Recenze: Zelda Fitzgeraldová – Věnujte mi valčík

Před Vánoci vydalo nakladatelství LEDA speciální ilustrované vydání slavného románu Velký Gatsby od neméně slavného spisovatele Francise Scotta Fitzgeralda. Věděli jste, že inspirací pro postavu hlavní hrdinky Daisy mu byla vlastní manželka Zelda Fitzgeraldová? A tušili jste, že se psaní věnovala i ona? Nyní vychází český překlad jejího jediného dokončeného románu, který nese poetický název Věnujte mi valčík.

knihaVěnujte mi valčík je příběhem jihoamerické dívky Alabamy. Čtenář se s Alabamou seznamuje jako s přibližně patnáctiletou dívkou, která vyniká temperamentem, drzostí a nápadnou krásou. Skrze své starší sestry se mladé děvče seznamuje se světem dospělých, snahou o samostatnost a láskou. Jak dospívá, formuje se její osobnost; stejným dílem pobuřující i fascinující.

Pasáže, ve kterých se v domě mladé slečny střídá jeden mladík za druhým, nechávají si se sebou zahrávat a odcházejí se zlomeným srdcem, se nápadně podobají mládí Daisy z Velkého Gatsbyho. Do jednoho z nich se však přeci jen Alabama zamiluje, vdá se a „usadí“. Jejím vyvoleným je bohémský malíř David.

Manželská dvojice se stane středem pozornosti a ztělesněním bouřlivých dvacátých let. Jsou krásní, mladí, plní nespoutané energie, zamilovaní, a když se Davidovi podaří prosadit, tak i bohatí. V New Yorku i Francii jsou ztělesněním amerického snu. Pod povrchem však jejich vztah tak snový není. Jak se David stává slavným a věnuje stále více času své práci, pro Alabamu znamená život jen věčnou nudu a prázdnotu. Naplněním jí není ani vlastní dcera Bonnie, k níž si žádný hlubší vztah nevytvoří. A tak se jednoho dne Alabama rozhodne, že se stane baletkou. Přestože je příliš stará, aby mohla doufat v kariéru, věnuje tanci naprosto všechno. Více než radost z tance a snahu uspět však připomíná její posedlost baletem sebetrýznění ženy, která nedokázala uspět v životě. Zachrání přeci jen Alabama vztah s manželem a dcerou, od nichž nevědomě utíká?

Příběh knihy neurazí, ale není ani ničím ojedinělým. Daleko zajímavější je číst knihu s ohledem na životní příběh Zeldy Fitzgeraldové a jejího manžela Francise Scotta Fitzgeralda. Není totiž pochyb, že Zelda do příběhu „vlila“ svůj vlastní osud a pocity. V knize lze nalézt všechno – dětství v pedantské rodině, její bouřlivý manželský vztah i silnou touhu vystoupit ze stínu slavného manžela. To, co v knize není, je Zeldina nemoc, která mnohé vysvětluje. Zelda Sayre Fitzgeraldová totiž trpěla schizofrenií, kvůli které nastoupila roku 1930 do sanatoria, kde nakonec nešťastnou shodou okolností uhořela.

Jestli je ale román něčím pozoruhodný, tak rozhodně autorčiným zcela jedinečným stylem. Příběh je protkán dlouhými lyrickými pasážemi, ve kterých Zelda Fitzgeraldová na sebe vrství slova, aby vykreslila nostalgickou a něžnou atmosféru, ubrzdila příběh samotný a dala průchod citům a emocím.

Polední slunce snad z krajiny vysálo veškerou barvu, jen aby si z ní mohlo namíchat koktejl před usnutím a rozlít tu vzkypělou oslnivou škálu odstínů po nebi, zatímco na smrt znavená, bledá, vyprahlá zem bude bezvládně ležet v naději, že si jím svlaží vinice a kamení aspoň v podobě rosy. (Str. 117).

Musím se přiznat, že právě časté lyrické pasáže se mi četly velmi těžce a nebavily mě. Zhruba od druhé poloviny je však kniha v tomto ohledu umírněnější. Jak Alabama propadá baletu, získává román na dynamičnosti. Co mě ale skutečně nadchlo, je autorčina schopnost vystihnout postavy. Její Alabama, David, Bonnie a mnoho dalších jsou tak živoucí, jakoby stáli přímo před vámi. A nejde jinak, než s nimi jejich příběh se zatajeným dechem odžít od první až do poslední stránky.

Věnujte mi valčík
Autor Zelda Fitzgeraldová
Překlad Kateřina Klabanová