Recenze: Pavel Kosatík – Jiný T.G.M.

1 1 1 1 1 (5 hlasů)
5

Celý loňský rok se nesl v duchu oslav stého výročí vzniku republiky. Za vyvrcholení tohoto ducha v oblasti literatury lze považovat novou knihu uznávaného českého spisovatele, scénáristy a novináře Pavla Kosatíka Jiný TGM, která podává detailní obraz Masarykovy osobnosti zasazený do širokého historického i společenského kontextu. Přitom však nabízí především podrobný vhled hluboko do nitra našeho prvního prezidenta – člověka zásadového, ale omylného a pevně přesvědčeného o své pravdě.

jiny-t-g-mStěžejní myšlenkou knihy je oprostit se od zkresleného kultu osobnosti T. G. Masaryka, jenž vypovídá spíš o ctitelích a vyznavačích, než o samotném Masarykovi. A také podat časem zhodnocený a četnými zdroji podložený obraz vyzývající k dalšímu přemýšlení a pochopení Masarykových činů ve světle či stínu všech vlivů, které mu život přivál do cesty.

Autor se na čtyřech stech stranách své publikace velmi vtipně, trefně a s nadhledem věnuje všem důležitým obdobím Masarykova života od narození až po jeho stáří a smrt. Každého čtenáře lačnícího po opětovném seznámení se (neboť všichni, kdo po této knize sáhnou, životopis T. G. M. alespoň zhruba znají) s životem jedné z nejznámějších postav československých dějin od tvůrce monografií slavných osobností hned v úvodu získá doslova „kosatíkovsky“rázný a doplnění nepotřebující začátek o nejasnosti otcovského původu Tomáše G. Masaryka.

Kdo byl Masarykův biologický otec, nelze slušnou metodou zjistit. Test DNA, o němž se v této souvislosti před lety uvažovalo, u prvního prezidenta slušnou metodou není. V každém případě, jak všichni vědí, se Masaryk narodil 7. března 1850 necelých sedm měsíců po svatbě svých rodičů. (Str. 7).

Každá z více než padesáti kapitol tvoří samostatnou úvahu a všechny by stály za zmínku. Na své si přijdou čtenáři zajímající se čistě o osobní záležitosti z Masarykova života (víra a vztah k církvi, manželství a vztah k ženám, denní režim, pracovní vypětí a složitá povaha vůbec), ale i čtenáři toužící se dozvědět více o veřejném dění souvisejícím s jeho osobou (hilsneriáda, pravost Rukopisů, politické působení, pobyt v zahraničí, vztah k Edvardu Benešovi atd.). Kniha nepřináší nové informace, ale naprosto nový a jiný pohled na to, co už o Masarykovi víme. Autor s informacemi pracuje, zamýšlí se, naznačuje možné cesty k pochopení, neglorifikuje ani neodsuzuje, ale interpretuje v souvislostech.

Pavel Kosatík ukazuje T. G. Masaryka jako člověka. Převážně se věnuje jeho životu a činnosti v době před prezidentským obdobím (doba od roku 1918 do roku 1937 je zachycena až na posledních stech stránkách). Zmiňuje se mimo jiné například o tom, jak se vyvíjela jeho víra. Byl vychován tradičně katolicky na jižní Moravě, později se odklonil od církve, inklinoval k protestantské víře jako jeho žena Charlotta, vzbuzoval dokonce v lidech dojem, že chce založit úplně nové náboženství. Jeho víra byla složitá a velmi osobitě pojatá, přesto ji považoval za důležitou. Autor líčí bez příkras, jak T. G. M. vnímali studenti v době, kdy probíhala hilsneriáda, jak se k němu v té době zachovala rodina. Kromě lásky k Charlottě a jejich manželství popisuje také vztah k ženám v době, než ji potkal a také vztahy s ženami po Charlottině smrti.

Prožil prezident milostný román? Jedním z lidí, kteří o tom byli přesvědčeni, byla právě jeho dcera Alice. Byla u toho, když markýza za Masarykem na Capri poprvé připlula a nemohla v příboji vystoupit na břeh. Prezident ji vzal do náruče a přenesl na suchou zem: a v dalších dnech se jí plně věnoval, koupal se s ní, opaloval, bral ji na vycházky, a vzal ji dokonce i na výlet do Říma. (Str. 345).

Typicky odlehčený autorský styl Pavla Kosatíka je v této knize navíc ozvláštněn originálním způsobem, jenž navozuje pocit korigovaného textu, kdy škrtnutá slova jsou záměrně čitelná. A jsou to vždy právě taková slova, která vyvolávají nebo mají vyvolat polemiku, nebo taková, jejichž obsah a význam byl v minulosti podáván ve zkresleném světle. V mnoha případech jedno škrtnuté slovo nahrazené jiným humorně, případně ironicky vystihne podstatu celé kapitoly. Tato metoda je použita i samotném v názvu knihy. Vtipnost textu podtrhují karikaturní ilustrace Alexeye Klyuykova.

Ve srovnání s nejznámější knihou o Masarykovi Hovory s T. G. M. Karla Čapka je Jiný TGM opravdu jiný. Hovory jsou založeny na rozhovorech Karla Čapka s Masarykem, přičemž Čapek sestavil text a Masaryk jej autorizoval. Je založen na vzpomínkách, filozofických a náboženských názorech. Kniha Pavla Kosatíka je kriticky sestavenou populárně naučnou publikací s cílem zhodnotit s odstupem času vše, co Tomáš Garrigue Masaryk učinil. Autor v závěru knihy uvádí kromě pramenů a použité literatury také seznam více než sta publikací, které byly Masarykovi věnovány (píše, že uvádí pouze ty nejužitečnější) a přidává ke každé jednou větou trefně a srozumitelně formulovanou hlavní myšlenku či její poslání.

Jiný TGM Pavla Kosatíka je poutavý právě tím, že podání života našeho prvního prezidenta je skutečně úplně jiné, než kdy doposud bylo napsáno, zároveň je tato kniha hodnotná. Podává čtenáři celistvý obraz, nebojí se polemizovat a kriticky hodnotit sporná témata. Není ani suchým životopisem, ani naučným textem, ani politickým spisem, je zkrátka jiný.

Kdysi Masaryk řekl, že věk není důvodem, aby se v životě dělaly kompromisy. I jako stařec se tohoto výroku držel. Pokud byl o něčem přesvědčen, žádný argument druhé strany ho nezviklal; šel do sporu s tvrdostí, nad níž zasvěcenci žasli. (Str. 334).

Jiný T.G.M.
Autor Pavel Kosatík
Ilustrace Alexey Klyuykov