Recenze: František Koukolík, Libuše Koubská – Všechno dopadne jinak

5

Velmi dobře zvolený nadpis knihy vyvolávající neodbytnou otázku: „A jak to dopadne?“ Rychle očima přelétneme anotaci a zvědavost graduje ve chvíli, když zjistíme, že se jedná o rozhovor s neuropatologem MUDr. Koukolíkem. Představa rozhovoru z pitevny o budoucnosti je pozoruhodná, a právě proto nejspíše po této knize sáhneme a odneseme si ji domů.

vsechno-dopadne-jinakRozhovor nabízí nejen pohledy do nitra tkáně, ale i odpovědi na otázky, jak by měl vypadat dobrý lékař, co se povedlo v medicíně za posledních padesát let, co učit a co naopak neučit dnešní mediky. (Anotace).

„Přestože tohle řemeslo provozuju přes padesát let, nemine týden, abych se nesetkal s něčím, co jsem dosud pořádně neviděl, nebo dokonce vůbec nikdy neviděl. Příroda je pestrá!“ konstatuje MUDr. Koukolík v anotaci. O tom, jak populární je tento neuropatolog, spisovatel a publicista, svědčí i to, že nakladatelství Vyšehrad vydalo v edici Rozhovory již druhé knižní vydání rozhovoru, který s ním vedla Libuše Koubská.

Je chvályhodné, že mezi knihami „celebritek mlátících prázdnou slámu“, kterých nalezneme v každém knihkupectví více než dost, se nakladatelství Vyšehrad v edici Rozhovory vydává jinou cestou a díky tomu se ke slovu dostávají lidé, kteří mají skutečně společnosti co sdělit. Ať je to již zmíněný MUDr. Koukolík, nebo třeba MUDr. Honzák a jeho velmi úspěšná kniha Všichni žijem v blázinci, která v této edici také vyšla (recenze zde).

Úvod knihy Všechno dopadne jinak napsala Libuše Koubská, která vedla i rozhovor s MUDr. Koukolíkem. Je to novinářka a spisovatelka, autorka řady knižních rozhovorů a portrétů zejména z oblasti vědy a medicíny. Její rozhovory se vyznačují snahou něco se dozvědět, porozumět protějšku, zprostředkovat srozumitelně čtenáři i velmi složitá fakta a dát mu tak podněty k přemýšlení.

V knize Všechno dopadne jinak najdeme šest kapitol, každá je uvedena vtipnou ilustrací od Miroslava Bartáka a několika stručně zformulovanými body přibližujícími danou kapitolu. Pro lepší představu, jaká témata kniha přináší, uvádím názvy jednotlivých kapitol:

Jaký má být dobrý doktor
Život se vyvíjel mnohem složitěji
Je správné koukat lidem do hlavy?
Cit je rychlejší než rozum
Láskyplně a pevně
Lidi ze všeho nejvíc zajímají lidi

Zaujala mě zejména první kapitola s názvem Jaký má být dobrý doktor. To je téma, o kterém se často diskutuje, každý má trošku jiný názor, liší se i názory jednotlivých lékařů, objevují se nové trendy. Ale často si neuvědomujeme, že problém je už na začátku - čemu se mají medici učit, když pokrok (nejenom) v medicíně jde tak rychle kupředu?  A jak na tuto otázku odpovídá MUDr. Koukolík?

… Samozřejmě, že se musejí naučit základní fakta. Ony orientační pilíře, které každý obor má. K tomu metody myšlení, jak se s tím zachází. Je velmi obtížné, zejména pro zaujaté kantory, které jejich obor baví, získat odstup a nezahlcovat posluchače podrobnostmi, které budou za šest měsíců vypadat jinak. Naučit je tedy směrům, trendům, pilířům. A hlavně způsobu myšlení.

To je v medicíně – stejně jako jinde – pravděpodobně to nejtěžší. Neumím to dobře definovat, ale v podstatě jde o kritické myšlení a o zkušenost. Ochotu pracovat na sobě a chápat i své vlastní kritické myšlení jako proces. Poznání ani myšlení nejsou pevné struktury, vyvíjejí se. (Str. 23).

MUDr. František Koukolík je skvělý vypravěč s velkým přehledem, patří mezi lidi, kteří dokáží srozumitelně zprostředkovávat své zkušenosti, poznatky i názory laické populaci, z jeho slov je cítit lidskost a pokora. Knihu bych doporučila přečíst všem zvídavým čtenářům, kteří rádi získávají nová fakta a podněty k zamyšlení.

Všechno dopadne jinak
Autor František Koukolík, Libuše Koubská
Nakladatelství Vyšehrad