Recenze: Lindsay Jane Ashfordová – Žena v Orient expresu

Slavná spisovatelka Agatha Christie a stejně slavný vlak Orient expres. Že vám to něco připomíná? Pravděpodobně očekáváte recenzi na nejslavnější román této autorky Vražda v Orient expresu. Pak vás musím vyvést z omylu! Pojďme si představit knihu Žena v Orient expresu, v níž vystupuje v hlavní roli samotná Agatha Christie. A my máme možnost zjistit, že to byla nejen vynikající autorka detektivních příběhů, ale především citlivá žena.

knihaSamozřejmě se nejde o biografický román, který by vycházel ze skutečných událostí. Jedná se o velmi zdařilou fikci, která vystihuje autorčino složité životní období, jak mohlo tehdy asi vypadat. Agatha Christie je čerstvě rozvedená a nedávno jí zemřela matka. Protože se se svou novou životní situací špatně vyrovnává, rozhodne se opustit Anglii a dopřát si odpočinek v podobě dlouhé cesty do exotických zemí. Láká ji cesta slavným Orient expresem a země, které díky němu může navštívit. Vypraví se proto sama a pod falešným jménem do Bagdádu. Už při cestě vlakem se seznámí se dvěma ženami, které ji pak doprovázejí dál. A kromě nich potká také jednoho muže…

Lindsay Jane Ashfordová přistoupila ke ztvárnění slavné spisovatelky velmi citlivě. Pohrávala si nejen s tím, jak se mohla Agatha Christie cítit štvaná bulvárem, který propíral její soukromý život, ale i s tím, jak se cítila jako dcera a matka. Jak vnímala smrt své matky? A jak se cítila, když opustila svou nezletilou dceru, aby sama vykonala cestu do exotiky? A jak se vlastně mohla cítit žena, kterou zná většina čtenářů jako slavnou spisovatelku a vidí v ní jen ten mozek, který vymýšlí geniální zápletky?

To všechno Ashfordová podala svým čtenářům a donutila je tak hlavní postavu svého románu milovat a soucítit s ní, stejně jako ji obdivovat za odvahu a klidné uvažování v dramatických situacích. Samozřejmě kniha přináší mnohem víc, než jen cestu vlakem. Je to zamotaný příběh, který v několika dějových linkách přináší napětí, dobrodružství, ale i lásku, zradu a odpuštění.

Ke knize jsem přistupovala s jistým despektem. Obávala jsem se, že to bude jen slátanina vykrádající díla Agathy Christie. Byla jsem však velmi mile překvapená. I když autorka vychází z Agathiných románů, především z již zmíněné Vraždy v Orient expresu, ale také z románů Sešli se v Bagdádu a Vražda v Mezopotámii, jedná se o promyšlený a velmi dobře vystavěný příběh, který díla slavné spisovatelky rozhodně nevykrádá. Pouze nám umožní ocitnout se na chvíli spolu s Agathou na místech, která sama ve svých románech stvořila a která jí mohla být inspirací.

Na závěr musím také pochválit obálku, kterou nakladatelství Jota knize vytvořilo. Je opravdu krásná, elegantní a k obsahu knihy perfektně sedí.

Román Žena v Orient expresu se pro mě stal velkým překvapením a rozhodně jedním z nejlepších románů, které jsem v posledních několika měsících měla možnost číst.

Žena v Orient expresu