Recenze: Chris Greenhalgh – MILOVAL JSEM INGRID BERGMANOVOU

5

Ingrid Bergmanová a Robert Capa. Slavná herečka a válečný fotograf. Jaký byl jejich vztah? Láska? Románek? Na tyto zvídavé otázky přináší odpověď kniha MILOVAL JSEM INGRID BERGMANOVOU, která se nedávno objevila v knihkupectvích. Název knihy je však trošku zavádějící, to mohu prozradit hned v úvodu, tak se na to pojďme podívat.

Robert Capa, vlastním jménem Endre Friedmann, byl válečný fotograf, temperamentní Maďar, který po nástupu fašistů k moci odešel do Paříže. V roce 1936 vznikla jeho nejznámější fotografie zastřeleného vojáka padajícího na zem. Uvádí se, že se jedná o jednu z nejvíce otiskovaných fotografií dokumentujících hrůzy války.

Z názvu knihy vyplývá, že ženou, kterou Capa miloval, byla nádherná americká herečka se švédskými kořeny Ingrid Bergmanová. Hvězda na vrcholu slávy, obklopená obdivovateli, avšak žijící v přepychové kleci chladného manželství, ve kterém zůstávala hlavně kvůli malé dceři a také, aby nenarušila představu svých fanoušků o dokonalé ženě, manželce a matce.

Seznámili se v Paříži v roce 1945. V hale hotelu Ritz zahlédl Capa zářící hvězdu slavného filmu Casablanca a byl uchvácen její krásou. Spolu s přítelem Irwinem Shawem se vyhecovali, napsali lístek s pozváním na večeři a nechali ho pod dveřmi jejího hotelového pokoje. Příliš však nevěřili tomu, že by slavná herečka pozvání přijala. K jejich velkému překvapení Ingrid skutečně pozdě večer přišla. Capův humor, bohémství, ale také statečnost a touha po dobrodružství ji okouzlily, byl to naprostý opak jejího realistického manžela. Nezávazný flirt se pozvolna změnil v životní lásku.

Vnímám tíživé ticho.
Obličej se jí celý promění, vypadá strašlivě nešťastná.
„Vezmi si mě, Capo.“
.
.
.
Leknu se. Jsem úplně vyvedený z míry. Nejsem schopný mluvit vážně.
„Dáš mi pár let, abych si to rozmyslel?“
Zavrtí hlavou a zadívá se na nedopalky cigaret v popelníku.
„Věděla jsem, že se mi vysměješ.“
Neřeknu jí, jak toužím říct ano. Neřeknu jí, že si nedovedu představit nic lepšího. Neřeknu jí, jak mě bolí každičký sval v těle, jak každá buňka mého těla touží souhlasit, ani jí neřeknu, jak se musím obrnit vůlí a strašlivě se ukáznit, abych se jí nevrhl do náruče.
Dívá se na mě, kouzelná a naivní, jako bych měl odpověď na každou otázku. (GREENHALGH, Chris. (2020). Miloval jsem Ingrid Bergmanovou. Přel. Věra Kotábová. Praha: GRADA Publishing, a.s., s. 126.)

Jak jsem již uvedla výše, název knihy MILOVAL JSEM INGRID BERGMANOVOU (v originále Seducing Ingrid Bergman) mi nepřipadal právě ideální. Ingrid přece Capu také milovala. Název mi připadal matoucí a až později jsem si uvědomila, že zřejmě souvisí se způsobem vyprávění příběhu, kdy je Capa napsán v ich-formě, zatímco dějová linka Ingrid v er-formě. A drobnou výtku bych měla také k tomu, že je příběh vyprávěn v přítomném čase a v krátkých větách, s tím jsem bojovala, působilo to na mě ze začátku rušivě. Ale postupně jsem si zvykla a začetla se do příběhu dvou silných osobností, který vygradoval ve strhujícím a slzy do očí vhánějícím závěru.

Pokud byste si autora „vygooglili“ s představou rozevlátého umělce, tak vás možná překvapí, že Chris Greenhalg (1963), vypadá spíše jako vědecký pracovník. Dokázal však věrohodně zachytit nejenom vřavu válečného pole, kde Capa ve smrtelném ohrožení mačká spoušť fotoaparátu nebo jeho bohémství v dobách, kdy zrovna nedokumentoval žádný válečný konflikt, ale také naprosto uvěřitelně vystihnul ženské rozmary slavné herečky i její váhání, zda opustit manžela, strach o kariéru, která mohla citelně utrpět, pokud by se na veřejnost dostala informace o jejím vztahu s válečným fotografem.

Herec Pavel Liška v jedné televizní reklamě říká, že teď je „ta situace“. Právě díky této knize máme možnost si uvědomit, že vždy byly nějaké situace. A láska i v těch složitějších obdobích přicházela, přichází a přicházet bude. O tom je i kniha MILOVAL JSEM INGRID BERGMANOVOU, proto bych ji doporučila zejména ženám unaveným z práce, výuky potomků a domácích prací. Sednout si po náročném dni do křesla, začíst se do knihy a nechat si před očima odvíjet příběh velké lásky Ingrid a Capy. Příběh silnější o to, že  ho nevytvořila bujná fantazie spisovatele, ale život sám.

Název knihy: MILOVAL JSEM INGRID BERGMANOVOU
Autor:  Chris Greenhalgh
Překlad: Věra Kotábová