Recenze: Katarína Gillerová – Zapomeň na minulost

5

Zapomeň na minulost vypráví o Sašce, která před třemi lety přišla o otce a starší sestru Mišku při nehodě v Tatrách. Ačkoliv se Saška domnívá, že o tragédii ví naprosto vše, stačí drobný incident s rodinným šperkem a velice záhy se ukáže, že minulost je poněkud jiná, než se na první pohled může zdát. Saška nevědomky odstartuje řadu událostí, které navždy změní nejen její vzpomínky na dobu dávno minulou, ale také budoucnost celé její rodiny.

zapomen-na-minulostAutorkou románu Zapomeň na minulost je známá slovenská spisovatelka Katarína Gillerová, která bývá často označována za slovenskou Danielle Steel. Kniha u nás poprvé vyšla už v roce 2012, i toto druhé vydání se zrodilo v nakladatelství Motto.

Zapomeň na minulost je knihou, která dokáže čtenáře značně překvapit. Ač se na první pohled může zdát, že se jedná o lehký a jednoduchý romantický příběh, a obálka tomuto tvrzení dosti nahrává, lze s čistým svědomím říct, že tomu tak rozhodně není. Autorka v knize rozpoutala doslova smršť spletitých a téměř neuvěřitelných příběhů, které dohromady tvoří klubko neuspořádaných pocitů a malých osobních tragédií, které dokáží čtenáři pořádně zamotat hlavu.

Kniha se značně odlišuje od dalších románů pro ženy svým jedinečným propojením více žánrů. V příběhu lze nalézt nejen romantické prvky, ale také složité osudy a psychické problémy některých postav, které jsou charakterističtější spíše pro psychologické romány. Další zvláštností je i pozvolné a napínavé rozplétání jednotlivých příběhů, jež zabraňuje čtenáři odhadnout závěr.

Hlavním pozitivem příběhu je právě jeho nepředvídatelnost, která drží čtenáře v mírném napětí po celou dobu, což je v rámci žánru romantických příběhů pro ženy poměrně netradiční a osvěžující.

Oproti předchozím autorčiným knihám – například Zvláštnímu příběhu – je zde vidět jistý posun v úrovni románu. Ačkoliv autorka stále často přeskakuje v časových rovinách z přítomnosti do minulosti a zase zpět, jsou zde alespoň jednotlivé změny graficky odlišené a díky tomu se kniha podstatně snadněji čte. Ostatně právě na jazyku lze vidět kvalitu autorčiny tvorby – kniha je psána velice čtivým a poutavým stylem, který čtenáře snadno vtáhne do děje a zároveň lze vstřebat i bez většího soustředění.

Zapomeň na minulost je knihou, která zcela jistě osloví čtenáře románů pro ženy. I když se v tomto případě rozhodně nejedná o jednoduchý román, u kterého nemusí přemýšlet, protože již zmíněné prolínání časových rovin vyžaduje čtenářovu pozornost. Tento román je zaujme i ty, kteří o romantické příběhy příliš nestojí, jelikož se nejedná o snadno předvídatelný děj a autorka dovedně zamotává osudy až do naprostého závěru.

Zapomeň na minulost
Autor Katarína Gillerová
Překlad Miluše Krejčová