Recenze: David R. Gillham – Město žen

Město žen je podle anotace knihou o obyčejných lidech v neobyčejné době. S tím nemohu úplně souhlasit, protože hrdinství obsažené v tomto románu je rozhodně mimořádné. Poznejte příběh odehrávající se v Německu za druhé světové války, v němž najdete zajímavý pohled na dění přímo v srdci třetí říše.

knihaSamotný název knihy tak trochu napovídá, o čem to vlastně celé bude. Píše se rok 1943, v Evropě zuří druhá světová válka a většina mužů bojuje na frontě. Nejinak je tomu i v Berlíně, kde opuštěné manželky musí často živořit a myslet na své manžely kdesi v zahraničí. Jednou z nich je i Sigrid Schröderová, která přežívá společně s nepříliš přátelskou tchyní. Brzy jí ovšem osud postaví do cesty nečekané tajemství, které zcela změní její život.

Americký spisovatel David R. Gillham v knize působivě popisuje atmosféru válečného Německa a nálady tehdejších obyvatel. Válka se překlopila do své druhé poloviny a i v Berlíně jsou místní ohrožováni nálety spojeneckých letadel. Rozhodně se tedy nepodíváte do příliš optimistického prostředí. Bída a strach jsou všudypřítomné i uprostřed zdánlivě neporazitelné třetí říše.

Hlavním motivem je ovšem podzemní odboj a celkově nebezpečná hra na záchranu ohrožených osob. Při čtení byste si určitě měli uvědomit, že všichni Němci rozhodně nebyli spříznění s nacisty a našlo se zde i mnoho takových, kteří neváhali riskovat vlastní život pro druhé. Jednalo se o velké hrdiny, a přestože je tento příběh smyšlený, určitě nepostrádá i mnoho pravdy.

Samozřejmě tu najdete i všemocné pány a zloduchy z gestapa, kteří svým ostřížím zrakem neustále pátrají, koho chytí do svých spárů. Díky tomu dostává tento příběh hodě temný nádech a po většinu času se budete bát o život hlavních hrdinek.

Ano, právě ženy zde totiž hrají hlavní roli. Povětšinou zde působí jako daleko statečnější a akceschopnější než muži, kteří přece jen častěji propadli pozlátkům nacistických oficírů. No někdy vlastně ani neměli příliš na výběr.

Velkou pozornost zde ovšem trochu překvapivě hraje i sex a přitažlivost mezi muži a ženami. Přece jenom byla zcela jiná doba, němečtí vojáci si často užívali na svých vojenských misích, přestože doma měli manželky. A v tomto případě doma čekající žena rozhodně není žádná světice. Autor se pouští poměrně nevybíravě do různých erotických popisů, přesto nejsou vyloženě vulgární.

Postupem času začíná být děj opravdu dramatický a čtenář je plný očekávání, jak to dopadne s ústředními postavami. Dokážou se schovat před nacistickou mocí, nebo budou jejich záslužné skutky po zásluze potrestány? V druhé polovině už je to opravdu jízda, při které hrozí nebezpečí za každým rohem a začnou přibývat i mrtví.

Město žen je rozhodně působivý román, věnující se zejména podzemnímu boji přímo v srdci Německa. Vedle toho ovšem popisuje i osudy lidí, kteří sice vstoupili do služeb říše, ale často ne z vlastního přesvědčení. Nechybí tu ani nějaká ta láska, zrada či přímo nenávist k bližnímu svému. Jedná se o další zajímavý pohled na události, které otřásly celým světem a nikdy by neměly být zapomenuty.

Název: Město žen
Autor: David R. Gillham
Překlad: Helena Hartlová