Recenze: Michal Šanda – Umyvadlo plné vajglů: Nepřípadné glosy k evangeliu sv. Marka

Michal Šanda si rád hraje, experimentuje se slovy i s formou, jakou je skládá dohromady. Každá jeho kniha má punc originality někdy v obsahu, jindy již v názvu, často v obojím. Výjimkou není ani jeho nové dílo Umyvadlo plné vajglů, doplněné vysvětlujícím podtitulem Nepřípadné glosy k evangeliu sv. Marka.

knihaOriginalita Šandových textů, která je pro čtenáře přitažlivá, začne působit problémy v okamžiku, kdy má odpovědět na otázku: „O čem to je?“, případně: „Jaké to je?“ Na první otázku odpovídá autor sám již zmíněným podtitulem. Základem knihy je skutečně evangelium sv. Marka, text je převzatý z Bible Kralické – jak jinak, přece jen v českém národě zůstává trocha z husitské tradice.

Tomu odpovídá i forma textu, levé stránky jsou rezervovány pro evangelium, prvé pro Šandovy glosy. Kdo čeká poznámky „k věci“, bude patrně zklamán, kdo zná knihy Michala Šandy, v žádném případě překvapený nebude. Glosy se málokdy týkají náboženství, jen ze začátku se vyjadřuje k jednomu z podstatných bodů víry – ke slovu. Jako spisovatel má k němu jiný vztah než křesťanský mystik a v následujícím textu nahrazuje výraz „slovo“ jednoduchým „Hvízd!“, čímž zdůrazňuje jeho bezobsažnost.

Začteme-li se do knihy, zjistíme, že se Michal Šanda drží svých oblíbených témat. Drobné historky hospodských štamgastů nemusí zaobalovat do dalších vět, aby utvořily povídku, protože glosa může být stručná. Postačilo by i jediné slovo (Hvízd!), aby vyjádřilo vše potřebné. Vytrženy z kontextu mohou působit historky humorně, ale skrývají v sobě tragédie nebo pouhou smutnou ubohost lidí, pro něž je jediným známým prostorem, přirovnatelným k domovu, stůl v hospodě.

Hned zpočátku se v textu evangelia objevuje výraz „rybář“, což autorovi dává příležitost k tomu, aby se rozepsal o rybaření, které je jeho oblíbeným a často využívaným tématem. To se ostatně opakuje vícekrát, v evangeliu jsou ryby a rybáři zmiňováni velmi často. Z glos o rybaření vyzařuje zápal i vzrušení z lovu, které je v člověku hluboce geneticky zakódováno.

I když těžištěm knihy Umyvadlo plné vajglů není komentování evangelia, občas se mu autor nevyhne. Člověk našeho prostoru se sice většinou k víře nehlásí, ale ta je tak silně zakořeněná, že jsou její principy pevně obsaženy v životě jedince i společnosti.

Nelze zodpovědně říct, co autor svým textem sledoval, vedlejším efektem je, že se s evangeliem setkají lidé, kteří by jej jinak nečetli. I když předpokládám, že Šandův okruh čtenářů je natolik na úrovni, že jsou s ním – ať už z jakýchkoliv důvodů – seznámeni.

Pokud považujete název ve spojení s Biblí za dehonestující nebo zbytečně provokativní, je potřeba poznamenat, že nejde o prvoplánové pobuřování, spíše o spojení dvou nezávislých prvků. I když musíme uznat, že zákaz prodeje knihy iniciovaný Vatikánem by autorovi komerčně významně pomohl, ale takové pozornosti se pravděpodobně nedočká a určitě ji nepožaduje. Ale zcela jistě by to považoval za dobrý vtip.

V celkovém pohledu se kniha Michala Šandy jeví jako zajímavý nápad, který otupuje možnost kritiky autorských zásluh, patřících ve větší míře starému evangelistovi. V každém případě se já osobně vždy těším na každou Šandovu novou knihu, protože stěží člověk odhadne, s čím zase přijde.

Název: Umyvadlo plné vajglů: Nepřípadné glosy k evangeliu sv. Marka
Autor: Michal Šanda
Nakladatelství: Dybbuk