Recenze: Knihy pro dospělé

François Villon: Já u pramene jsem a žízní hynu

1 1 1 1 1 (29 hlasů)
voda

Kdo by neznal snad nejvýraznějšího a nejznámějšího básníka francouzského pozdního středověku Françoise Villona. Českému čtenáři je jeho dílo známo zejména díky jedinečnému překladu Otokara Fischera. Nakladatelství Dokořán se v loňském roce vrátilo k tomuto překladu a vydalo z něj tzv. Malý testament a dalších 7 básní pod názvem Já u pramene jsem a žízní hynu.

 

Z života Françoise Villona známe jen prvních přibližně 33 let, než se nám jeho stopa ztrácí po odsouzení k trestu vyhnanství z Paříže. obal knihyCo však o těchto několika letech víme, svědčí o bouřlivém a pohnutém životě nadaného mladého básníka stráveném na jedné straně mezi vzdělanci a na druhé mezí zavrhovanou spodinou. Jeho spletitý život se odráží i v jeho tvorbě, pro kterou je hlavně typická živost, expresivita a osobní pohled či spíš nadhled nad lidským osudem. Protože Villonovy básně odráží jeho pohnutky, dostávají lidštější tvář a dotýkají se přímo čtenářovy duše. Právě díky této stránce jeho textů je Villon považován za jednoho z nejlepších básníků středověku a zároveň za předchůdce tzv. „prokletých básníků“, jakými byl např. Verlaine, Rimbaud, Mallarmé atd.

Protože se Villon pohyboval mezi šlechtou a jeho básně mají také šlechtu za publikum, navazuje na tradici dvorské poezie s charakteristickými rysy, jako jsou aristokratické hodnoty a formální dokonalost básně. Zároveň téma dvorského ideálu mění a obohacuje o vlastní zkušenost a životní realitu každého člověka. S lehkostí stylu a ironií se snaží odkrýt a upozornit na lidský úděl, proto se u něj může objevit i taková postava, jakou je stará a škaredá prostitutka.

Proč se vlastně cyklus Villonových básní nazývá Malý testament? Středověká společnost je prostoupena tématem smrti, která byla pro středověkého člověka na denním pořádku. Ve Villonově poezii se však nachází vedle smrti další důležité motivy, jako je rozloučení a pomíjivost věcí. 

Snad každého čtenáře na první pohled upoutá Villonův styl svými neustálými protiklady, protože pro poezii s takovýmto subjektivním pohledem je těžké zachytit pravdu, která se mění právě s každým člověkem. Villon vlastně zachycuje různé stránky skutečnosti a nejistotu vyjádření se o skutečnosti. Právě díky tomu jej snad i můžeme označit za prvního moderního básníka.


Ukázka:

Balada, kterou Villon napsal léta Páně 1458 na námět,
jejž u svého dvora v Blois určil vévoda Orleánský

Já u pramene jsem a žízní hynu;
horký jak oheň, zuby drkotám;
dlím v cizotě, kde mám svou domovinu;
ač blízko krbu, zimnici přec mám;
nahý jako červ, oděn jak prelát sám;
směji se v pláči, doufám v zoufání;
mně lékem je, co jiné poraní;
mně při zábavě oddech není přán;
já sílu mám a žádný prospěch z ní;
srdečně přijat, každým odmítán.


