Recenze: Patrik Hartl – 15 roků lásky

1 1 1 1 1 (5 hlasů)
5

Na pultech knihkupectví se v říjnu objevila nová kniha Patrika Hartla, jednoho z nejoblíbenějších současných českých spisovatelů. Jeho popularitu umocnila nedávná odložená a dlouho očekávaná premiéra filmového zpracování autorovy prvotiny Prvok, Šampón, Tečka a Karel. Knížka 15 roků lásky byla tedy pro všechny příznivce a Hartlovy čtenáře více než jasnou volbou. Byla však kniha také sázkou na jistotu?

15-roku-laskyKdo zná „Prvoka“, Nejlepší víkend či Malý pražský erotikon, jistě bude očekávat spletitý příběh, moře postav a jejich všednodenní peripetie. V novém románu se však dočká především zmiňovaných peripetií. Příběh tentokrát není vůbec – a to ani zpočátku – roztříštěný do mnoha linií, v postavách se čtenář rozhodně neztrácí. Děj plyne přirozeně a hrdinů je na poměry Patrika Hartla pozoruhodně méně, než jsme zvyklí.

Všechny příhody se točí kolem ústřední postavy Aleše, který vlastní prosperující kadeřnictví. Má hodnou sousedku, sympatické kolegy, kteří jsou připraveni mu vždy pomoci z jeho životních průšvihů. Každý z nich má samozřejmě také své trable. A tak je Alešův život přece jen do jisté míry provázaný s osudy vedlejších postav. Zásadní roli v románu hraje Alešův bratr Radek a jeho žena Lenka. Nejen v této rovině je převážně chronologická kompozice obohacena o retrospektivní prvky ve formě Alešových vzpomínek.

Příběh začíná v roce 2002, kdy hlavní hrdina Aleš, úspěšný kadeřník, ale neúspěšný partner, zažije zásadní obrat ve svém stereotypním životě. Potká osudovou ženu, ale štěstí se nedostaví v podobě, jakou si představoval. Souhrou okolností a vlivem své bezmezné lásky k Jeleně je postaven před nelehký úkol postarat se o malá dvojčata, Sáru a Ellu. Spustí se – tentokrát už typicky hartlovský – sled událostí, které jsou uvěřitelné i šílené zároveň. Také prostředí je z běžné reality malinko vytržené. Děj se odehrává mezi lidmi, kteří buď nemají nouzi o peníze, nebo se naopak dokážou zadlužit do astronomických částek. Naštěstí jsou zde také takoví, kteří umí peníze jako mávnutím kouzelného proutku sehnat. Není divu, když se jedná o světoznámou houslistku, věhlasného dirigenta, movitého kamaráda či televizního producenta. Proto není pro postavy problém v krátké době cestovat z Prahy do Berlína, z Berlína do Číny a pak na Hvar, a přitom ještě stíhat pracovat nebo si zajistit normální běh ve své firmě. A tak se z jednotlivých epizod stává série cest odněkud někam a v průběhu děje se zásadně mění Alešův život.

A kde je často zmiňovaná megaporce lásky, jak slibuje anotace knihy a naznačuje název? Prostupuje skrytá mezi jednotlivými příběhy ve všech odstínech, od „mateřské“ (v Alešově případě mateřsko-otcovské v jedné osobě), přes přátelskou až ke vztahové nebo nenaplněné, bolavé.

Patrik Hartl je mistr ve vystižení obyčejných i neobyčejných okamžiků života. S tím je nutné k četbě přistupovat, v opačném případě by četba mohla přinést zklamání. Jazyk románu je na můj vkus přesycen zbytečnými vulgarismy. Má-li však slovní zásoba Aleše zrcadlit dobu, v níž se román odehrává, pak ji bohužel vystihuje v dnešní tendenci používat vulgarismy místo citoslovcí. Autor sám uvedl v několika rozhovorech, že Aleš se mu podobá nejvíce ze všech dosud vytvořených postav, přestože příběh je fabulace. I proto zřejmě lze v jazyku, kterým vládne Aleš, i v jeho projevech vystopovat charakteristické rysy Hartlovy osobnosti.

Kniha 15 roků lásky nepřináší nic převratného. Autor se drží jako vždy všedního života a je schopen do pěti set stran  románu ve svém stylu zakomponovat velké množství příběhů, které vytvoří mozaiku. Fanoušek Patrika Hartla si jistě přijde na své. Čtenář, který hledá hlubší poslání, zřejmě bude trochu zklamán.

Název: 15 roků lásky

Autor: Patrik Hartl

Nakladatelství: Bourdon