Recenze: Agnes Martin-Lugand – Kapka štěstí v ranní kávě

5

Román Kapka štěstí v ranní kávě přináší čtenáři možnost nahlédnout do řady životních situací i neobvyklých prostředí. Pojďme se společně s autorkou Agnes Martin-Lugand vypravit do baletní školy v Paříži a také na romantický venkov jižní Francie s roztomilým rodinným penzionem uprostřed sadu. Pokud se vám to zdá příliš pozitivní, pak vězte, že na vás čeká i hlavní hrdinka s ženatým partnerem nebo záhadný obyvatel penzionu s opravdu temným tajemstvím. Přeji příjemné počtení.

Kapka štěstí v ranní kávě přináší příběh mladé ženy Hortense, která vyučuje balet v prestižní taneční škole. Svůj čas dělí pouze mezi školu, byt a přizpůsobování se svému ženatému příteli. Vše se rázem změní, když Hortense nečekaně klopýtne na schodech, a je nucena vzít si několikaměsíční zdravotní dovolenou. Nové síly se rozhodne načerpat v rodném domě uprostřed uklidňujícího sadu na jihu Francie. Díky vysazení ze zběsilého pracovního tempa začne řada věcí i lidí v jejím životě ukazovat svou pravou tvář a nutí Hortense k zamyšlení, co dál…

Autorkou knihy Kapka štěstí v ranní kávě, kterou u nás loni vydalo nakladatelství Motto, je francouzská spisovatelka Agnes Martin-Lugand. Čeští čtenáři ji mohou znát např. díky knihám Šťastní lidé mají snadný život, Štěstí mi uniká mezi prsty nebo Lituji, čekají mě.

Stejně jako autorčiny předešlé knihy i Kapka štěstí v ranní kávě klame svou obálkou a pozitivním názvem, který předpovídá jednoduchý a pozitivní příběh s romantickou zápletkou bez hlubší myšlenky. Ovšem realita je trochu jiná, kniha se brilantně pohybuje na hranici romantického příběhu a psychologického románu, z nějž se vám může zamotat hlava pod tíhou emocí, které na vás autorka chrlí.

V knize nalezneme tři hlavní linky, které čtenáři představují pocity provázející jednotlivé životní situace a také přináší řadu podnětů k zamyšlení. Klíčovým a velice zajímavě zpracovaným tématem je několikaletý vztah Hortense s ženatým mužem – autorka výstižně popisuje, jak takový vztah vypadá i kdo se ve vztahu obětuje a dává více. Druhou linkou je život, postoj i pocity, které Hortense prožívá coby úspěšná baletka a lektorka tance, která se „živí tělem“, po zranění se však musí zamyslet nad svou nejistou budoucností. Posledním tématem a námětem k úvahám je příběh Éliase, tuláka, samotáře a samozvaného psance, který se u Hortense ubytuje.

Kapka štěstí v ranní kávě je napsána velice čtivým a svižným jazykem, od kterého se lze jen těžko odtrhnout. Zároveň však může být pro řadu českých čtenářů těžké překonat množství podrobných popisů emocí a citů, které se blíží až k melodramatičnosti a které jsou v české kultuře velice vzácné a v současné literatuře je příliš nenajdeme.

Kapka štěstí v ranní kávě je již pátou knihou, kterou jsem měla tu čest od autorky přečíst. Subjektivně se mi tento román líbil nejvíce, především díky jisté vyváženosti příběhu, který není natolik negativní a depresivní jako dvojdílný román o Šťastných lidech či Štěstí mi uniká mezi prsty. Příběh mi přišel poměrně reálný, dojemný, ale zároveň s vlnící se nitkou nadějných a pozitivních myšlenek. Dovedu si představit využití této knihy k biblioterapeutickým účelům, a to pro čtenářky nacházející se v podobných situacích jako postavy z daného příběhu.

Knihu bych vřele doporučila všem romantickým duším, které si sice chtějí odpočinout a dojmout se u románu pro ženy, ale zároveň se také zamyslet nad životními situacemi a možnostmi, jak je případně řešit. Kniha naopak není určena čtenářkám, které čekají jednoduchý příběh ve stylu tzv. harlekýnek a nemají rády emotivní příběhy s psychologickým podtextem.

Knihu Kapka štěstí v ranní kávě hodnotím 100 %, protože v ní lze nalézt vše, co od kvalitního románu pro ženy očekávám – zamyšlení, dojetí, osudovou lásku i odvahu změnit svůj život. Vřele doporučuji k přečtení.

Kapka štěstí v ranní kávě
Autor Agnes Martin-Lugand
Překlad Dana Melanová