Recenze: Lukáš Vavrečka – Tesla Noir

5

Nikola Tesla se do historie zapsal jako člověk oscilující mezi genialitou a šarlatánstvím. Tyto dvě charakteristiky jsou mu souzeny dodnes. Lidé, přesvědčeni o jeho vizionářství, jsou schopni svůj názor hájit velmi vehementně, stejně jako ti, kteří si myslí pravý opak. Faktem je, že za ním zůstalo mnoho práce, avšak příčinou sporu jsou právě ty jeho vynálezy, které se nedochovaly. Teslova komplikovaná osobnost i tajemno, kterým je stále opředena, dovolila Lukáši Vavrečkovi v jeho novém románu Tesla Noir řádně popustit otěže fantazie.

Román se odehrává v druhé polovině třicátých let, v období, které se natrvalo zapsalo do dějin umění, film nevyjímaje. Film noir sice ještě nebyl na svém vrcholu, ten měl nastat až za několik let, ale při idealizovaném zpětném pohledu si můžeme představit, že „noir“ byla celá tato etapa. Třicátá léta v Americe evokují hektický život, jaký máme zafixovaný ze zrychlených projekcí černobílých filmů – stavby mrakodrapů, pásovou výrobu, taneční zábavy s temperamentní hudbou.

V titulku recenze jsem knihu označil jako thriller. Tesla Noir skutečně obsahuje prvky thrilleru, ale také sci-fi. V podstatě však jde o příběh vycházející z alternativní reality. Autor s ní však zachází velmi opatrně, mnoho reálií zůstává nezměněných. Proto se čtenář může setkat – kromě Tesly – s celou řadou jmen, která stála u zrodu rozmachu průmyslu, vedoucímu až k současným moderním technologiím. Jde o vlivnou skupinu, pohybující se okolo elektrotechniky – Tesla, Edison, Westinghouse, a tu, která stojí za rozmachem automobilového průmyslu – Ford a Kolben. Autor je spojuje prostřednictvím elektromobility, tedy fenoménu, který se pomalu rozvíjí až v dnešní době.

Román staví na předpokladu, že se některé Teslovy vynálezy realizují v třicátých letech a po ulicích jezdí tiché elektromobily a nebe křižují výboje bezdrátového přenosu energie. Tesla se chystá realizovat projekt beznákladového čerpání energie. Stejně jako by tomu bylo dnes, takové snahy stojí proti zájmům průmyslníků, bohatnoucích na využívání energií různých druhů. To se pro autora stává podkladem pro relativně složitou zápletku a události, v jejichž středu se ocitne mladý novinář, Teslův chráněnec. Existuje mnoho důvodů, proč není jednoduché odhalit pravou podstatu věcí. Míchají se zde zájmy průmyslové i politické. Lukáš Vavrečka ponechal v románu skutečnou mezinárodní situaci, takže na scénu vstupuje nacistické Německo i komunistické Rusko, mocnosti, vůči nimž musí být Amerika velmi opatrná.

Atmosféru starých filmů evokuje autor i prostřednictvím typů svých hlavních hrdinů. V první řadě energický mladý muž – americký muž jako symbol krásy, síly, inteligence i charismatu a mladá dívka, zdánlivě křehká, ale emancipovaná. Stačí jen maličkost a celý román by upadl do nevkusné stoky kýčovitých románků, autor tak na sebe vzal obrovské riziko, že celá jeho snaha přijde vniveč. Lukáš Vavrečka však dokázal text ubalancovat na hranici kýče a retro, takže výsledkem je opravdu velmi citlivě zpracovaný retro-thriller s prvky (omlouvám se, ale jinak to nelze napsat) milé naivity třicátých let.

Není třeba zdůrazňovat, že v románu tohoto stylu musí zvítězit dobro, reprezentované hlavními hrdiny, musí se v něm objevit láska, o níž se dá v určitých aspektech mluvit jako o čisté… I když byl Nikola Tesla i jeho práce námětem mnoha knih horších i lepších, není na škodu, že ho autor knihy Tesla Noir znovu připomněl, tentokrát velmi přístupnou formou. Jeho cílem však není dokazovat čtenáři, zda Teslovy vynálezy a teorie, o nichž se spekuluje, byly nebo nebyly skutečné. Bere jako alternativní fakt, že technika, založená na Teslově technologii, je reálná a je součástí běžného života Ameriky první poloviny dvacátého století. Proto se mohou do knihy s chutí začíst obdivovatelé velkého vynálezce i ti, kteří o jeho životě ví velmi málo, a stejně tak lidé inklinující ke sci-fi jako ti, kteří se v tomto žánru neorientují.

Název: Tesla Noir
Autor: Lukáš Vavrečka
Nakladatelství: Host