Recenze: Recenze knih

Etymologický slovník pro každého

kniha

Etymologie je věda zabývající se výkladem slov, tzn. že se pokouší zodpovědět, jakého původu slova jsou a jaký byl jejich původní význam. To je častým tématem sporů nejen mezi současnými etymology, ale i mezi odbornou a laickou veřejností v období středověku a starověku. Výhodou dnešní doby je existence řady odborných publikací, které nám usnadňují bádání v této oblasti. Mezi ně patří i etymologický slovník Jiřího Rejzka, který vydalo nakladatelství Leda v roce 2001, podruhé v roce 2008.

knihaJiří Rejzek tak navázal na práci svých předchůdců, jako byl Václav Machek, Josef Holub, František Kopečný a Stanislav Lyer. Rejzkův Český etymologický slovník obsahuje kolem 11 000 základních hesel, která zahrnují především běžnou slovní zásobu českého jazyka, a to spisovnou i nespisovnou. Neschází ani slova nedávno přejatá. Tím se liší od zatím nejrozsáhlejšího slovníku Machkova a slovníku autorské dvojice Holub – Kopečný, které byly zaměřeny na starou domácí slovní zásobu, a od slovníku Holuba – Lyera, který naopak obsahoval výklad řady cizích slov, ale ta domácí byla v menšině. Rejzek navíc při vypracování svého slovníku vycházel z moderních poznatků, a tak mohl opravit některé mylné informace o původu slov.

Slovník je abecedně řazený. Za heslovým slovem jsou připojena slova odvozená od základní podoby. V případě slov méně užívaných se uvádí i jejich současný význam. Dále následuje etymologický výklad: je uvedena původní podoba slova a jeho původní význam, u starých českých slov i jejich podoby v dalších slovanských jazycích (i ve staroslověnštině). Neschází ani rekonstruovaná podoba praslovanská a indoevropská.

Před samotný slovník jsou zařazeny kapitoly, v nichž se čtenář poučí o základní typologii světových jazyků a o změnách v hláskosloví, k nimž došlo nejen v období existence češtiny, ale i v době praslovanské a indoevropské. Výklad je podrobný, pouze v kapitole o vývoji staré češtiny je až příliš zjednodušen (např. u změny g > h nebo > ř je uvedena pouze datace změny). Pro čtenáře nelingvisty je připojeno vysvětlení základních termínů, jak je ablativ, aorist, kalk aj., oceňuji přehled výslovnosti méně obvyklých grafémů (např. grafém ė označuje v litevštině dlouhé úzké e).

V heslech ve většině případů není odkazováno na další odbornou literaturu, v níž by mohl potencionální zájemce nalézt podrobnější informace. O základní literatuře se však může poučit díky seznamu základních odborných publikací týkajících se etymologie.

Rejzkův etymologický slovník je jedna z mála publikací, ke kterým se budou stále vracet jak čtenáři z řad lingvistů, tak z řad laiků. Obsahuje totiž spolehlivé informace týkající se základní slovní zásoby a především informace o jejím původu. Z toho důvodu vyšel tento slovník i v elektronické podobě, která uživatelům umožní snadnější vyhledávání.

Knihu Český etymologický slovník a Český etymologický slovník – elektronická verze pro PC vydalo nakladatelství Leda