Recenze: Lenka Chalupová – Liščí tanec

5

Stane-li se v rodině jakákoliv tragédie, zasáhne bolest zbývající členy rodiny. Pokud je tato bolest pouze potlačovaná a není přijata, vyplyne dříve či později na světlo a jako temný stín pronásleduje a hlodá. Přesně tak je tomu v nejnovější knížce Lenky Chalupové Liščí tanec. Autorka stejně jako ve svých předešlých knihách (Ptačí žena, Pomněnkové matky, Ledové střepy aj.) rozvazuje jednu část velkého propletence vztahů za druhou, a odhaluje tak zdánlivě zapomenuté tajemství. Tentokrát čtenář nahlédne do života rodiny Foretových, jež si dlouhá léta nese těžké břemeno smrti nejmladšího syna Prokopa.

lisci-tanecRodina se sejde ve staré hájence strýce Huberta, aby společně oslavila osmdesáté narozeniny Hermíny, matky čtyř dětí – dvojčat Hynka a Cyrila, dcery Gity a již nežijícího Prokopa. Dříve se hájence vyhýbali, protože ji měli spojenou s bolestí ze ztráty nejmladšího Prokůpka.  Z původně zamýšleného týdenního setkání se však stane kolotoč událostí, které odkrývají jednotlivým postavám okolnosti, o nichž neměly ani tušení. Byla Prokopova smrt nehoda a nešťastná náhoda, nebo se o ni někdo přičinil? A proč Hynek ani po letech nesnese pohled na nevinnou hračku, Prokopovu lišku Lištičku?

Postava Hermíny je zde vykreslena se vším, co symbolizuje úděl matky. Je to především láska k dětem, hluboká bolest, kterou způsobila rána pro matku ze všech nejbolestnější – smrt dítěte, a touha, aby se děti dokázaly dohodnout a snést se, aby ve svém životě měly štěstí a naplnění. Bezmocně sleduje, jak se jejich osudy vyvíjí, přesto má sílu přijmout, že je vše jinak, než by chtěla, a žít dál.

Pozoruhodná je životní cesta druhorozeného z dvojčat, Cyrila, který si prochází peklem na zemi v podobě depresí a je uzavřený do svého světa. Během příběhu se jeho život několikrát zhoupne. Cyrilova vůle žít je však silnější než bolest, kterou si s sebou nese.

Spojovacím prvkem, prostupujícím osudy postav, je plyšová liška, hračka, kterou Prokop dostal ke svým pátým narozeninám. Pro něj představovala vytouženou a vymodlenou nejdražší věc na světě, pro Hynka byla terčem posměchu a nástrojem provokování malého bratra. Nyní jako by opět ožila, chtěla být svědkem dohry celého příběhu.

Styl autorky je velmi svěží a čtivý. Lenka Chalupová uvádí čtenáře bez dlouhého úvodu přímo do děje. Proto je zpočátku trochu těžší zorientovat se ve větším množství postav. Netrvá však dlouho a všechny postavy mají svou jasnou tvář, svou minulost a jasně stanovenou cestu.

Jak jsme u Lenky Chalupové zvyklí, žádná postava nestojí jen tak na okraji, každá nějakým způsobem v jisté chvíli zasáhne do děje a přidá svůj kamínek do celkové mozaiky příběhu. Žádná z nich není černobílá, kladná ani záporná. Ať už se jedná o Cyrilovu psychiatričku Kristinu, Hermíninu pečovatelku Svatavu nebo Hynkovu ženu Ernu. Každá z postav má v příběhu své pevné a promyšlené místo, každá je do celkového obrazu přesně zasazena. Pointa celého příběhu je opět překvapivá, ale po přečtení knihy naprosto logicky vysvětlitelná a srozumitelná.

Liščí tanec doporučuji všem, kteří se rádi s knížkou ponoří do spletitých životních příběhů, které by se mohly skutečně odehrát, a všem, kdo hledají nenáročnou, ale přitom vzrušující četbu. Děj je jako vždy zasazen do města, kde autorka žije – do Přerova – a blízkého okolí.

Název: Liščí tanec

Autor: Lenka Chalupová

Nakladatelství: Čas