Recenze: Beth O’Leary – Spolubydlící

5

Spolubydlící vypráví příběh mladé ženy Tiffy, jež hledá levné bydlení. Nalezne ho u Leona, který žije v bytě s jednou postelí. Leon dochází do práce pouze na noční směny a nutně potřebuje peníze. I přes nepochopení svých přátel Leon s Tiffy uzavřou dohodu – Tiffy bude v bytě přebývat večer a v noci a Leon přes den. Ačkoliv se v bytě nepotkávají, přesto spolu začnou navazovat přátelství prostřednictvím vzkazů na lístečcích nalepených různě po bytě.

spolubydliciAutorkou knihy je britská autorka Beth O’Leary. Román Spolubydlící je její prvotinou a v České republice jej vydalo v roce 2019 nakladatelství Motto.

Ačkoliv se může zdát, že Spolubydlící je další z řady naivních romantických komedií, jejichž děj a zápletka jsou čtenáři představeny už po několika stránkách, opak je pravdou. Spolubydlící je sice romantická knížka s mírnou předvídatelností a aspirací na šťastný konec, ale obsahuje i řadu překvapivých momentů a nečekaných zápletek. Kniha tak boří hranice mezi psychologickým románem a jednoduchým románem pro ženy. Naleznete v ní vše, co by měla správná kniha obsahovat – lásku, přátelství, strach, beznaděj, humor i šťastné konce.

Celým románem se táhne téma psychického nátlaku až týrání partnerem a také následků, s nimiž oběti mohou bojovat celý život, a to i v situacích, ve kterých byste to možná nečekali. Zároveň se kniha Spolubydlící věnuje poměrně realisticky důsledkům bytové krize, která v posledních letech dopadá na celý západní svět, Českou republiku nevyjímaje. Lze zcela jistě říci, že román přináší cenné zamyšlení nad současnými cenami bydlení a pronájmů, jež může vést (nejen) mladé lidi do podobné formy bydlení, jakou si zvolili hlavní hrdinové, a to i se všemi jejími důsledky.

Kniha je psána poutavým a čtivým způsobem, který vás snadno vtáhne do děje a jen tak nepustí. Zároveň se ale román nečte až tak snadno a není úplně vhodný pro odpočinek. V příběhu je využito několik vypravěčských módů – v kapitolách se ve vyprávění střídá Leon s Tiffy, což čtenářům přináší zajímavý pohled na odlišnost ve vnímání situací u mužů a žen. Kromě dvou vypravěčů se v knize objevují kratší i delší vzkazy, také vyprávění čistě pomocí přímé řeči. Všechny tyto přechody jsou zpravidla odlišené pouze změnou fontu, díky čemuž je nutné při čtení dbát na zvýšenou pozornost.

Spolubydlící je knihou, kterou bych vřele doporučila všem, kteří mají rádi romantické knihy, u nichž jsou dopředu známy všechny dějové linky. Také to může být vhodná kniha pro čtenáře, kteří mají chuť na trochu romantického čtení, ale nemají příliš rádi přeslazené romány pro ženy.

Spolubydlící
Autor Beth O’Leary
Překlad Jakub Chodil