Recenze: Emily Elgar – Teď mlč

5

Cassie má všechno, co si přeje skoro každá žena. Báječného manžela, krásný domov a ateliér, kde se může věnovat malování. Jednoho dne ji ale přivezou v bezvědomí do nemocnice Svaté Kateřiny a postupně se odkrývají tajemství, která změní život nejen jí, ale mnoha dalším osobám v  blízkém okolí. Teď mlč je první počin autorky Emily Elgarové (rozhovor s autorkou zde) a dle mého názoru je velice povedený.

Na jednotce intenzivní péče, kam Cassie odvezou, pracuje sestra Alice. Ta své pacienty opečovává s velkou láskou a něhou. Mluví s nimi, když je myje, vypráví jim svá tajemství a věří v jejich uzdravení, i když to často tak nedopadá. Ke Cassii ji to táhne ale o něco víc. Má pocit, jako by někdy svou pacientku už viděla, a navíc jí všechna ta dokonalost připadá až přehnaná, než aby to mohla být pravda. A tak začne pátrat po pravdě a dozvídá se strašná tajemství, která neměla nikdy spatřit světlo světa.

Na oddělení leží ještě jeden pacient. Jmenuje se Frank a doktoři mu nedávají mnoho šancí do budoucna. On ale vše vnímá, poslouchá a vidí, co se na jejich pokoji děje. Trpělivě snáší plkání řádových sestřiček a nejvíc se vždy těší na Alici. Ta na něj mluví, jako by stále byl plnohodnotným člověkem, ne jen dalším čekatelem na smrt. Bohužel je ale zamčen ve svém těle a nikdo netuší, jak moc Frank vlastně vnímá. Nebo bohudík? Je to Frank, jenž odhalí roušku tajemství, která je opředená kolem Cassi. Jak ale může sdělit světu, co ví, když se nemůže ani pohnout? Ač byl Frank ke svému uzdravení skeptický, ví, že se teď musí snažit ze všech sil, aby zachránil mladou a bezbrannou dívku, která spí naproti němu. Dokáže ale vůbec něco, když už to s ním doktoři dávno vzdali?

Příběhem čtenáře provází několik postav – Frank, Alice a Cassie. Frank a Alice vypráví příběh, který se děje v přítomnosti, a dávají tak čtenáři možnost sledovat, co se děje na více místech najednou. Cassie se vrací do minulosti a postupně rozkrývá čtenáři svůj život. Čtenář je tedy v roli toho, kdo ví ze všech nejvíc. Ostatní postavy se k pravdě dostávají vždy o něco později.

Oceňuji, že zlo je dobře maskováno a jeho hrůzné počínání je odkrýváno postupně. Stupňuje se tak napětí a čtenář, je napnutý až do samého konce. Samozřejmě se může stát, že čtenář tuší, jak to asi celé dopadne, ale i tak si čtení zajisté užije.

Zápletka je dokonalá a příběh je plný emocí. Každá z postav zároveň prožívá své malé drama a snaží se s ním vyrovnat. Někdo s pomocí alkoholu, jiný se ponoří do práce a další vidí řešení v útěku. Všichni se pak sejdou – ač dobrovolně či nedobrovolně – v malé místnosti intenzivní péče, kde musí čelit svému osudu.

Knihu doporučuji. Na obálce je uvedeno, že je kniha určena čtenářům Dívky ve vlaku. Věřím, že si užijete stejně napínavé chvíle, ale snažte se neporovnávat. Můžete být dopředu natěšení, nebo pokud se vám Dívka nelíbila, po knize ani nesáhnete. Zpočátku je totiž kniha zdlouhavá a vypráví o osudech tří hlavních postav. Ale děj graduje a závěr je skvělý. Nezatracujte tedy tuto knihu a dejte jí šanci.

Teď mlč
Autor Emily Elgar
Překlad Helena Hartlová