Sbírku Já u pramene jsem a žízní hynu vydalo nakladatelství Dokořán

Komentáře   

 
Barušák
-35 Zkoušení ve školeBarušák 2017-04-01 21:55
Víte, když se musíte do školy naučit tuhle básničku z roku 1458, kdy mimochodem nebyl ani telefon, tak vám to dost otráví večer. Kdyby to byla básnička, která dává smysl a je aspoň o něčem, tak prosim, ale tohle vážně nepochopím. A teď mě všichni sežerte. :lol: Chtěla jsem jen vyjádřit svůj názor a co si o tom myslím. Pěkný večer 8)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Marta Šimečková
+17 Odp.: Zkoušení ve školeMarta Šimečková 2017-04-04 21:20
To je problém výuky literatury na českých školách; učitel zadá naučit se zpaměti básničku, aniž by studentům přiblížil pozadí jejího vzniku a aniž by se pokusil o její interpretaci (třeba s diskuzí se studenty). Pokud je učitelovým cílem naučit studenty veřejně vystupovat (zde formou recitace), tak by asi bylo vhodnější nechat výběr na nich.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Dromana
+1 učení nazpaměťDromana 2017-04-15 14:52
Já mám bohužel jiný problém. Moje děti na ZŠ nedostali za úkol učit se báseň nazpaměť ani se napamatuji..... Takže ani neznají verše U lavice dítě stálo....
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Radek Čihák
+3 učení nazpaměť - DromanaRadek Čihák 2020-02-11 16:27
Co Vám brání chtít to po nich Vy? Vysvětlete jim, že výuka doma je součástí jejich výuky celé. Stejně tak je budete učit základům hygieny, vařit nebo jednání s lidmi.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
MUDr. Cvach
0 Odp.: učení nazpaměťMUDr. Cvach 2021-05-22 16:38
To je přesně o tom, že dítě si vychováváte především vy a ne že škola tu práci udělá za vás.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
MUDr. Cvach
-1 Odp.: Zkoušení ve školeMUDr. Cvach 2021-05-22 16:36
Kdysi byl problém takřka opačný. Nnazpaměť ani tak ne, dobový kontext vysvětlen.. ovšem nadiktován správný výklad a ten vyžadován. Každý ovšem v poezii vidí něco jiného. Tahle úderná Balada z Blois zrovna je snad výkladově bezproblémová.
A ten diktovaný výklad jen tak mimochodem provozovala třeba jedna paní středoškolská profesorka, která v jednom městě na Vysočině učila češtinu mojí maličkost a před tím třeba Magora Jirouse. Chce se říct, že nebyla sama a že doba byla taková. Ale i dnes máme diktát správného názoru pro vstup mezi slušné lidi.. bohužel vedle práv a nároků mnohem méně podložený i pocitem povinnosti.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Rebel
-8 BarušákRebel 2018-10-07 19:05
Same
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Hana
+15 Odp.: Zkoušení ve školeHana 2018-11-14 19:14
Až budete mít jednou depresi, tak si ji přečtěte znova a půjde vám mráz po zádech.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Radek Čihák
0 Zkoušení ve školeRadek Čihák 2020-02-11 16:30
a až Vám jednou bude hóóódně dobře, tak si ji přečtěte znova a možná pocítíte tu zábavnost :-)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Radek Čihák
+2 PardonRadek Čihák 2021-12-10 14:59
Odpověděl jsem ve Villonově duchu - skrz protiklad, aniž bych vyloučil původní smysl :-)

Zřejmě se Villon do srdcí mnohých současníků dosud nepromluvil :-(
Navíc - ve mě ta báseň opravdu probouzí nadšení, tedy radost z hravosti. Nějak si nedovedu představit, že by mě měla srazit na kolena :-)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Adéla
+14 CožeAdéla 2019-02-12 16:06
Názor respektuju, každopádně nechápu ho ani trošku. Báseň je podle mého názoru o celkové absurditě žití, o tom, když člověk není tam, kde by chtěl být, je si nejistý. O tom je vlastně celá podstata člověka - o rozporech v něm. Já se s celou básní dost ztotožňuju.
Když už se to musíte učit, alespoň bych se nad ní zkusila trochu zamyslet a nebrat to jen jako zkažení Vašeho večera. Absurdní.

PS: Jak do tohohle zapadá dnešní doba a telefon? Nevidím kontext ani logiku.

