Recenze: John E. Douglas, Mark Olshaker – Mindhunter

Každého z nás občas napadne, jaké by asi bylo vidět někomu dalšímu do hlavy. Partnerovi, kolegům, přátelům, sousedce odnaproti, prodavačce v obchodě... Mít tak schopnost, která nahlédne do mysli druhých, aniž by pojali nejmenší tušení, že někdo sleduje jejich myšlenky. John E. Douglas se ve své práci alespoň vzdáleně této představě přiblížil a se čtenáři se o své knowhow podělí v knize Mindhunter.

knihaJohn E. Douglas několik dekád svého pracovního života působil jako agent FBI. Povolání snů? Každý kluk po něm odmalička touží, ale jen málo vyvolených tuto bránu odemkne a smí vejít dovnitř. Mark Olshaker celé roky pracuje v médiích a svému kolegovi pomáhal s utříděním myšlenek a jejich převodem do čtenářsky srozumitelné formy. Tak vznikla legendární dvojice a seriál Mindhunter.

Čím se v reálu zabývají lovci myšlenek? Opravdu vidí lidem do hlavy a dokáží v mozku číst jako v knize? John E. Douglas se v FBI zasloužil o vznik nového oddělení, které se zabývá behaviorální vědou a kriminálním profilováním. Složitý název a neméně složité zadání. Dostat se do mysli nejtěžších vrahů a vytvořit pomyslné vzorce chování, které vedou k násilným činům.

Autor navštívil řadu nápravných zařízení po celém území USA, hovořil se sériovými vrahy a na základě těchto rozhovorů byl schopen sestavit určité vzorce chování vedoucí k tomu, že se člověk rozhodne spáchat zločin vraždy. Při vyšetřování těchto činů pak oddělení profilování představovalo další kamínek do mozaiky, který pomohl odhalit pachatele co nejdříve. Ze způsobu provedení vraždy dokázal autor téměř se stoprocentní pravděpodobností určit rasu, věk a povolání pachatele, včetně jeho rodinného zázemí. Takto přesný profil ve většině případů dovedl k dopadení vraha a jeho následnému usvědčení.

Autoři knihu rozdělili do řady kapitol, v nichž rozebírají jednotlivé případy, kdy kriminalistické profilování vedlo k úspěšnému cíli. Ale bohužel i zde se setkáme s takzvanými pomníčky, kde i přes mimořádnou snahu pachatel stále běhá po svobodě. Zvláštní je úvod knihy, kdy se na prvních stránkách můžeme domnívat, že snad autor sám se stal obětí… Můžeme však mluvit o oběti systému, protože jej mimořádná náročnost práce a vyčerpání dovedlo až na pokraj smrti a jen díky souhře šťastných náhod mohl pro čtenáře později sepsat svoji knihu.

Při čtení knihy se ve vás budou míchat rozporuplné pocity znechucení a zvědavosti, kdy už nebudete chtít dál číst o mrtvolách dětí, ale zároveň se chcete dozvědět, jak to celé dopadlo a jestli profilovací tým trefil a otipoval správně osobnost pachatele. Střídají se pasáže, které trochu nudí, s těmi, kde nebudete chtít knihu odložit z žádného důvodu, protože musíte vědět, jak to celé dopadne. Autor své poznatky předává věcně bez honu na senzaci, ale zároveň způsobem, který zvedá hladinu adrenalinu, i když zrovna ležíte na gauči v obýváku. Výborný tip na dlouhé zimní večery, ale nečtěte v době, kdy budete doma sami!

Název knihy        Mindhunter
Autor            John E. Douglas, Mark Olshaker
Nakladatelství        Jota