Recenze: Simona Bohatá – Všichni sou trapný

5

Žižkov v době tuhé normalizace a parta dětí z jedné třídy základní školy, která nepatří zrovna mezi výběrové. Jak se žilo dětem s nálepkou „ti ze Žižkova“ v době, kdy v Praze platilo úsloví: Žižkovu a Libni zdaleka se vyhni? Krátký časový úsek jedné ztracené party ve své novele Všichni sou trapný zachycuje Simona Bohatá.

Bóža, Růža, Šimona a Martin. Čtyři hlavní hrdinové, čtyři příběhy dětí, jejichž prožitky jsou na hony vzdálené dnešní představě ideálního dětství. Ač každý úplně jiný, cíl mají společný. Trávit co nejméně času doma, kde se to jen hemží alkoholiky, veksláky, prostitutkami, estébáky. Z této třaskavé směsi lidských charakterů vzniká koktejl plný patologických vztahů, které pozvolna ničí mladé životy už v začátku. Přežijí jen ti nejsilnější a nejotrlejší. Ostatní se nechají semlít a odejdou do života vybaveni šrámy na duši a někdy i na těle.

Žižkov osmdesátých let dvacátého století je svět sám pro sebe a banda dětí se v něm snaží vyplnit volný čas po svém. Z něj postupně vystupují a proplétají se jednotlivé příběhy. Dcera, jejíž matkou je zarytá spolupracovnice režimu. Syn, kterému matka dovedla otčíma alkoholika. Dcera, které zavřeli otce za okrádání státu. Syn, kterého rodiče emigranti ponechali u své staré matky. A k tomu všemu obraz starého Žižkova, který mizí v nenávratnu. Jednotlivé domy musejí ustoupit plánované moderní výstavbě. Nic nebude jako dřív. K čemu je snaha třídního učitele dětí, které mají pošramocený kádrový profil už jako náctileté? I přesto – a možná právě proto – si každé z nich ve svém srdci nese vzpomínku na starý Žižkov, kde se navzdory všemu a všem dalo prožít i několik šťastných chvil.

Novela Simony Bohaté je psána specifickým jazykem pubertálních dětí, které zažívají různé citové i fyzické deprivace, a na jejich vyjadřování je to znát. Čas líně plyne a všechno podstatné se stane jaksi mimoděk. Hlavní hrdinové svůj osud berou tak, jak přichází. Nikdo se nehroutí, emoce netryskají, přehnaná gesta se nekonají.

Nečekejte počtení v tolik populárním retro stylu, kdy se autoři nostalgicky ohlížejí za frontami na všelicos, za tesilkami, bony a veksláky s konstatováním, že nakonec nebylo tak špatně. Všichni sou trapný ukazuje, že zničit život sobě nebo někomu dalšímu bylo v té době jednoduché jako lusknout prstem.

Přes pomalý rozjezd příběh nabere nečekané obrátky, a i když text plyne stejně líně jako letní odpoledne na rozpáleném plácku mezi žižkovskými činžáky, zjistíte, že jste se nechali zcela pohltit a čekáte, jak to všechno vlastně dopadne. Dá se ještě něco nebo někdo zachránit?

Všichni sou trapný
Autor Simona Bohatá
Nakladatelství Host