Recenze: Michal Sýkora – Nejhorší obavy

Michal Sýkora si svými detektivní i romány získal u českého čtenáře velmi vysoký kredit. Detektivky sice zastínily jeho další – jistě významnou literární – činnost, ale to už je jiná kapitola. Nyní se budeme věnovat jeho nové knize Nejhorší obavy, která patří zcela nepochybně do kriminálního žánru.

knihaNa rozdíl od jeho předchozích románů, které sledovaly práci kriminalistů od Nejsvětější Trojice, se Sýkorova nová kniha skládá ze tří částí, představujících tři různé případy. Rozsahem to mohou být povídky či novely. Spojuje je postava komisařky Výrové přezdívané Velká Sova. Ta vlastně už komisařkou není, od policie odešla a přednáší na vysoké škole. To je východisko prvního případu, k němuž ji přivedla jedna z jejích studentek. V povídce Před potopou se autor ponořil hluboko do historie, do doby, kdy v Čechách vládl velmi divoký způsob podnikání a bylo možné téměř všechno. Michal Sýkora se nejprve dost rozepsal, v úvodní kapitole se dokonce retrospektivou vrátí do roku 1997 k popisu podivného úmrtí podnikatele a jeho manželky. Postupně však, zřejmě vzhledem k plánovanému rozsahu, musel přibrzdit. Určitě by byl schopný, pokud by přidal nějakou vedlejší linku, s daným tématem vystačit na celý román.

Druhá povídka Životní dílo akademika Plíška je výrazně kratší než zbylé dvě a přináší klasickou záhadu zamčeného pokoje ze Sýkorova oblíbeného akademického prostředí. Marie Výrová má možnost prohlédnout skutečnou povahu svého známého, kterého považuje za laskavého a chápavého muže. Sýkora se tak znovu ve zkratce vrací k tématu, který rozpracoval v knize Modré stíny (recenze zde), a to řevnivosti mezi jednotlivými vysokoškolskými učiteli a funkcionáři. Pro pochopení podstaty záhady uvedl autor na začátku povídky dokonce mapku poschodí, na kterém se vražda odehrála. Vzhledem k tomu, že šlo o aktuální smrt a evidentní vraždu, řeší případ bývalí Mariini kolegové a ona se účastní pouze jako pozorovatelka a nemá v příběhu žádnou podstatnou roli. Vše je nakonec v kompetenci komisař Edelweisse, který případ ukončí.

Poslední detektivka Nejhorší obavy, podle níž byla pojmenovaná celá sbírka, má mnohem dramatičtější náboj, a Velká Sova si opět vzpomíná na svou bývalou spolupracovnici a chráněnku Kristýnu, která zemřela při řešení případů z knihy Pět mrtvých psů (recenze zde). Právě události, spojené s tímto případem, přispěly k tomu, že Marie Výrová policejní službu opustila. Vzpomínka na Kristýnu předznamenává celkové vyznění textu. Autor opět své hrdiny nešetří a zcela odmítá to, že by čtenář měl mít právo na konec, který se dá alespoň rámcově označit za šťastný. Opět dal přednost své představě o realitě před vědomým či podvědomým přáním čtenáře. V této souvislosti je možné zmínit rozdílný přístup Michala Sýkory jako autora literární předlohy a filmových tvůrců Petra Jarchovského a Jana Hřebejka právě v případě knihy a filmu Pět mrtvých psů.

Michal Sýkora má pro kriminální romány cit i teoretickou průpravu. Nehlásí se k drsné škole, která je v současné době reprezentovaná zejména severskými autory, avšak tato vlna už stejně pomalu upadá. Stejně tak mu nejde o to, aby respektoval skutečné vyšetřovací postupy, přednost má zápletka, umírněné sondy do psychologie postav a přiměřené použití relevantních reálií. Jeho detektivní romány jsou vyvážené a čtenáři přinášejí především kvalitní a inteligentní, nikoliv však intelektuální zábavu.

Název: Nejhorší obavy
Autor: Michal Sýkora
Nakladatelství: Host