Recenze: Claudine Monteil – Milenci svobody: Beauvoirová a Sartre

V nakladatelství Metafora vychází několik let životopisy slavných osobností. V této edici se objevily knihy popisující život spisovatele Hemingwaye, zpěvačky Edith Piaf nebo slavného návrháře Tiffanyho. Nejnovější kniha se věnuje páru, který ovlivňoval dlouhá léta dění ve Francii. Knihu napsala Claudine Monteil a jmenuje se Milenci svobody: Beauvoirová a Sartre.

knihaAutorka knihu napsala na základě osobního setkání se Simone Beauvoirovou a s její sestrou. Sama Monteil byla u událostí, které měly za úkol vzburcovat národ a poukázat na špatné postavení žen ve společnosti. Tato skupina odvážných se zasloužila o větší svobodu a pravomoc něžného pohlaví. Tento příběh ale není jen o počátcích feminismu ve Francii, je to hlavně příběh o lásce v jakékoliv její podobě.

Vyprávění začíná dětstvím obou spisovatelů až do jejich prvního společného setkání. Každý vyrůstal v jiných podmínkách. Hlavní rozdíl je zřejmý – on jako muž měl ke vzdělání a k budoucnosti slavného spisovatele přístup, zatímco ona jako žena měla svou roli předem danou. Naštěstí se narodila do rodiny, jež dovolila rozvinout její talent a umožnit jí jít za svým snem. Rozdílné byly také jejich rodinné poměry. Sartre vyrůstal jen s matkou a dědečkem, Beauvoirová s oběma rodiči a sestrou. Jejich vztah rozhodně nebyl jednoduchý a v době, ve které žili, mohl být pokládán i za skandální. Oni však věřili ve svobodu. Ve svobodu slova, ducha i ve svobodu žití a bytí. Nechtěli se nechat svázat konvencemi běžného života, proto se například nikdy nevzali. Oba věděli, že si navzájem patří, a i když do jejich životů vstupovali další muži a také ženy, vždy si byli navzájem oporou. Celý život se oslovovali něžnými přezdívkami a oba dávali své dílo číst nejdříve tomu druhému. Byli si tedy i celoživotními kritiky.

Díla obou spisovatelů jsou dodnes uznávána a oba patří mezi nejvýznamnější myslitele 20. století, ale zakusili i mnohá bezpráví a útlaky od vládnoucí vrstvy. Často se politickému systému nehodili, nikdy se všaknevzdali a bojovali dál. Zároveň si uměli užívat život. Procestovali svět a všude je vítali s otevřenou náručí.

Autorka ve své knize popisuje život Sartra i Beauvoirové. Na jedné straně ukazuje, jak se spisovatelka snažila celý život bojovat s nespravedlností vůči ženám. Na druhé straně ukazuje, jak Sartre kladl důraz na lidskou svobodu a nebál se tak bojovat i s politickými systémy. Kniha je napsána tak živě, že má čtenář pocit, že kdyby se přenesl do Paříže, uvidí sedět v kavárnách myslitele, jak probírají aktuální dění ve společnosti a přitom kouří své oblíbené cigarety a popíjí kávu.

Kniha rozhodně stojí za přečtení. Autorka se nezaměřila jen na život dvou slavných osobností, ale ukazuje čtenáři i tehdejší dění, které hýbalo Francií i celým světem.

Autor: Claudine Monteil
Název: Milenci svobody: Beauvoirová a Sartre