Recenze: James Islington – Stín věcí ztracených

5

V nakladatelství Host vyšel první díl nové trilogie australského autora Jamese Islingtona. A vypadá velice nadějně. Příběhem se prolíná klasický boj dobra a zla, přičemž u některých postav čtenář musí přemýšlet, na kterou stranu si je přiřadit. A o to je to zajímavější. Kdo nakonec zvítězí a jak dopadne blížící se válka?

stin-veci-ztracenychJiž je to mnoho let, co byli svrženi božští Auguři. Jejich sloužící – Nadaní – byli ušetřeni jen díky Zásadám, které svazují jejich schopnosti, oni tak nemohou ohrozit nikoho z nenadaných. Od toho tu jsou tzv. Správci, kteří dodržování pořádku hlídají, tresty za porušování Zásad bývají většinou smrtelné. Často se také stává, že si Správci Zásady vykládají po svém a trestají Nadané za sebemenší drobnost.

Davian patří mezi Nadané, studuje na škole, která je pro něj určená, a čekají ho už jen konečné zkoušky. Davian ale zjišťuje, že kromě toho, že patří mezi skupinu, jíž společnost opovrhuje, vládne také mocí dávných Augurů. Když s touto informací začne pracovat, spustí několik dalších akcí, díky kterým se dá vše do pohybu. Davian odchází ze školy spolu se svým kamarádem, aby se dozvěděl něco víc o své pravé identitě a aby zjistil pravdu o tom, zda se opravdu Bariéra na severu hroutí a zda jim opravdu hrozí nějaké nebezpečí od barbarů.  Nikdo si nemůže být ničím jistý. Navíc se zdá, že král už nemá dostatek sil, aby rozhodl o tom, jak se k případnému nebezpečí země postaví.

Zpočátku jsem měla problém se jmény, nepamatovala jsem si, kdo je kdo, jejich složitost mě trápila i z důvodu, že jsem nevěděla, jak je správně číst. Když jsem si ale vše zjistila a zvykla si na ně, ubíhalo mi čtení lépe a já si příběh náležitě vychutnala. Moc, kterou vládnou Nadaní, je opravdu veliká, ale omezení, které jim dali ti, co ji nemají, jsou také taková. Po celou dobu vyprávění jsem doufala, že se pro tyto výjimečné lidi najde řešení a oni budou moct být sami sebou. Bohužel je ale strach z neznáma mocný nepřítel, a tak musí Nadaní dál čekat na světlejší zítřky. Na druhou stranu ale tento strach chápu.

Mnohovrstevnatý příběh pracuje s mnoha dějovými linkami. Čtenář díky retrospektivě zjišťuje víc o hlavních postavách a odhaluje tak důvody, které je vedly k určitým rozhodnutím. Navíc se děj posouvá z místa na místo a dává tak čtenáři možnost udělat si obrázek o dění po celém kontinentu. Akce je ve vyprávění dost již od začátku a do příběhu se člověk dostává za běhu.  Nedá se říct, že by v příběhu byla jedna hlavní postava. Každý z čtenářů si tedy může najít tu svou oblíbenou.

Kniha Stín věcí ztracených byla zajímavá a i přes mé počáteční rozpaky se již těším na její pokračování. Oceňuji, že autor vytvořil svět, kterému je možné věřit. Jeho postavy jsou „živé“ a prožívají kromě velkých dobrodružství i starosti běžných lidí, jako jsou zamilovanost, strach o bližního či boj o postavení ve společnosti.

Stín věcí ztracených
Autor James Islington
Překlad Milan Pohl