Recenze: Knihy pro dospělé

Recenze: Michal Viewegh – Muž a žena

1 1 1 1 1 (3 hlasů)
5

Na pultech knihkupectví se v dubu objevila nová kniha Michala Viewegha  Muž a žena. Autor má kolem sebe velký zástup skalních fanoušků, ale také zapřisáhlých odpůrců.Specifickou skupinu antifanoušků představují lidé, kteří černobíle soudí jeho život, a představitelé dalšího proudu možná žádnou jeho knihu nečetli, avšak velmi dobře znají zfilmované verze jeho děl a citují z nich průpovídky. Proto není divu, že i na nové Vieweghovo dílo Muž a žena můžeme číst naprosto protichůdné názory.

  

muz-a-zenaKnihu tvoří dvě samostatné novely. První z nich, Family frost, sleduje život muže po rozvodu, je vyprávěna v er-formě a mapuje pološílenou cestu za poznáním ještě více šíleného otce hlavního hrdiny Vincenta. Čarodějka z Křemelky je napsána v ich-formě z pohledu ženy a nabízí fantaskní příběh dívky, která umí číst myšlenky.

 

Mrznoucí mezilidské vztahy

 

Hlavní hrdina novely Family frost Vincent je čerstvý padesátník, který se po rozvodu ocitl na dně. Dříve vlastnil luxusní restauraci, teď jezdí s „pojízdným mrazákem“, rozváží zmrzlinu a mražené polotovary, za což se jeho dcery stydí. Rozhodl se vyhledat svého otce, jehož identitu mu matka celý život tajila. V momentě, kdy otce najde, se nedostaví ani radost, ani nadšení. Jeho otec, básník, který už nikoho nezajímá, se totiž nachází ještě v hlubší části dna než Vincent. 

 

Postava otce – básníka – je velmi svérázná. Autor jeho ústy v jednom ze zásadních výstupů přímo křičí k lhostejné společnosti, v níž jsou lidé hluší k sobě navzájem a také k poezii, kterou básník vnímá jako zemřelou bytost. Lze říci, že Michal Viewegh touto cestou jednak zhodnotil uměleckou literaturu, která leží pod nánosy vymožeností dnešní doby, jednak obecné vyjádřil pomocí příběhu aspekty soudobé společnosti, které všichni vnímáme jako tíživé – uspěchanost, digitalizaci, konzumnost apod.

 

Poezie zemřela a její zbytky tlejí v zavařovačkách středoškolských češtinářek v přechodu. Poezie je smrtelně infikována reklamními slogany a zadušena sto šedesáti televizními kanály!(…)Poezie je zasypaná zasraným popkornem z multikin, je tragicky zbržděna vysokorychlostním internetem, severskými detektivkami a čtyřicetiprocentními slevami v obchodě Alza! (Str. 77)

 

Citlivější čtenáři možná budou pohoršeni velkou mírou vulgarity, kterou si Viewegh neodpustil a kterou je celá novela přímo prošpikována. O stupeň méně než Vincentův otec je vulgární sám Vincent, který se vyrovnává s rozvodem a ztrátou prosperujícího podniku. Ostrá mluva, která může rušit klidné chvilky čtení, je však bohužel výrazem toho, jak jsou lidé občas schopni se k sobě chovat a jak je dnes pro někoho běžné používat vulgarismy jako vycpávková slova či citoslovce.

 

Název Family frost lze vnímat dvojím způsobem. Jednak jako prostředek obživy hlavního hrdiny, ale také jako metaforu stavu mezilidských vztahů, o kterých především novela osobitým způsobem pojednává. 

 

Lze žít s ženou, která umí číst myšlenky?

 

Čarodějka z Křemelky je vyprávěna z pohledu mladé a krásné Dominiky, jež má schopnost číst myšlenky. Zdánlivě přitažlivá vlastnost, po které snad každá žena alespoň na chvíli zatoužila nebo si ji dokonce přivlastňuje, však v důsledku nepředstavuje žádnou životní výhru. A už vůbec není výhrou pro muže, který s takovou ženou chce navázat vztah. Vlastně pro muže vůbec. Jediný, kdo této vlastnosti umí využívat pro svůj prospěch, je Dominičin zaměstnavatel Jiří. Blízkost ostatních mužů většinou nekončívá dobře.