Hezký den a naschle ;-)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
JonášII.
+2 Báseň nazpaměťJonášII. 2019-11-24 16:41
I když uznávám, že pro studenty (moje praneteř se jí zrovna má učit na literaturu v 7. třídě základní školy) je to těžký "kalibr". Možná je problém v tom, že ta báseň popisuje spíš vnitřní pocity autora než něco, co se dá rozumně a rozumově vysvětlit. Ale při jejím čtení mi taky běhal mráz po zádech. Třeba mám zrovna tu výše citovanou depresi?
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Radek Čihák
+3 nazpaměťRadek Čihák 2020-02-11 17:07
Nene, já myslím, že protiklady zažíváme běžně. Jen málokoho napadne to popsat nebo nakreslit. Známe to od dětství, takže i dítě to pochopit může. Až když máme hlad, zatoužíme najíst se do sytosti Ale když si představím sebe jako učitele, potřeboval bych o tom mluvit s žáky možná celou hodinu. Našel bych protiklady, které už sami zažili a pak bych teprve vykládal o Villonovi.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Radek Čihák
0 pocity / rozumRadek Čihák 2021-12-10 15:17
a ještě na okraj - i pocit sice lze často vysvětlit rozumově, ale poezie nevzniká ani není vyhledávána z potřeby rozumně vykládat svět či cokoli.
Nevím, co jiného než vnitřní pocity a vize má báseň obsahovat? Zábavné či jen působivé říkačky, kterými se hemží popová hudba například, nemají s poezií nic společného - takové paskvily pro povrchní zábavu si dítě časem najde samo - není třeba mu to ve škole předkládat pro rozšíření ducha.
Rozumové vysvětlení patří jinam než do básní. Např. úvahy, odborné články, technická dokumentace, učebnice, hádanky, křížovky, technologické návody, výroční zprávy... :-)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Bara
-1 Co dodat.....Bara 2019-08-31 20:04
Víš, já myslím, že lidi jako ty, by vůbec do školy chodit nemuseli, a měli by jít klidně rovnou ze základky makat. Pak by nemuseli mít problém se naučit cokoliv zpaměti a hlavně porozumět básni. Že neporozumíš, básníkově duši je zcela jasné, ale jestli ti dělá problém naučit se těchto pár řádek zpaměti a jak říkáš zabere celý večer, Tak to máš teda hodně líný mozeček.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Radek Čihák
-4 Barovi... co dodatRadek Čihák 2020-02-11 16:22
Absolutně souhlasím. Jen tedy jako dodatek, že ač sám básník a písničkář, nepamatuji si za 30 tvorby ani jedinou svoji píseň :-)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Radek Čihák
0 jak paměť souvisí s inteligencí?Radek Čihák 2021-04-27 09:24
Množí se tu mínusy. Tedy by mě zajímalo, jak souvisí má schopnost něco si pamatovat s tím, jestli někdo má "líný mozeček" :-)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Radek Čihák
0 pamatovat siRadek Čihák 2021-04-27 09:27
Své texty prostě musím mít vždy před sebou na papíře. Nechápu, jak by tato okolnost měla souviset s jejich úrovní. Protože údajný "líný mozeček" by nejspíš žádné texty například vůbec netvořil.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Jura
-2 Dobrá rada nad zlatoJura 2020-04-27 13:51
Vy jste asi učitelka co? Anebo člověk, který to sám moc daleko nedotáhl a svoji vlajku zapíchl v klávesnici, na které teď píše skvělé rady. Nabízíte opravdu úžasné řešení tohoto problému. Zajímalo by mě, zda byste se poslechla a šla ze základky rovnou makat, jak pravíte. Pochybuji, že byste se bez odmlouvání celou baladu naučila jen tak... Ostatním čtenářům se omlouvám za nemístný vzkaz.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Radek Čihák
-1 SmyslRadek Čihák 2020-02-11 15:52
U pramene žízní hynout - to může zažít kurva, již lze vnímat jako pramen "lásky", přičemž sama má mizivou šanci ji zakusit. Já jako hudebník nechodím na koncerty. Může si tak připadat soudce, který zažívá od žárlivé manželky nespravedlivé obviňování. Zaměstnanec státní tiskárny cenin není nutně bohatý. Horký jak oheň -jednou jsem jel v horečce na kole v ledovém dešti a doslovně mi drkotaly zuby. Nejde o příklady z reálu - báseň je prostě o zajímavém kladení slov. Báseň nemá nahrazovat kódované zprávy v tajné řeči. U západu Slunce nerozebíráte nasycenost oblohy barevným tónu o určité frekvenci světla. Píseň Zkratky od Ivana Mládka nedává žádný smysl - její zábavnost nespočívá v utajených sděleních na pozadí, ale v prostém deklamování slovních novotvarů, kterými je společnost zaplavena. Pro někoho jsou slova jen mediálním nositelem konkrétního poselství. Avšak chcete-li, pak už jen jejich specifický výběr přináší pocit a toje poezie
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
jetoon
-1 Odp.: Zkoušení ve školejetoon 2021-04-22 22:13
Kdyby to aspoň dávalo pro studenta nějaký smysl, ale pokud nemám nějaké duševní poruchy, tak po první sloce nevím, která bije. Ale jasně, jakožto student OA a nejspíš budoucí ekonom se mi budou tydle "užitečné řeči do života" hodit, že...
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Radek Čihák
-1 užitečné řečiRadek Čihák 2021-04-27 09:16
Nejspíš je chybou školního systému, že cítí nutnost naučit všechny to samé.
Předměty jako matematika jsou Vám evidentně bližší. Ale škola Vás přece nepřipravuje jen na vydělávání peněz. Jsou i jiné ohledy života, pro něž jste plnohodnotný občan, i kdyby jste žádné peníze nikdy nevydělal.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
jetoon
-1 Odp.: užitečné řečijetoon 2021-04-28 01:38
Když jsem šel na střední, tak jsem od jiných věděl, že čeština bude hlavně literatura, která se mi už na základce zhnusila víc než dost. Ale opravdu by mě nenapadlo, že se budeme učit depresivní básničky. No, nějak se ty 4 roky vyplnit musí...
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Radek Čihák
0 Odp.: užitečné řečiRadek Čihák 2021-04-28 22:06
Vaši učitelé to totálně posrali. Je to škoda. Rozumím, také jsem měl literaturu za odpornou příšeru, jenže jen proto, že mi někdo něco autoritativně nutil. Jinak jsem vždycky četbu miloval a sám jsem chtěl něco tvořit. A tak jsem povinnou literaturu odmítal a čekal až skončí škola.
Okradli Vás o možnost si to užít jinak a nebo: Jste se okrást nechal. Nevím.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
jetoon
0 Odp.: užitečné řečijetoon 2021-04-29 01:20
Povinná četba je zlo. Knížky, které se mi opravdu líbili a které jsem projel víckrát, nikdy nebyly v povinné četbě. Aspoň že na základce četba nebyla povinná, ale doporučená, takže jsem si mohl číst opravdu to, co mě bavilo. A i čtenářský deník se pak dělal mnohem lépe. Ale teď, když vyšla ke knihám pokračování, tak já bych si je taky rád přečetl, jenže by mě pak sežralo svědomí, že nečtu to, co 'mám číst'. Chápu, příprava na maturitu, ale nešlo by to prostě udělat jinak?

