Recenze: Zdeněk Hanka – Ticho nemá ozvěnu

5

Zdeněk Hanka, český autor žijící v Kanadě, v letošním roce vydal novou knížku Ticho nemá ozvěnu. Stejně jako v předešlých titulech (Dopis do ticha, Střípek malachitu) se i zde prostřednictvím životního příběhu obyčejného člověka věnuje konkrétnímu společenskému problému. Tentokrát si zvolil tématiku nebezpečí internetového prostředí.

ticho-nema-ozvenuHlavní hrdinka Jillian Blairová je mladá, ambiciózní a chytrá dospívající dívka, která má vizi o svém budoucím životě v naprostém rozporu s představou svého otce. Ten si přeje, aby jeho dcera začala studovat práva, ale Jill se chce věnovat hudbě. Stýká se s partou mladých muzikantů a hudbou doslova žije. Snaží se s otcem vést rozhovor, ale neúspěšně. Pan Blair nakonec přijme myšlenku o hudební kariéře své dcery, striktně však vyžaduje, aby Jill studovala hudbu na škole, kde výstupem bude diplom či jiné osvědčení. Jill se proto rozhodne sama najít školu přes internet. A protože chce rodiče překvapit, s nikým se o svém rozhodnutí příliš nebaví. Stane se obětí podvodu. Ale jelikož o její schůzce týkající se studia nikdo neměl tušení, neboť chtěla rodiče překvapit, nenechá za sebou nejmenší stopu. Jednoho dne zmizí.

Podobně jako v díle Partitura pro srdce se děj této knihy odehrává ve dvou rozdílných časových rovinách, které se zhruba uprostřed střetnou a zapadnou do sebe jako dva dílky skládačky. Na rozdíl od „Partitury“ však dějové linie nejsou datovány, o to větším překvapením je ono protnutí obou dějů.

Autor zůstává věrný svému rukopisu také v tom, že žádná z postav není vyobrazena jako „superhrdina“. Jsou to obyčejní lidé, kteří někam směřují a dělají na své cestě chyby. Neprochází v příběhu zásadní proměnou, ale jistě se ze svých chyb poučí. Jak už jsme u Zdeňka Hanky zvyklí, po přečtení díla nelze říct, která postava byla skutečně hlavní. Příběh se točí kolem nezvěstné Jill, ale při samotném pátrání je nejdůležitější role otce a také Jillianiných kamarádů z kapely. Je těžké posoudit, jak dalece by bylo takové pátrání na vlastní pěst reálné. Zde autor zřejmě vychází ze skutečnosti, že spousta lidí zůstává nezvěstných i po dlouhém vyšetřování policií. Hlavní myšlenkou navíc není, zda po ztracené Jill pátrá rodina a přátelé, nebo policie. Stěžejní idea díla Ticho nemá ozvěnu jen potvrzuje fakt, že všechny lidské problémy plynou z nedostatečné komunikace, slepého lpění na svém názoru a neústupnosti.

Příběh není složitý a v některých momentech si čtenář říká, jak může někdo udělat takovou školáckou chybu jako Jill. Proč se neporadila alespoň s kamarády? Takové chyby se ale bohužel ještě dnes, a to přes veškeré preventivní programy ve školách a přestože prostředí internetu je naším každodenním společníkem, dopouští spousta lidí po celém světě. Proto není na škodu na toto nebezpečí neustále upozorňovat jakoukoliv formou, tedy i prostřednictvím literárního příběhu.

Knihu doporučuji nejen dospělým, ale i mládeži a všem čtenářům, kteří mají rádi příběhy ze života obyčejných lidí.

Název: Ticho nemá ozvěnu

Autor: Zdeněk Hanka