Recenze: Uri Orlev – Ostrov v Ptačí ulici

5

Tematika války, antisemitismu, holocaustu má v literatuře pro děti a mládež své nepopiratelné místo, neboť čtenáři vypráví o historických událostech a lidských osudech, které by neměly být zapomenuty. Tak je tomu i v knize Uriho Orleva Ostrov v Ptačí ulici, kterou vydalo v českém překladu Lenky Bukovské v roce 2013 nakladatelství Práh.

Izraelský autor Uri Orlev tentokrát nevypráví skutečný životní příběh konkrétního člověka, jak tomu bylo v knize Běž, chlapče, běž (viz starší recenze zde), fabuli románu však podepírá historickými fakty a svými osobními vzpomínkami. Děj knihy se odehrává za druhé světové války v blíže neurčeném městě, v kulisách židovského ghetta. Dvanáctiletý chlapec Alex přichází o svou matku a nakonec je za dramatických okolností odtržen i od svého otce. To když je čtvrť obehnaná zdmi obklíčena ozbrojenými okupanty, kteří mají za úkol shromáždit všechny zbylé obyvatele ghetta a posadit je do vlaků směřujících do vyhlazovacího tábora. Díky předem promyšlenému plánu a osobní oběti skladníka Barucha se chlapci podaří uprchnout a schovat se v troskách zbořeného domu. Tady se ukrývá následujících několik měsíců a s nadějí čeká na svého otce, o kterém nemá žádné zprávy, přesto nepochybuje o tom, že se pro něj vrátí. Tak jak mu slíbil.

Díky barvitým popisům vyvstává ve čtenářově mysli obraz polozbořeného domu, začouzené obvodové zdi, schodiště visící do prázdna, hromady suti. Toto místo se stává provizorním domovem dítěte, pustým ostrovem, odkud se chlapec vydává, stejně jako Robinson Crusoe, hledat potravu a další věci nutné pro přežití. Paralelu příběhu Alexe s knihou romanopisce Daniela Defoa naznačuje už samotné slovo „ostrov“ v názvu díla, Uri Orlev zjevnou spojitost mezi oběma příběhy zmiňuje také v předmluvě knihy. Pokud se budeme držet této metaforičnosti, můžeme označit polskou část města, kterou chlapec pozoruje ze svého úkrytu, za pevninu, a tatínka za záchrannou loď, jejíž příjezd Alex s nadějí očekává. Aby však k radostnému okamžiku shledání došlo, je potřeba přežít.

Dětskému čtenáři, pro nějž je kniha primárně určena, připravil izraelský spisovatel příběh plný napětí, odvahy a dobrodružství. Alexův důvtip, houževnatost, manuální zručnost a zároveň i značná dávka štěstí mu umožňují snášet hrozné životní podmínky. Ty jsou v kontrastu s obrazem reality ve „svobodné“ části města, který Alex může pozorovat ze svého úkrytu dalekohledem. Přirozená lidská touha po společnosti jej nakonec přiměje riskovat. Vydává se do polských ulic, nakupuje v pekařství, hraje si s vrstevníky a prožívá první dětskou lásku.

Kniha mimo jiné vypovídá o lidském charakteru, o tom, jak jej dokáže pokřivit strach, předsudky, touha po osobním prospěchu. Během války se více než jindy obnažují povahové rysy člověka, do kontrastu se dostává zosobněné dobro a zlo, na jedné straně stojí kolaboranti, udavači, posluhovači okupačního režimu, na straně druhé odvážní lidé ochotní riskovat pro záchranu člověka i své vlasti. Hrdina románu se dostává do kontaktu s oběma těmito tábory.

Vyprávění o chlapci přežívajícím ve vybydleném ghettu přibližuje dospívajícímu čtenáři realitu života za války a tematiku holocaustu. Kromě toho příběh přináší zamyšlení nad morálními hodnotami, nad lidskými vlastnostmi, umožňuje se vcítit do dítěte s nesnadným osudem. Ostrov v Ptačí ulici je i díky jednoduššímu, srozumitelnému jazyku a citlivě zpracovanému vážnému tématu vhodný jako doporučená četba pro žáky základních škol. Silný dojem z knihy umocní také krásné ilustrace, které ke knize formou perokresby vytvořila Ora Eitan.

Název: Ostrov v Ptačí ulici
Autor: Uri Orlev
Překlad: Lenka Bukovská