A ono to není ucitelama. Na základce byla super češtinařka, jak jsem psal, nebyla povinná četba, ale literatura mě prostě nebavila, tam se někde stala chyba. Nevím kde, nevím proč. I teď na střední je češtinařka v pohodě. Tam bude chyba v systému, alespoň z mého pohledu někoho, kdo by literární teorii vyhodil z okna.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
jetoon
0 Odp.: užitečné řečijetoon 2021-04-29 01:22
A promiňte mi pravopisné chyby. Měl bych si najít lepší čas na odpovídání..
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Pete
-1 Každý jsme nějakejPete 2021-08-19 22:38
No vidíte, já když jsem tuhle báseň četl tak mne zamrazilo v zádech a ve všech údech. Dodnes si ten pocit celkem pamatuji ačkoliv je to již půl století. Pravda byl jsem o něco starší postpubertální asi 17 letý jinoch a bylo to v jiném překladu od Jarmily Loukotkové, které se mně osobně líbili o dost více než ty Fischerovy, ale stejně...
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Radek Čihák
+1 Smysl básněRadek Čihák 2021-12-10 14:52
Nechci Vás sežrat :-)
Že ta báseň nemá smysl? Zkuste si poslechnout na YouTube moji zhudebněnou verzi této Balady od Villona

