Recenze: Juraj Červenák – Ohnivé znamenie

5

Spisovatel Juraj Červenák již potřetí zavádí své čtenáře do doby císaře Rudolfa II., do šestnáctého století. Rozehrává další z historických detektivek, spojujících v sobě kriminální zápletku s exkurzí do doby našich předků.

ohnive-znamenieS jeho hrdiny – kapitánem Steinem a notářem Barbaričem – jsme se mohli poprvé setkat, když se tato nesourodá dvojice dala dohromady při řešení záhadného případu ve Štiavnici v knize Mŕtvy na Pekelnom vrchu (recenze zde). Už zde autor popsal jejich rozdílné povahy, které jsou vítaným zdrojem napětí mezi nimi. Skupinu doplňuje kaprál Jaroš, jehož postava je komplikovaná, ale autor zatím nevyužil celý její potenciál.

Trojice slouží následníkovi trůnu Matyáši Habsburskému jako vyšetřovatelé těžkých zločinů, a i když takový status nemají, dalo by se říct, že záhadných zločinů. Tentokrát jim však případ spadne do klína jaksi mimovolně, když Barbaričův povoz narazí na psa, nesoucího v tlamě lidskou ruku. Úvod příběhu je poměrně dynamický, a to naznačuje, že se čtenář opravdu nebude nudit. Předmětem této recenze je audiokniha, která byla podle knižní předlohy natočena nakladatelstvím Publixing.

Autor knihy se snaží čtenáři přiblížit aspekty obyčejného života v městech té doby. Lidé nebyli připraveni na život v místech s takovou hustotou obyvatel a hygienické podmínky tedy byly z našeho pohledu otřesné. Přesto se vedení města snažilo podle svých možností bojovat se špínou, odpadky a výkaly jak se dá, protože už tehdy věděli, že jde o líheň nemocí, schopných vyhladit značnou část obyvatelstva.

Prešpurk šestnáctého století je tak autorem představován jako na svou dobu osvícené město, které se dokonce snaží kontrolovat i prostituci. Případ, který začal rukou v tlamě psa, nabobtnal do ohromných rozměrů a trojici zavedl do městského nevěstince, kde dojde k nečekanému setkání, které opět připomene první příběh.

Příběh je velmi košatý, z prvotních náznaků, že jde o zločiny páchané spodinou, se postupně podezření dostává až do vysokých společenských vrstev. Čtenář se může dozvědět drobné zajímavosti o tehdejších zákonech a vztazích mezi šlechtou a měšťany, jež byly v té době velmi komplikované, zejména proto, že se řemeslníci začali finančně vzmáhat.

Juraj Červenák velmi šikovně využil faktu, že své historické detektivky umístil do rudolfínské doby a nechal v knize Ohnivé znamenie na krátkou dobu se objevit i Alžbětu Báthoryovou –proslulou Čachtickou paní.

Knihu pro nakladatelství Publixing načetl Marek Geišberg, stejně jako ostatní knihy této série. Snažil se hodně odlišit jednotlivé postavy, většinou nevtíravě, jen snad v případě zlatníka, otce jedné z mrtvých dívek, je tato snaha trochu na závadu. Jinak je jeho projev velmi kultivovaný a pro posluchače příjemný.

Text knihy Ohnivé znamenie má poměrně rychlé tempo a autor v něm nenechal žádná hluchá místa. Nezdržuje se ani poetickými vsuvkami, přestože erotické jiskření, které probíhá mezi Barbaričem a paní Žofií, by nějaké umožnilo. Juraj Červenák však dává přednost bohatému ději, v němž není nouze o překvapivé zvraty. Všechny však mají své zákonitosti a autor hraje fair hru se čtenářem i se svými postavami. Ohnivé znamenie patří k těm detektivkám, v nichž má vyšetřovatel stejné informace jako čtenář, a kromě náhod, které přejí připraveným, se v knize neděje nic, co by nemělo logiku.

Historické detektivky Juraje Červenáka sice nepředávají čtenáři tolik informací o době, v níž se odehrávají, jako je tomu například u Vlastimila Vondrušky, ale mají pevnější dobrodružnou linku, protože té se autor věnuje na prvním místě. Historické reálie používá pouze pro dokreslení atmosféry a dávkuje je střídmě, ovšem znalosti o době, v níž se příběhy odehrávají, musí nesporně mít. Zábava a dobrodružství stojí na prvním místě.

Název: Ohnivé znamenie

Autor: Juraj Červenák

Interpret: Marek Geišberg