Recenze: Sophie Hannah – Záhada tří čtvrtin

5

Hercule Poirot je bezesporu jeden z nejslavnějších detektivů, nejen v románech Agathy Christie, ale i na televizní obrazovce. Záhada tří čtvrtin je v pořadí třetí knihou úspěšné spisovatelky Sophie Hannah, ve které oživila tohoto slavného belgického detektiva. Jak se jí kniha podařila? Je Poirot srovnatelný s tím, kterého stvořila Christie?

zahada-tri-ctvrtinVypravěčem příběhu je opět inspektor Scotland Yardu Edward Catchpool. Poirota navštíví postupně čtyři lidé, kteří dostali podivný dopis. V něm je Poirot obviňuje, že zavraždili jistého starce – Barnabase Pandyho – a měli by se přiznat. Je v tom samozřejmě háček. Údajní vrazi jsou všichni korespondenti a navíc, skutečným autorem těchto dopisů není Hercule Poirot.

Jakmile se detektiv vzpamatuje z obvinění, začne ho případ zajímat. Kdo byl tak troufalý, aby poslal dopisy jeho jménem? Chce dotyčný, aby smrt Barnabase Pandyho, označenou až dosud jako nehoda, vyšetřil? Ať už Poirot chce, nebo nechce, nakonec se do případu pustit musí. Požádá ho o to otec jednoho z obviněných. Je si jist, že jeho syn je nevinný, a požaduje, aby to Poirot dokázal.

Sophie Hannah není Agatha Christie a nikdy jí ani nebude. Ale to všechno v dobrém smyslu. Je to skvělá autorka, která rozhodně ví, co dělá a může si dovolit i takový krok, jako je vymyšlení těžkého a zamotaného případu pro Hercula Poirota. Hannah dodržuje veškeré podklady, které od Christie má. Její Poirot je stejný, stejný puntičkář, stejný zvědavec, je stejně důsledný a ostražitý. Jeho šedé buňky pracují stejně dobře, jako v prvních románech, které o něm psala Christie. A přesto je jiný.

Poirot v příběhu Sophie Hannah není tak nadutý, přiznává, že se může mýlit, ale nepochybuje o svých schopnostech. Autorka mu vymyslela příběh doslova na tělo. Zpočátku se odehrává v Londýně, ale časem se děj přesune na anglický venkov, do starého a chladného sídla Barnabase Pandyho. Detektiv musí rozlousknout záhadu, protože v době Pandyho smrti bylo v sídle jen pár obyvatel a ti jsou ochotní si potvrdit alibi. Mluví pravdu, nebo jeden z nich lže?

Hannah je vynikající autorka thrillerů, ale i detektivních románů. Již její druhý příběh s Poirotem byl vynikající a laťku si udržela i v knize Záhada tří čtvrtin. Příběh je dokonale zamotaný, ale ne natolik, že by se čtenář neorientoval. Naopak. Láme si hlavu spolu s Poirotem a až do poslední chvilky netuší, jak to všechno bylo a proč vlastně byly ony dopisy rozeslány.

Román Sophie Hannah je mnohem rozsáhlejší, než jsou útlé románové knížky Agathy Christie. Poirot v něm dostal, co si zasloužil, mnohem větší časový prostor, pole působnosti a bravurně vymyšlenou historku. Záhada tří čtvrtin patří k nejlepším románům, které jsem s Herculem Poirotem jako hlavním hrdinou četla.

Název knihy: Záhada tří čtvrtin

Autor: Sophie Hannah

Překlad: Veronika Volhejnová