Templářská trilogie: Cesta do Jeruzaléma

kniha

Pokud by nyní Bůh stál při nich, všechno by se odbylo dříve, než noc skončí, neboť dnes je poslední noc před otevřenou vodou. Ve chvíli, kdy ledy povolí, Karl Sverkersson může očekávat nepřátelskou loď. Zbývá jen se modlit a pak se pokusit trochu spát. Byla postavena stráž. Loď byla dobře ukryta ve tmě za olšemi na břehu. Arn se za té studené noci moc nevyspal stejně jako ostatní muži, i když to byli Norové a nezdálo se, že by je děsil příští den, který mohl být jejich poslední. (Guillou, Jan: Cesta do Jeruzaléma. Praha: Argo 2010, s. 296.)

knihaArn Magnusson, syn Sigrid a Magnuse, se narodí do mocného a proslulého rodu v polovině dvanáctého století. Již svým zrozením je předurčen k velkým skutkům. Jako chlapec vyrůstá v opatství spolu s příslušníky řádu cisterciáků. Zde je trénován v boji, vyučován jízdě na koni a cvičen v lukostřelbě jedním z templářských rytířů.

Mužské srdce je důvěřivé a nechá se snadno oklamat. I Arn potká ženu, která jej svede a za jejímž činem se skrývají nečisté úmysly. V tu chvíli začíná jeho trápení a životní pouť. Arn se zamiluje do sestry své proradné svůdkyně. Tím, že se však zaplete se ženami stejné krve se podle platných západogötských zákonů dopouští zločinu, za který nutně musí následovat trest.

Arn je tak nejen odloučen od své milé Cecilie, která je poslána do kláštera, ale jako templář je vyslán na křížovou výpravu do Svaté země. Muž, který si přál vyhnout se ve svém životě veškerému násilí, se tak ocitá přímo v jeho srdci.

Cesta do Jeruzaléma líčí jen část Arnova životního příběhu. Kniha je první částí křižácké trilogie švédského autora. Na náměty celé trilogie byl natočen film pojmenovaný po hlavním hrdinovi příběhu – Arnovi.

První díl triolige je psán velmi jednoduchou formou, čtenář se nemusí potýkat s žádnými složitými myšlenkami, přičemž se nechá volně unášet dějem. Děj plyne jakoby nic, vše na sebe zcela logicky navazuje a jedna událost volně přechází v událost druhou. Kniha je poměrně předvídatelná, čtenář je zpravidla schopen odhadnout, jakým směrem se bude příběh dále vyvíjet.

Jan Guillou, švédský autor templářské trilogie, se narodil 17. ledna 1944. Živí se jako novinář a spisovatel. Svoji literární dráhu zahájil v roce 1971, kdy vydal svoji knižní prvotinu Když přijde válka. Dále se proslavil příběhy hraběte Carla Hamiltona, špiona, kterému je přezdíváno Coq Rouge. Templářská triologie se tak zcela vymyká jeho předešlé tvorbě.

Příběh templáře Arna Magnussona, středověkého hrdiny, je zachycen v knihách: The Road to Jerusalem (Cesta do Jeruzaléma), The Knight Templar a The Kingdom at the End of the Road.

Knihu Cesta do Jeruzaléma vydalo nakladatelství Argo