Recenze: Michal Viewegh – Povídky o nelásce

Existuje mnoho dojemných vyprávění o tom, jak vše dobře dopadlo a daný pár byl šťastný až do konce svých dnů. Co ale mnoho z nás nerado slyší je fakt, že často se to nepovede a láska skončí. Michal Viewegh se o těchto případech rozhodl napsat pár povídek. Kniha věnovaná tomuto tématu se jmenuje Povídky o nelásce a obsahuje dvanáct různých povídek a navíc i přepis jedné divadelní hry.

knihaKaždý z nás touží po krásném vztahu bez problémů. Sníme o vztahu, ve kterém počáteční zamilovanost nikdy neskončí a každé ráno vstáváme s úsměvem na rtech při pomyšlení na toho druhého. Celý den jsme šťastní a těšíme se, až budeme s naším vyvoleným. Nic není problém, drobné dárky jsou na denním pořádku, neustále cítíme potřebu vyznávat se ze svého štěstí. To je ale pohádka a ne reálný život. I když patříme mezi ty šťastlivce, kteří potkají toho pravého, a máme pocit, že už to nebude lepší, přijdou okamžiky, kdy máme chuť se na všechno vykašlat. A někdy už jsme z toho snažení tak unavení, že vzdát se nám přijde jako fajn řešení.

Jak už jsou čtenáři u Michala Viewegha zvyklí, hlavním hrdinou je i v této knize Hugo. Je to autorovo alter-ego. Tentokrát se s ním ale setkáváme ve chvílích, kdy láska už vyprchala a on se musí potýkat se ztrátou manželky, dětí, občas i hromady peněz. V jedné povídce od něj dokonce odchází i milovaný pes. Hugo to samozřejmě bere s grácií a nezapomíná veškeré dění kolem sebe cynicky komentovat. Jistý smutek ale stejně pociťuje. Ví totiž, že za svůj život nese zodpovědnost pouze on a dobře si uvědomuje, že sám je svého štěstí strůjcem. Nakonec každý z nás musí žít hlavně tak, aby nezradil sám sebe. A kromě ztrát majetkových je u Huga na žebříčku jeho hodnot zraněné ego.

Kniha Povídky o nelásce mě bavila. Povídky byly tak akorát dlouhé, Hugo byl zase sebeironický, cynický a světaznalý. Ocenila jsem, že se nelituje a nepláče nad rozlitým mlékem. Bere život tak, jak přichází, a snaží se s nově vzniklou situací poprat tak, jak to umí jen on. Někdy ne tedy úplně s grácií, ale jelikož už ho léta čtenáři znají, ví, o čem mluvím.

Divadelní hra, která ukončuje celou knihu, je úplně jiným příběhem. Odehrává se v prosinci 1989 a mapuje tři večery, během nichž se několik lidí schází v bytě Huga a Ireny Novákových, kteří stojí u převratu na vysoké škole. Konverzace se věnuje především blížící se revoluci a ve vzduchu je cítit naděje a radost z nově přicházejícího stavu. A i když je povídka již třicet let stará, může v ní čtenář cítit to vzrušení, tu radost z toho, co přijde. Možná i lehkou naivitu. Protože i když změna režimu pomohla k lepšímu, nemusela vždy změnit život na osobní rovině a už vůbec nemohla změnit povahu jednotlivce. Ač si někteří z nich mysleli, že tomu tak bude.

Knihu Povídky o nelásce doporučuji všem příznivcům Michala Viewegha. Navíc má kniha krásný přebal, a pokud se vám opravdu líbí, můžete si do knihovny pořídit ladící starší knihy, které nakladatelství Ikar vydává znovu. Jsou svěží a opravdu povedené.

Povídky o nelásce
Autor Michal Viewegh
Nakladatelství Ikar