Recenze: Michal Viewegh, Alena Mornštajnová, Pavla Horáková, Miloš Urban, Ivana Myšková, Petr Stančík, Martin Goffa, Klára Notaro – Město mezi zelenými kopci

5

Řekne-li se léto, vybaví se nám postupně obrazy líně plynoucího času, dovolených, výletů, lásek, cestování, šplouchání mořských vln či vůně ohně, chuť vína nebo piva. Od každého kousek můžeme najít v antologii povídek Město mezi zelenými kopci, neboť osm současných českých spisovatelů přijalo výzvu vytvořit povídku na téma léto. A vedli si všichni velice dobře – každý v jiném stylu, s jinou představou, ale všichni ten svůj odstín léta zachytili.

mesto-mezi-zelenymi-kopciKaždá povídka je uvedena krátkou úvahou daného autora. Spisovatelé v ní líčí své asociace na představy o létě a prozrazují, které umělecké dílo jim léto připomíná. Poté následuje samotná povídka.

Hlavním motivem povídky Michala Viewegha Lenka a spící princ, která antologii otevírá, je mladá a neklidná láska. Tak jako léto nabízí teprve zrající plody, tak také v tomto příběhu láska potřebuje teprve uzrát. Autor opět nezapřel své umění vyprávět z ženského pohledu.

Alena Mornštajnová se v Dívce z města mezi zelenými kopci vrací do minulosti a nabízí analogii života jedné zvláštní dívky a obrazu malíře, který v létě projíždí městečkem. Povídku lze vnímat anonymně, ale v případě Aleny Mornštajnové bych si troufla říci, že je v příběhu dostatek indicií k dešifrování příběhu skutečného malíře.

Výpravou do nitra ženského světa je povídka Ve vlastní šťávě Pavly Horákové, Miloš Urban ve Šrámkově Sobotce vystihuje život v rovině umělecké tvorby. Atmosféru zahrádkářské kolonie se všemi zákony tohoto mikrosvěta popisuje v povídce Pumpa Petr Stančík. Také další spisovatelé – Ivana Myšková (Pes z Akrotiri), Matin Goffa (Plán B) a Klára Notaro (Bílá laň) se svého úkolu zhostili bravurně.

Nelze objektivně říci, která z povídek je nejlepší. Každá je úplně jiná prostředím nebo časovým zasazením příběhu, ale i zvoleným tématem. Čtenář je do jisté míry ovlivněn očekáváním u známých autorů, a naopak zvědavostí u autorů méně známých.

Souhlasím s editorkou knihy Annou Urbanovou, která v předmluvě říká, že povídka je v dnešní době lehce opomíjeným žánrem. (Str. 6). Mnoho čtenářů dnes vyžaduje hluboký příběh se spoustou zápletek, dramatickými zvraty v ději a silnou postavou, která se v průběhu díla promění, postavou, v níž se tak trochu vidí. Povídka je jiná. Na malém prostoru musí autor zachytit atmosféru a zasadit do ní krátký úderný příběh, který zůstane pod kůží. Ač sama také raději sáhnu po delším příběhu, tato výzva autorům, kteří tvoří v současnosti, mě na první pohled zaujala a nezklamala. Nehledě k tomu, že léto a povídka podle nepsaných pravidel zkrátka patří k sobě.

Tak, jak to v antologiích bývá, jedna povídka se líbí více než ta druhá, třetí vede k zamyšlení, další si mohu číst stále dokola a vždy ve mně zanechá jinou stopu. Všechny povídky sbírky Město mezi zelenými kopci však splnily účel – zakonzervovat kousek léta s jeho vůněmi, chutěmi, světly a stíny. Knihu doporučuji všem, kteří mají rádi krátké příběhy nebo třeba právě hledají knížku vhodnou na cesty (vejde se téměř do kapsy a příběhy jsou uzavřené, můžete ji tedy bez obav zavírat a otevírat v krátkých i dlouhých intervalech bez obav, že se budete muset vracet v ději).

Antologie Město mezi zelenými kopci není v edici Listen prvním počinem svého druhu. Například v roce 2008 se autoři zhostili úkolu napsat povídky s motivem tajemna a vznikla tak sbírka Schůzky s tajemstvím. Obě sbírky mají stejný účel – nabídnout čtenáři literární miniatury na určité téma. Dle mého názoru je Město mezi zelenými kopci živější a zdařilejší, ale nechám na každém čtenáři, jaký úsudek si udělá a které téma je mu bližší.

Název: Město mezi zelenými kopci

Autor: Michal Viewegh, Alena Mornštajnová, Pavla Horáková, Miloš Urban, Ivana Myšková, Petr Stančík, Martin Goffa, Klára Notaro

Editor: Anna Urbanová