Recenze: Robert Jackson Bennett – Město zázraků

Fantasy trilogie Božská města se dočkala posledního dílu a je fantastický. Mírně se odlišuje od všeho, co doposud v sérii vyšlo, ale o zázraky a božské bytosti tady jde pořád. A především, hrdinou Města zázraků je Sigrud Harkvaldsson, který ve své nové roli září.

knihaTrvalo to celkem 1 061 stran. Přesně tolik času a prostoru potřeboval Sigrud, než se z chladného seveřana z Města schodů (více zde) stal hrdinou velkého finále. Bennetova sága vrcholí a nemohlo to dopadnout lépe. Zakončení trilogie je více než důstojné. Autor propojil veškeré dosavadní události a dal jim nečekaný rozměr. Z Božských měst se stal velký ucelený svět o mnohem větším rozsahu, než se kdy jevilo.

Detektivka, která přestane být detektivkou

Když jsem psala recenzi na Město mečů (čtěte zde), vytýkala jsem autorovi, jak moc vykrádá sám sebe. V mnoha ohledech se tehdy přidržel původní šablony a kopíroval osvědčené prvky. To jsem netušila, že na poslední díl si do rukávu připravil pár es.

Tak především, Město zázraků je vystavěno podstatně jinak. I když opět začíná jako detektivka, tato část se vyřeší neuvěřitelně rychle. Události totiž spustí smrt Shary Komaydové, která zahyne při bombovém atentátu. Po tragických událostech druhého dílu šlo o jediného člověka, který Sigrudovi ještě zbyl, a tak není divu, že se rozhodne vypátrat jejího vraha. Po letech v exilu se vrací zpět mezi lidi, aby pomstil smrt přítelkyně. Zjizvený, poznamenaný a zestárlý na duši.

Tady však nastává první překvapení. Sigrud neztratil nic ze svých schopností a s touto situací se vypořádá prakticky hned v úvodu. Přitom se stihne zamotat do jiné hry a děj se přelije jinam. Prvky detektivky zmizí, zato padají nové informace ohledně božstev. Příběh dostane podobu akční fantasy jízdy, v níž se postavy přesunují z místa na místo a hledají pravdu. Mezi řádky pak naleznete sdělení o tom, že žádný dobrý skutek nikdy nebude vyhovovat všem a že každá změna potřebuje spoustu času.

Po stopách nespoutaného Dreylana

Sigrud se tady definitivně proměňuje v nejzajímavější charakter celých Božských měst. Už dříve se projevoval jako postava, jejíž osudy by si zasluhovaly samostatnou knihu. Teď konečně dostal prostor. Samozřejmě, Sigrud je tak zajímavý právě proto, že si k němu čtenář už stihl vybudovat vztah. Je to jeden z důvodů, proč je Město zázraků tak čtivé. Disponuje hrdinou, o němž jsme se celou dobu chtěli dozvědět něco víc. Je-li to i váš případ, budete spokojení. Kniha se v dostatečné a nesentimentální míře vrací k jeho minulosti, současně dává dostatečně vyniknout jeho schopnostem.

Sigrud se při svém putování dostává na nová i důvěrně známá místa, a to včetně Bulikova. Pamatujete si na kouzelné hradby, které jsou zevnitř průhledné? Znovu sehrají svoji roli, ačkoli Bulikov se za ta léta změnil k nepoznání. Knihou se navíc mihnou i vedlejší postavy z předcházejících dílů – některé letmo, jiné dostanou svou příležitost vystoupit ze stínu Shary a Turyin.

Město zázraků obsahuje několik plot twistů. Některé není těžké uhádnout, jiné jsou očividnou snahou zaskočit čtenáře, přechytračit ho a přivést k úžasu. Kupodivu se to povedlo, aniž se do toho autor zamotal. Stále jde o prvky, které tady už někdy někde byly, ale nic nemění na tom, že fungují skvěle. Závěrečné rozuzlení asi bude čekat málokdo. Robert Jackson Bennett zakončil trilogii opravdu mistrně. Až mi je líto, že ten hravý imaginární svět musíme opouštět.

Město zázraků
Autor Robert Jackson Bennett
Překlad Milan Pohl