Recenze: Julia Matulová – Spící Beatrice

5

Youngadult román Spící Beatrice od Julie Matulové vyhrál soutěž CooBoo hledá talent. Při jeho čtení si možná vzpomenete na Šípkovou Růženku, ale zároveň se svým námětem hodně trefil do současné koronavirové krize.

spici-beatriceNejvýznamnější roli zde totiž hraje záhadný virus, který se začne šířit světem a neexistuje na něj žádný lék. Nakažení se zničehonic dostanou do bezvědomí a nikdo je nemůže probudit. Kvůli tomu vznikají i dopravní a další nehody, takže postupně přibývá mrtvých. Vědci se rozhodnou přejít k pokusům na lidech a vybraní dobrovolníci tak mohou přispět k vyléčení lidstva.

Jednou z nich je i osmnáctiletá Beatrice. Jejím hnacím motorem není vysoká finanční odměna, ale nemocný bratr. Ve výzkumném středisku si najde nové přátele, a navíc se seznámí se synem hlavního vědce. Společně začnou provádět vlastní pokusy, a to je samozřejmě brzy sblíží….

Už jen při vyslovení slova virus si sice momentálně všichni zakrývají obličeje, ale pro spisovatele může být tento neřád výhodným pomocníkem. Paradoxně nejvíce právě u těch, kteří začali podobné knihy psát ještě před krizí. Jako by ji snad předpověděli nebo co.

Hlavní úlohu v tomto příběhu hraje především láska. Jedni by možná ocenili, kdyby autor celou nákazu probral podrobněji. V tomto případě si ovšem budou muset nechat zajít chuť, protože romantická linka zde jasně vystupuje do popředí.

Beatrice je poměrně sympatická, veselá dívčina, kterou si brzy oblíbíte. Stejně jako chlapeckého (takřka dokonalého) idola Charlieho. Vlastně se z většiny postav šíří veskrze optimismus a úplných morousů tu příliš nenajdeme. Zúčastněných figur je zde poměrně velké množství, i když většinu smetany si pro sebe slízne ústřední dvojice.

Jak už jsem zmínil, celý obsah je podřízen milostnému dobrodružství. Chvílemi je možná až trochu přeslazený, ale holt si to užijou hlavně holky. Nevím, jestli se jedná vyloženě o retteling na Šípkovou Růženku.  V dnešní době je tímto moderním názvem označeno velké množství románů, i když obsahují jen malinký společný znak. Ústřední myšlenka ovšem není vůbec špatná a vlastně je i docela originální.

V průběhu čtení začne být zápletka i dramatičtější a na konci se dočkáme toho správného vyvrcholení. Chvílemi se mi rozuzlení zdálo možná až přehnané, ale je nutno si uvědomit, pro jakou věkovou skupinu je kniha určena. Rozhodně je to pro teen knihomoly a čím mladší, tím lepší. Nejsou tu žádné krvavé scény ani násilí, ale především zážitky partičky mladých lidí, kteří v sobě mají spoustu lásky.

A jestli něco zaslouží hodně velkou pochvalu, je to obálka. Ta je opravdu fantastická, působí 3D dojmem a holčina na ní trochu připomíná Emmu Watson. Rozhodně se stane chloubou každé knihovny a už v knihkupectví vás zasáhne.

Spící Beatrice je zajímavým youngadult dílem pro všechny, kteří mají rádi slaďárny v zajímavém prostředí. Takto je nutno k ní přistupovat a nestěžovat si, že je v ní té romantiky až trochu moc. Autorka se narodila na Slovensku, nyní žije v Praze, takže poměrně lehce si můžete tuto knihu opatřit i jejím autogramem. Třeba na letošním HumbookFestu, kterého se rovněž zúčastní.

Název knihy:   Spící Beatrice

Autor:   Julia Matulová

Autor obálky: Dorothea Bylica