Recenze: Kiley Reidová – Takový prima věk

5

Takový prima věk je svižně a čtivě psaný román o komplikovaných tématech jako je rasismus, pozitivní diskriminace nebo málo nadšení do role matky. Ústřední trojice hrdinů vede ironické dialogy, a přesto si nedokážou navzájem rozumět. Kiley Reidová výstižně popisuje život dvacátníků v moderní Americe a my si její knihu můžeme přečíst díky nakladatelství Host.

takovy-prima-vekHned na prvních stránkách knihy se objeví hlavní konflikt, který se bude románem vinout. Pětadvacetiletá Emira je Afroameričanka a vydělává si jako au pair. Na starosti má upovídanou malou holčičku, jejíž rodiče patří k privilegované bílé vrstvě města. Díky shodě událostí je Emira s malou svěřenkyní Briar v supermarketu v neobvykle pozdní hodinu a ještě oblečena v šatech na párty. Přidejte k tomu rozdíl ras Emiry a Briar a hluboko zakořeněný rasismus a máte tu konflikt.

Všetečná stará dáma přivolá ochranku a ta Emiru obviní z únosu. Než se vše vyřeší, zažije si Emira potupnou scénu, kterou dokonce jistý mladík natočil na mobil. Vše sice dobře dopadne, ale Emira se najednou ocitá ve víru dobře myšlených rad, které jí udělují všichni okolo, převážně z řad bělochů. Emira se k incidentu nechce vracet, nechce nikoho žalovat, chce jen zapomenout a konečně přijít na to, co by chtěla v životě dělat.

Scéna ze supermarketu silně zasáhne Emiřinu zaměstnavatelku Alix, matku dvou dcer. Před dětmi měla výborně rozjetou kariéru v New Yorku a nyní žije mimo velkoměsto a zjišťuje, že ji mateřství tak úplně nenaplňuje. Rozhodně se však nepovažuje za rasistku, i když v její minulosti je konflikt, kvůli kterému za rasistku považována byla.

Třetí důležitou postavou knihy Takový prima věk je mladík, který incident natočil na mobil. Kelley je běloch, ale má za přátele mnoho černochů, s černoškami i chodil a považuje se za empatického k otázkám rasy.  Když na Emiru náhodou narazí znovu v metru, pozve ji na drink.

Reidová vypráví příběh a jen jakoby mimochodem dává nahlédnout do mysli Afroameričanů. Díky tomu, že do knihy zamíchala i další problémy, nepůsobí kniha agitačně ani agresivně. Pohled na rasismus je tu zastoupen z obou stran. Emira, která se s ním setkává celý život, není rasismem překvapená, spíše ji obtěžuje ochranářské rozhořčení její zaměstnavatelky. Alix se potácí ve vlastní neschopnosti dokázat, že rasistka není, až zapomíná na to, že Emira je víc než jen zástupkyně jiné rasy. Obě ženy jsou vykresleny plasticky se všemi rozdíly jejich původu a zkušeností.

Ani Kelleye, který se obklopuje Afroameričany, nedokáže vždy poznat, kdy se vůči Emiře chová nevhodně. Autorka klade důraz na fakt, že zkušenost je nepřenositelná. Komunikace mezi všemi třemi hrdiny knihy Takový prima věk zásadně vázne. Stačilo by opravit přeřeknutí, zvládnout si promluvit o minulosti nebo si přiznat, co přesně ke spokojenému životu potřebují. Závažná témata Reidová podává s lehkostí, zvláště dialogy působí velmi přirozeně. Všechny ty dobré úmysly, snaha působit lépe a hlavně neukázat slabost jsou příčinou většiny problémů.

Reidová si s dvojicí ženských hrdinek velmi vyhrála. Tam, kde Emira jedná s přirozeností sobě vlastní, Alix bojuje s přetvářkou. Naopak o faktech, která jsou Alix jasná, Emira odmítá byť i jen přemýšlet. Alixina snaha o korektnost působí strojeně a ve výsledku Emiru spíš uráží. Emira zase ani na okamžik nechce připustit, že dítě, které se jí zdá okouzlující ve svém neustálém žvatlání, nemusí v jiných vzbuzovat to samé nadšení.

Všem postavám se nedostává empatie, a i když jsou v jádru dobří lidé, dokážou všichni ubližovat. Občas cíleně, občas bezděčně. Takový prima věk je čtivá kniha, která se zabývá aktuálními problémy doby. Nejen rasismus, ale i mateřství a hledání sebe sama jsou důležitými tématy knihy. Graficky líbivá obálka je další bonus. O kvalitách knihy svědčí i fakt, že byla zařazena do výběru Bookerprize 2020.

Název: Takový prima věk

Autor: Kiley Reidová

Překlad: Tereza Marková Vlášková