Recenze: Jostein Gaarder – Tajemství karet

5

Na podzim loňského roku vydalo nakladatelství Albatros třetí vydání knihy norského spisovatele Josteina Gaardera Dívka s pomeranči (čtěte recenzi zde). O půl roku později se na pultech knihkupectví objevilo nové, také třetí vydání jeho neméně slavné knihy Tajemství karet. Dobrodružný příběh, který mísí reálný svět, fantazii i hluboká filozofická témata, doprovázejí v tomto nejnovějším vydání překrásné ilustrace oceňované výtvarnice Renáty Fučíkové.

tajemstvi-karetUž při prvním prolistování zaujme čtenáře, že některé kapitoly jsou psány běžným písmem, zatímco jiné kurzívou. V knize se totiž prolínají dvě dějové linky. Tou první je příběh dvanáctiletého chlapce Hanse Thomase. Ten se společně se svým tátou vydává na road trip z rodného Norska až do Athén. Cílem jejich dobrodružné cesty je najít a přivézt zpátky Thomasovu maminku, která rodinu před mnoha lety opustila. Než se však dostanou do cíle své cesty, potká chlapce i jeho tátu řada podivných událostí. U jedné benzínové pumpy na hranicích mezi Německem a Švýcarskem dostane chlapec od muže, který vypadá jako trpaslík, malou lupu. Na radu trpasličího mužíka zamíří dvojice do vesnice jménem Dorf, kde chlapci místní pekař věnuje druhý dárek – maličkou, takzvanou kolibří knížku. Jakoby lupa byla stvořená právě k tomu, aby díky ní Hans přečetl drobná písmenka v kolibří knížce…

Právě děj kolibří knížky je potom psaný kurzívou a tvoří druhou dějovou linku románu. Hans se během cesty do Athén každou volnou chvíli noří do příběhu malinké knížky, v němž, jak jinak, hraje hlavní roli balíček karet. A jakkoli se nezvyklý příběh plný fantazie a nadpřirozena zdá být nereálný, jakoby v sobě odrážel cosi z jeho vlastního života a souvisel se vším, co prožívá.

Víc však v tomto článku neprozradím, abych vás neochudila o zážitek ze čtení knihy, která by rozhodně neměla ujít vaší pozornosti. Tajemství karet je stejně jako ostatní díla Josteina Gaardera naprosto nevšední, inteligentní a poutavý román s filozofickým přesahem. Je to přesně jedna z těch knih, kterou se zvědavostí rychle „zhltnete“. Sotva však dočtete poslední stranu, je vám jasné, že se ke knize ještě mnohokrát vrátíte a budete hledat, co napoprvé mezi řádky uniklo vaší pozornosti.

Nenapadá mě jediná věc, která by šla knize Tajemství karet vytknout. Jedná se skutečně o do detailu promyšlené dílo, v němž v závěru každá drobnost zapadne. Snad jen v příběhu kolibří knížky bylo místy trochu obtížné se orientovat, kdo je zrovna vypravěčem. Hned v úvodu sice najdete seznam postav, ale mně třeba pomohlo si ještě psát bokem stručné poznámky.

Až tento román dočtete, balíček karet už pro vás nikdy nebude jen obyčejným balíčekem karet. A už vždycky budete chtít být žolíkem, který je tak trochu blázen, ale jako jediný vnímá, že život je zázrak.

Celý vtip byl v tom, že táta chápal sám sebe jako žolíka. Jenom výjimečně to řekl rovnou, ale já jsem už dávno věděl, že se považuje za žolíka v balíčku karet.

Žolík je blázen, který je jiný než všichni ostatní. Nepatří mezi piky ani mezi kára, mezi srdce ani mezi kříže. Není ani osma, ani devítka, ani král, ani kluk. Stojí mimo systém, jehož jsou ostatní součástí. Přidali ho do stejného balíčku k ostatním kartám, ale necítí se mezi nimi dobře. Proto je také možné ho oddělit, aniž ho někdo bude postrádat. GAARDER, Jostein. 2020. Tajemství karet. Praha: Albatros Media, s. 53. ISBN 978-80-00-05813-9

Název:Tajemství karet

Autor: Jostein Gaarder

Překlad: Jarka Vrbová