Recenze: Suzy K. Quinn – Deník uštvané matky

5

S příběhy o matkách na mateřské dovolené se v současné době roztrhl pytel. Autorky se většinou mateřskou dovolenou snaží odlehčit a problémy pološílených matek nebrat na lehkou váhu. Občas vznikají díla vtipná, nad kterými bezdětní kroutí hlavou a matky, co něco podobného zažily, přikyvují a občas se hystericky uchechtnou. Deník uštvané matky autorky Suzy K. Quinn patří dle mého názoru mezi ty méně povedené.

denik-ustvane-matkyHlavní hrdinkou je matka na mateřské dovolené Juliette. Ta si mateřství malovala jako krásnou procházku růžovou zahradou, kde se bude projíždět s kočárkem se vždy upraveným a usměvavým dítětem. Daisy ale nechce spát a vůbec se nechová podle příruček, které Juliette pečlivě studovala. Všechny ty triky zasloužilých matek na její dcerku neplatí a Juliette začíná propadat zoufalství. Navíc její přítel – Daisyin otec Nick – není vzorem všech ctností. Je to herec věčně hledající práci, který se cítí dotčeně, když mu Juliette nenabídne chápavé rameno. A i když se Juliette neustále snaží omlouvat jeho chyby, je to pitomec. O svou dceru se nestará, práci nemá, společně jako rodina žijí v bytě jeho matky, která je neustále bez ohlášení navštěvuje, a navíc Juliette podvádí. Tento poslední fakt se ale milá hrdinka dozvídá bohužel v tu nejhorší možnou chvíli, a to zrovna, když se chystá říct ano tomuto bídákovi. Zdrcená Juliette se i s Daisy stěhuje ke svým rodičům, kde se snaží svůj život dát zase dohromady. Co všechno bude muset obětovat, aby Daisy dala pocit celistvého domova a rodiny, se dozvíte, když si přečtete knihu Deník uštvané matky.

Sama jsem matka na mateřské dovolené a chápu strasti, které prožívá hlavní hrdinka. Prvních pár desítek stránek jsem se i bavila a občas zasmála. Držela jsem jí poctivě palce, aby přišla na to, jak s Daisy zacházet. Pak mě ale kniha začala nudit. Vše se točilo stále dokola – Daisy nespí/Daisy už spí lépe, Nick je hulvát/Nick je otcem mého dítěte a měla bych mu odpustit, jsem tlustá/je mi jedno, jak vypadám, když vlastně nemám pro koho vypadat dobře atd…Již dopředu bylo jasné, jak příběh dopadne. Ve vyprávění nebyl žádný zvrat, který by ho okořenil. Vše mi přišlo předvídatelné a tedy nudné. Hlavní hrdinka mi přišla zoufalejší a zoufalejší a nakonec jsem se přistihla i přitom, že jí vlastně trochu té strasti přeji.

Pokud knihu porovnám například s řadou Deníček moderního fotra českého autora Dominika Landsmana, byl Deník uštvané matky jejím slabým odvarem. Dominik, ač zažíval problémy se svým synátorem také, dokázal vše popsat s nadsázkou a humorem.

Knihu tedy přelouskáte rychle, ale nevím, zda se u ní pobavíte. I když všechno je možné. Každá kniha má svého čtenáře, a tak si třeba i tato najde toho svého. Já mezi ně bohužel nepatřím a to se může zdát, že jsem ta pravá cílová skupina.

Deník uštvané matky
Autor Suzy K. Quinn
Překlad Jana Vlčková