 

První novelu charakterizují časté vulgarismy, Čarodějka z Křemelky má sexuální ráz. Poněvadž je Dominika velmi přitažlivá, čte v hlavách mužů nejrůznější divoké představy, často je vnímá jako nepříjemné. Může se zdát, že muži jako celek z této novely vycházejí jako chlípníci, neboť první myšlenka mužů při pohledu na krásnou ženu má téměř vždy sexuální podtext. Jelikož jsem žena, nechám tuto úvahu na individuálním zvážení každého čtenáře. Důležitějším sdělením textu je, že vědět o svých blízkých všechno není žádoucí. A vypořádat se s vševědoucností je pro člověka velmi těžké. 

 

V této novele se objevuje postava spisovatele Oskara, jenž je evidentně (a ne poprvé) alter egem samotného Michala Viewegha. Dominika se s ním setká náhodně při autorském čtení a přeskočí mezi nimi jiskra. Do příběhu je také vložena již dříve publikovaná Vieweghova povídka. Mohlo by se zdát, že jde o samoúčelný krok pro nadstavení počtu stran, ale vzhledem k hlavní myšlence povídky v souvislosti s životem spisovatele Oskara i životem samotného Viewegha se domnívám, že je do novely zařazena proto, aby umocnila linii života obou spisovatelů, fabulovaného i skutečného autora. Novela Čarodějka z Křemelky by však dávala smysl i bez povídky. 

 

Dva v jednom 

 

Novely knihy Muž a žena jsou diametrálně odlišné literárním postupem, dějovou náplní i závěrečnou pointou. Spojovacími prvky obou příběhů jsou velká míra autobiografičnosti, ironický humor, které tvoří specifikum Vieweghova autorského stylu, a také již zmíněné vulgarismy. Ač sama vulgární výrazy nemám ráda, vzhledem k myšlence a ději soudím, že dokreslují charakter postav. Michal Viewegh nezklamal v tom smyslu, že pomocí příběhů podal trefný obraz společnosti v určité době. Rovněž si velmi cením toho, jak mistrně a nenásilně autor dokáže psát jak z pohledu muže, tak z pohledu ženy. 


Muž a žena
Autor Michal Viewegh
Nakladatelství Ikar
Místo vydání Praha
Rok vydání 2018
Vydání 1.
Počet stran 296
ISBN/EAN 978-80-249-3584-3
Ediční řada -

Do nakladatelstvíPorovnat ceny

Soutěže

Aktuality

  • Laureátkou 33. ročníku Ceny Jiřího Ortena je Hana Lehečková s novelou Svatá hlava nabízející ponor do „slabé" duše

    V pořadí 33. ročník Ceny Jiřího Ortena (CJO) pro mladé talentované autory do 30 let zná svou vítězku. Je jí literární redaktorka, spisovatelka a dramatička Hana Lehečková, která odbornou porotu jmenovanou Svazem českých knihkupců a nakladatelů (SČKN) upoutala svou novelou Svatá hlava. Kniha vyšla v nakladatelství Vyšehrad v roce 2019 a čtenáři předkládá zápisky schizofrenika žijícího v pohraniční vesnici. Autorka prostřednictvím této perspektivy důmyslně ohledává vnitřní i vnější okraje nemocného světa, ale i naší "normálnosti". Slavnostní vyhlášení Ceny Jiřího Ortena 2020 spojené s autorským čtením tří autorů nominovaných do užšího výběru proběhlo 15. září od 17 hodin v Zrcadlové kapli Národní knihovny v pražském Klementinu.

    Číst dál...  
  • Země skrytých úsměvů

    Kniha Země skrytých úsměvů přináší 30 povídek 30 současných českých spisovatelů, spjatých s Podzimním knižním veletrhem v Havlíčkově Brodě + navíc texty tří již nežijících autorů. Povídky jsou žánrově i tematicky pestré, zrovna tak jako je pestrá současná česká literatura.

    Číst dál...  

Nové komentáře

Doporučujeme

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení