Recenze: Joseph Incardona – Žár

5

Pronásledování kutálejícího se čtyřkilového sýra, adrenalinové žehlení nebo třeba saunování: pro lidstvo není žádná aktivita natolik bizarní, aby se v ní nedalo závodit. Právě o té poslední zmíněné napsal švýcarský spisovatel a scénárista Joseph Incardona knihu Žár.

zarInspiroval se skutečným šampionátem v saunování, který se ve finském městě Heinola konal až do roku 2010, kdy jeden ze dvou nejodolnějších borců zemřel. Incardona si z reality vypůjčil i národnosti obou rivalů, dál už ovšem na skutečném základě staví smyšlený příběh. V jeho knize nese drobný ruský mužík jméno Igor Azarov a táhnou se za ním stíny agentské minulosti. Urostlý Fin Niko Tanner je zase populárním pornohercem, který se s ničím nepáře a umí za to – doslova – vzít.

Výchozí pitoreskní situace evokuje zatím poslední román Jaroslava Rudiše Český ráj, avšak chlapské pocení je to jediné, co mají knihy společného. Švýcarský autor výstřednosti svých postav dovádí do krajností a přisuzuje jim motivace vyvěrající z existenciální úzkosti. Systematický Igor se upíná k výhře v šampionátu jako k vykoupení ze svých zločinů, jež si jde do určité míry pouze domýšlet, hedonistická pornohvězda se s hrůzou děsí vlastního selhání a nemohoucnosti přicházející s postupujícím věkem. Obě postavy hledají záblesk nesmrtelna v extrémním a nesmyslném výkonu.

Ačkoli vydavatel prezentuje Žár jako černohumornou knihu (což je dnes skvělý marketingový tahák), místo drsného vtipu v ní nalezneme maximálně pár sarkastických úšklebků. Jde spíš o krátké nahlédnutí do duší dvou zcela rozdílných mužů, jež spojuje podobná motivace. Stručné a rychlé vyprávění neodhalí příliš z minulosti postav, naopak nechává mnohé na fantazii čtenáře. Na první pohled nevinná zápletka se postupně mění ve vyprávění, jímž stále silněji zmítají zastřené temné proudy. Přesto se nelze zbavit pocitu, že autor jen klouže po povrchu.

Žár lze přečíst za dobu rovnou jednomu důkladnému saunovacímu cyklu. Stejně jako při návštěvě sauny se trochu zapotíte, ale stačí se jen trochu oklepat a pocit úzkosti z nesmyslnosti lidského konání zmizí v nenávratnu.

Žár
Autor Joseph Incardona
Překlad Šárka Belisová