https://youtu.be/KBTlAVEHVds

Jestli by Vám to ani pak žádný smysl nedalo a byla-li by jste na nějaký smysl zvědavá, rád se Vám v komentářích nebo zde nebo na FB budu věnovat :-)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Miroslav Linhart
+1 DíkyMiroslav Linhart 2018-05-30 09:30
Do moře bezbřehého lidského řečnění a leckdy i tlachání doputují také Přírodě dík průhledné a čisté řeky, potůčky a někdy i jen kapky. Jsou osvěživé a povzbudivé, jako právě tato.Z básně vyzařuje pohotovost, rozvernost, inteligence, vtip, je to zkrátka paráda!
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Karel
+5 Pravda je relativníKarel 2019-02-13 11:09
A o to jde. Protiklady střídají protiklady, smutek je smyslem radosti, radost tepáním smutku. Neskutečný překlad Otokara Fischera. Můžeme mít v životě všechno, ale zárověň cítit, že jsme o vše přišli. Můžeme milovat k zbláznění a přitom mít pocity absolutní samoty. Jing jang. Bílá a černá. Světlo a tma. Existuje-li rovnováha na tomto světě, dává to smysl? Mně ano a text básně je jak život sám. Vyjma nesmrtelnosti.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Lukas Kapinus
+1 Odp.: François Villon: Já u pramene jsem a žízní hynuLukas Kapinus 2019-09-29 19:29
Já si myslím, že prokleti básníci nepsali básně a myšlenky pro děti, a už vůbec aby se je děti učily ve škole na zpamět.. Možná ani nechtěli, aby si je vůbec někdo zapamatoval, snad ani prožil.. Bylo to jen
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Radek Čihák
-2 Chemie a matika pro děti?Radek Čihák 2020-04-28 20:27
On ani Žižka nevypaloval ty kostely pro děti, aby se to později učily. Tak to nemá smysl jim nabízet, že to znát mohou?
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Radek Čihák
0 Odp.: Chemie a matika pro děti?Radek Čihák 2020-04-28 20:32
Ale jasně, že něco jiného je papouškování a nucení bez radosti. Ale to už je na jednotlivém učiteli, jestli bude suše vyžadovat nebo tomu dá rozměr něčeho zajímavého.
Ovšem podle mě trénovat paměť byť i nesmyslným učením se zpaměti něčeho bezvýznamného smysl má. Tím si mozek rozšiřuje schopnost učit se vůlbec.
I když chápu, že zrovna třeba u básně by to její autor mohl považovat za urážku. Tohle je na jednotlivém učiteli.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Josef
+6 Odp.: François Villon: Já u pramene jsem a žízní hynuJosef 2019-12-14 04:27
Ta báseň je v podstatě výklad pocitu člověka s hraniční poruchou osobnosti...
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Radek Čihák
-2 JosefoviRadek Čihák 2020-02-11 16:54
Je-li porucha osobnosti tím, co člověku napovídá, kde je asi tak střed harmonického vnímání, pak coby hraniční požitek z procesu nalézání... jistě. Hovoříte-li spíše o prostém vyšinutí, pak si Vás představuji, jak v každičké chvíli života, kdy k Vám dorazí další střípek moudrosti, zahájíte okamžitě hluboký sebezpyt, zda nepropadáte některé z diagnóz.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Alice
+1 Odp.: François Villon: Já u pramene jsem a žízní hynuAlice 2021-12-01 23:23
Přesně tak
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Alice
0 Hranicni porucha osobnostiAlice 2021-12-01 23:22
Villon krásně popisuje BPD. Psala jsem básně, i je vydala...a jsou velmi podobné tomuto stylu... také mám BPD
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Radek Čihák
0 diagnóza poezie - AliciRadek Čihák 2021-12-10 15:42
Diagnózu má každý, jen někteří se života doopravdy zeptali, jakou :-)
Někdo ty okamžiky, v nichž nerozumí životu, přeplácne útěkem do práce, do alkoholu, do sexu, do zachraňování přírody, do politiky, kamkoli, kde lze uvíznout.
Někoho se ptát života, kdo jsem, donutila životní situace, někoho to zajímá, i když ho nic nenutí - sem nejčastěji patří lidé obdaření schopností poezie, ale nic se nevylučuje s ničím :-)
Možná Villon popisuje mimochodem necíleně i BPD, ale protiklady jsou běžnou záležitostí života i lidí bez jakékoli poruchy.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Jirka Laňka
0 PřekladJirka Laňka 2022-02-12 15:41
Mám rád Fischerův překlad, ale krásný je i překlad Loukotkové. Můžete se přesvědčit v knize Navzdory básník zpívá.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 

Aktuality

  • Svět knihy 2023 vrcholí. Sobota 13. května očima návštěvníka knižního veletrhu

    Pražské Holešovice oživil ve dnech 11.–14. května mezinárodní knižní veletrh a literární festival Svět knihy. Tak jako vždy nabídl besedy s autory, autogramiády, přímé setkání s českými i světovými spisovateli a také bohatý doprovodný program. Letos se veletrh nesl ve znamení tématu Autoři bez hranic, ať už se jednalo o hranice států, hranice kulturní nebo sociální. Zelenou měl každý autor, který je umí překročit.

    Číst dál...  
  • Na Černé louce v Ostravě opět proběhne knižní festival

    Ostravské výstaviště v březnu opět přivítá knižní nakladatele, novináře, spisovatele a tisíce milovníků knih. Ve dnech 3. a 4. 2023 proběhne na Černé louce Knižní festival Ostrava.

    Číst dál...  

Nové komentáře

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení