Recenze: Fredrik Backman – My proti vám

Švédský spisovatel Fredrik Backman už má na kontě několik úspěšných knih. U nás prorazil bestsellerem Muž jménem Ove, dále vyšly dvě knihy ze stejného prostředí Babička pozdravuje a omlouvá se a Tady byla Britt-Marie, následovala kniha povídek Co by můj syn měl vědět o světě a nakonec i série o stejnojmenném městečku Medvědín. Autorovy knihy se těší lásce čtenářů už několik let a stejně pozitivní ohlasy sklízí i pokračování posledně zmíněného titulu s názvem My proti vám. Proč tomu tak je?

knihaFredrik Backman si svým stylem psaní dokáže podmanit v zásadě každého, kdo otevře kteroukoli z jeho knih. A v My proti vám to platí dvojnásob. Jedná se o druhý a závěrečný díl duologie o malém městečku Medvědín na švédském venkově. Na první pohled se osudy všech jeho obyvatel točí kolem hokeje, sport je však pouze viditelnou částí ledovce událostí a vztahů. Backman s neuvěřitelnou přesností a smyslem pro detail popisuje pokračování osudů medvědínských občanů. Spolu s nimi se vracíme k jejich problémům a radostem, odkrýváme minulost a ovlivňujeme budoucnost. Ta se ovšem nezdá být růžová pro město, jeho obyvatele, ani hokejový klub…

Pokud s někým žijete dostatečně dlouho, často si uvědomíte, že na začátku vztahu jste měli stovky konfliktů, ale nakonec už jenom jeden. Pořád dokola upadáte do stejné hádky, jen v různých podobách. (Str. 140).

Autor stejně jako v prvním díle s neuvěřitelnou přesností skládá dílčí osudy rodiny Andresssonových, Amata, Boba, Benjiho, Suneho, Ramony, Any a dalších v jedno velké mistrovské dílo. Všechno do sebe zapadá, v Medvědíně se koneckonců náhody nedějí. Díky znalosti motivace sebenepodstatnějších postav se čtenář bez problémů vžije do kterékoli z nich a chtě nechtě si najde své oblíbence, kterým nepřestane přát to nejlepší do poslední věty.

Kouzlo Backmanovy tvorby spočívá právě v postavách. Popsat je jako „realistické“ by bylo zjemňování skutečnosti. Příběh My proti vám totiž vzniká z obrovského množství osudů jednotlivých aktérů. Každý z nich do městečka a do děje vnáší nová témata a hodnoty, nad kterými se čtenáři musí zamyslet. Tohle není kniha o hokeji, ani o násilí, ale kniha o lidech a o tom, co je dělá lidmi.

Běhají jen tam, kde jsou lampy, neřeknou ani slovo, ale obě si uvědomují totéž: kluci a světlo nikdy myslet nemusejí, to v jejich životech není problém. Když se tmy bojí kluci, bojí se strašidel a příšer, když se tmy bojí holky, bojí se kluků. (Str. 211)

Ačkoli již předcházející díl Medvědín nutil nejen k smíchu a lásce, ale také k pláči, je My proti vám ještě o něco vážnější a smutnější. Fredrik Backman dokáže v každém vzbudit emoce lusknutím prstu. Milovníci autora si tedy opět přijdou na své, příběh obyvatel městečka Medvědín si však může přečíst a užít úplně každý. Autorovy knihy jsou zárukou kvality, a to jak z hlediska děje a postav a stylu psaní, tak i čtenářského prožitku. Možná budete mít nutkání si hned po dočtení knihu přečíst ještě jednou a není se co divit, vždyť v knihách Fredrika Backmana si pokaždé najdete něco nového.

Na vás, druhých lidech, je nejhorší, že jsme na vás závislí. Svým jednáním ovlivňujete naše životy. Nejenom vy, které si vybíráme, které máme rádi, ale i vy všichni ostatní: vy blbci. Vy, co před námi stojíte v každé frontě, co neumíte pořádně řídit, co sledujete hloupé seriály a v restauracích mluvíte moc nahlas a vaše děti ve školce každou zimu nakazí ty naše střevní chřipkou. A taky vy, co parkujete nakřivo, kradete nám práci a blbě hlasujete ve volbách. I vy ovlivňujete naše životy. Každou vteřinu.
Páni, jak my vás za to nenávidíme. (Str. 17).

My proti vám
Autor Fredrik Backman