Recenze: Lenka Chalupová – Začátek

5

Začátek je nová kniha přerovské spisovatelky Lenky Chalupové. Po rodinných románech s detektivní zápletkou (Pomněnkové matky, Ptačí žena, Liščí tanec aj.) autorka poprvé přichází s knihou povídek. I když ne tak docela samostatných. Všechny spojuje jedna postava psycholožky Vandy Berkové. K ní přicházejí se svými pohnutými příběhy různí lidé, jejichž osudy tvoří jednotlivé povídky. Vanda je všechny vrací na začátek jejich traumat.

zacatekKniha začíná stěhováním spisů psycholožky Vandy, o které se čtenář podrobnějších informací ze soukromého života nedočká. Víme jen, že je velmi empatická a třicet pět let se snažila pomáhat s trápením svým pacientům. Má také skvělý pozorovací talent. Dcera ji přivede k nápadu, aby své případy sepsala.

Děj je situován do Přerova jako všechny knihy Lenky Chalupové. Autorka tam žije, prostředí velmi dobře zná, a tak příběhy působí autenticky. Motivy jednání postav jsou, jak už to bývá, hluboko zakořeněny v rodinných poutech.

Každá povídka začíná pohledem Vandy na hlavní postavu a rozhovorem, který danou povídku otevře. Další děj plyne z pohledu postavy a občas je přerušen pokračováním úvodního rozhovoru. Tak je čtenář jednak vtažen do situace, v níž se postava ocitla, jednak živě prožívá celý příběh ve všech jeho odstínech.

Na obálce knihy je vyobrazena ruka, z jejíchž prstů splývají dolů provázky. Než jsem se do knihy začetla, byla jsem přesvědčená, že symbolizuje psycholožku Vandu, které byly do rukou vloženy osudy lidí, které musí svým způsobem unést a nějak s nimi naložit. Po přečtení je však více než jasné, že se obrázek vztahuje k příběhu Loutkoherečka, nejvíce emotivní, nejmrazivější a nejdrsnější povídce celé knihy. Nejmrazivější námětem, kdy hlavní postavě Frederice přerostlo její nadání vodit loutky přes hlavu a své komplexy si řešila tím, že loutky udělala z lidí kolem sebe. Nejdrsnější prostředím, ve kterém se Frederika ocitla, a nejemotivnější uvědoměním si, jak může život zamíchat kartami a jak skryté a neřešené problémy mohou způsobit doslova katastrofu.

Ostatní povídky jsou neméně mrazivé. Žádný z příběhů však nebyl přitažený za vlasy, každý se bohužel může odehrávat ve všech dobách a všude po světě, jen v jiných odstínech. Autorka se nepřímo dotkla  témat, která pálí společnost – babyboxy, ne příliš čisté milenecké vztahy, soužití s Romy, psychické problémy lidí, nesnášenlivost k jiným národnostem... Nerozebírá je však jako něco škodlivého či negativního. Naopak zasazuje děj do všech těchto situací naprosto přirozeně. Vždyť s tím vším se denně setkáváme. Každý z nás se musí s něčím potýkat a každý z nás je občas nucen vrátit se na začátek svých pádů na dno nebo se vyrovnávat s rodinnými trablemi.

Závěrečnou rámující scénou je dokončení rukopisu Vandy Berkové a její vzpomínky na konkrétní lidi – Inku, Halinu, Borise, Frederiku, Jolanu a Matouše – kteří nezůstali jen pouhými spisy, případy, klienty, ale všichni zanechali ve Vandě hlubokou stopu. Jsou to lidé, které potkává, nebo o kterých alespoň ví. Jsou součástí jejího života.

Začátek se předešlé tvorbě vymyká žánrově, nikoli však autorským stylem. Ten je jako vždy svěží, dynamický a bohatý na nečekané zvraty. Čtenář se vžije do života postav při čtení prvních řádků. Lenka Chalupová opět nezklamala. Přestože sama dávám přednost románům, povídky knihy Začátek hodnotím jako velmi zdařilé. Potěší každého, kdo má rád příběhy z obyčejného života, které se ubírají neobyčejnými cestami.

Název: Začátek

Autor: Lenka Chalupová

Nakladatelství: ČAS