Recenze: C. L. Taylor – Strach

Neobvyklý. Napínavý. Čtivý. Tři slova, jimiž by se dal jednoduše popsat psychothriller z pera C. L. Taylor Strach. Vypráví nejen neotřelý příběh, ale nechává čtenářovu mysl zabloudit do temnějších zákoutí a zamýšlet se nad problémy, které předestírá, jako je pedofilie a stalking.

knihaLou Wandsworthová je mladá žena, která má život před sebou, ale zároveň toho má také dost za sebou. Ve čtrnácti letech podlehla svodům svého učitele bojového umění, navázala s ním vztah, spala s ním a vydala se s ním do Francie. To, co mělo být romantickou cestou, se ale nakonec proměnilo doslova v boj o holý život. Dnes je Lou dospělá žena, která ale stále nestojí nohama pevně na zemi. Nedokáže navázat zdravý vztah, případně jej ukončí dříve, než by se mohl rozvinout v něco více než jen krátkodobou aférku. Po smrti svého otce se vrací do rodného města, ve kterém žije i Mike, její bývalý učitel bojového umění a milenec. Je připravena jej konfrontovat s tím, jak jí zničil život, ale než to stihne, je svědkem něčeho, co jí vyrazí dech. Mike možná zestárl, ale jeho nezdravý zájem o příliš mladé dívky se nezměnil. Lou se rozhodne, že udělá vše proto, aby nezničil další takové dívce život. Otěže se jí ale záhy vymknou kontrole a ona zjišťuje, jak těžký úkol na sebe vzala.

Strach je napínavým dílem, které čtenáři nedovolí knihu zavřít a odejít. Oceňuji na této knize zejména neotřelé téma, které otevírá, a prostředí, do něhož děj autorka zasadila. To je možná těžko pochopitelné, nicméně jako laik si nedovolím vynášet soudy nad tím, zda je kniha v této oblasti reálná, či zda jsou dějové zvraty pochybné. Z mého pohledu byl svět mně tak neznámý vykreslen uvěřitelně, syrově a přesto dostatečně uchopitelně. Ano, je to kniha svým vyprávěním nevšední, karty jsou v začátku rozdány dost možná více, než by se na psychothriller očekávalo, tedy čtenář si může snadno řadu věcí domyslet. Závěr dost možná nemá potřebný wow efekt, který by někdo mohl od psychothrilleru očekávat, jeho podobu však snad i díky tomu oceňuji, protože je do jisté míry očekávaným svým způsobem happy endem, který ale ve své podobě přesto překvapuje.

Příběh je velmi silný, autorka umí pracovat s emocemi čtenáře, uhodit na tu správnou notu, dotknout se citlivého místa. Rozehrává na stranách knihy hru, která je skutečně mrazivá, děj postupně graduje a i přes jistou míru čitelnosti je přesto čtenář do samého závěru udržován v jisté míře nejistoty, jak to všechno dopadne.

Slabých míst v knize příliš nenacházím. Naopak oceňuji menší počet postav, které jsou velmi vyhraněné, čtenář si na jejich přítomnost na stránkách knihy záhy zvyká. Osoby navíc jednají v souladu se svými charakterovými rysy, tedy s tím, jak je autorka vykresluje. Jsou pečlivě představeny, a proto tak čitelné. Jejich jednání je srozumitelné, byť ne vždy pochopitelné.

Shrnu-li to, Strach je skutečně povedeným, čtivým psychothrillerem. Rozhodně není tuctovým dílem a C. L. Taylor opět potvrzuje, že knihy z její dílny jsou zárukou napětí, překvapení, perfektního zasazení do specifického prostředí a také jisté míry strachu, kterou čtenáři tohoto žánru bezpochyby ocení, ostatně jako já.

„Takže dneska to na mě budeš zkoušet s mlčením?“
Mike na mě dál civí.
„Tímhle si nijak nepomůžeš, Miku.“
Tvářím se mnohem sebejistěji, než se cítím. Chvílemi mám pocit, jako bych se ocitla ve snu a nic z toho, co se odehrává, nebylo skutečné. V noci jsem se několikrát probudila celá propocená a s rozbušeným srdcem. Co když si Mike nedá říct a kód k odemčení telefonu mi neprozradí? Nemůžu ho držet pod zámkem donekonečna. Odsoudili ho na pět let za ublížení na zdraví, únos a nezákonný sexuální styk s osobou mladší šestnáct let. Na kolik let odsoudí mě za omezování osobní svobody? Dostanu stejný trest? Nebo delší? Jestli Mika pustím – za předpokladu, že si někde obstarám štípačky a povede se mi utéct do bezpečí, než se z klece dostane -, zamíří rovnou na policii. Prohlásí, že na něj nevražím (policie pro to možná bude mít pochopení, ačkoli kdoví) a že jsem si navymýšlela, že zneužívá dítě, a vlákala jsem ho k sobě domů, abych ho mohla uvěznit. Jestli mě zavřou, nic mu nezabrání, aby Chloe pletl hlavu dál. Prý s ním ještě nespala. Ale jestli se do věci nevložím, tak se s ním dřív nebo později vyspí a v tom případě se ocitne ve skutečném nebezpečí.
„Miku, prozraď mi ten kód a pustím tě ven. Slibuju.“ (TAYLOR, C.L.(2018). Strach. Přel. Z. Pernicová. Ostrava: Domino, s. 100)

Název knihy:     Strach
Autor:     C. L. Taylor