Recenze: Daniel Cole – Loutkář

Že se železo má kout, dokud je žhavé, o tom Daniel Cole evidentně něco ví.  Rychle si po veleúspěšném krimithrilleru Hadrový panák, který dostal nálepku „krimisenzace roku 2017“, pospíšil s druhým dílem a v knihkupectvích se nedávno objevil Loutkář.

knihaPokud si autora ze zvědavosti „vygooglíte“ jako já, dozvíte se, že je to Brit s vizáží hollywoodského herce, se zkušenostmi z práce záchranáře, který pracoval ve společnosti na ochranu zvířat před krutostí a také pro Královský národní záchranný institut. Toto zjištění by mohlo – vzhledem k velkému počtu mrtvol v jeho knihách – působit poněkud paradoxně, na druhou stranu hromady mrtvol prostě k současnému krimithrilleru patří.

Loutkář má v porovnání s Hadrovým panákem výraznější obálku, brčálově zelený přebal se zkrvavenými provazy, kapkami krve a stříbrnou nálepkou „Edice světový bestseller“ přitahuje oči čtenáře jako magnet a vzbuzuje zvědavost, jaký případ budou tentokrát řešit policisté a zejména detektiv Wolf, vyznačující se značně nestandardními praktikami.

A zjišťujeme, že detektiv Wolf zmizel. Jeho kolegyně Emily Baxterová, která zatkla vraha v případu Hadrového panáka, těla sešitého z šesti různých mrtvol, vyšetřuje další sérii nezvyklých vražd. Oběšené oběti mají na hrudi vyřezané slovo „Návnada“. Děj se odehrává ve dvou souběžných liniích, v Londýně a New Yorku. Na Brooklynském mostě byla nalezena mrtvola muže s vyřezaným nápisem „Návnada“ na hrudi a ve vodě plavala mrtvola „Loutka“. Baxterová dostává americké parťáky Curtisovou a Rouche. Společně s nimi navštíví ve věznici zločince odpykávajícího si svůj doživotní trest za vraždy v případu Hadrového panáka. Ten je zavražděn a vrah spáchá sebevraždu. Oběť má na hrudi vyřezáno „Návnada“ a vrah „Loutka“.  Počty „loutek“ i „návnad“ rostou obrovskou rychlostí v Londýně i v New Yorku a před anglo-americkým vyšetřovacím týmem stojí úkol zjistit, kdo je „Loutkář“, aranžující tak brutální divadlo.

Jak jsem již uvedla, Loutkář je plný mrtvol, rozhodně není tedy určen pro slabší povahy.

…Forenzní tým obsadil suterén a další kolegové pracovali v kuchyni, kde se rodina sešla před smrtí. Dva fotografové přecházeli z jedné místnosti do druhé a všechno zaznamenávali a okolí domu prohledávali psovodi.
Baxterová a Curtisová byly v patře. Skoro hodinu si nevyměnily ani slovo a pátraly po čemkoli, co by mohlo posunout vyšetřování.
Zápasu nic nenasvědčovalo. Zavražděný lékař však nesl označení „Loutka“, nikoli „Návnada“, přičemž na ostatních tělech nápisy scházely. Všechny členy rodiny někdo svázal a potom popravil jednou kulkou do týla. Odhadovaná doba smrti: před osmnácti až čtyřiadvaceti hodinami. (Str. 136).

Kniha se čte dobře, postavy jsou zajímavě propracovány, i přes různé charakterové podivnosti jsou uvěřitelné a působí lidsky. Výjimkou je ale přítel Baxterové Thomas, připomínal mi svým jednáním Mirka Dušína. U této postavy mohl Cole trošku ubrat kladů a přihodit aspoň nějakou temnou stránku, ale kdoví, třeba se k tomu propracuje v dalších dílech.

Autorovi se bezesporu podařilo oslovit čtenáře detektivního žánru, o tom svědčí velké množství převážně pozitivních komentářů v knižních databázích. Porovnám-li obě autorovy knihy, lépe na mne zapůsobila prvotina Hadrový panák, ale i Loutkáře mohu s klidným svědomím všem milovníkům krimithrillerů doporučit. A rozhodně si nenechám ujít další pokračování.

Název knihy:     Loutkář
Originální název:    Hangman
Série:    Hadrový panák (2.)