Recenze: Joelle Charbonneau – Univerzita výjimečných - Odveta

Odveta je posledním dílem sci-fi série Univerzita výjimečných. Autorka si pro nás přichystala uzavření celého příběhu, a fanoušci se tak musí s touhle napínavou antiutopií oficiálně rozloučit. Tahle trilogie už je známá svými malými rozměry, ani závěrečný díl v tomto ohledu není výjimkou a rozkládá se na necelých 300 stránkách. Příběh se opět odehrává v budoucnosti ve Spojených státech amerických, které jsou zničené válkou a ničivými katastrofami.

knihaCie Valeové je svěřen zásadní úkol. Životy mnoha lidí jsou v rukou této mladé dívky a na jejím rozhodnutí závisí budoucí vývoj společnosti. Cia poté, co si rozpomene na pravdu o Testování, je rozhodnutá dát přítrž tomuto zbytečnému zabíjení studentů. Při Testování dochází k oddělování zrna od plév, a jsou tak eliminováni nic netušící inteligentní mladí lidé, aby zůstali jen ti nejlepší a nejodolnější ve všech směrech. Tito vyvolení pak mají podle nejvyšších představitelů největší šanci obnovit a revitalizovat zničenou planetu. Cia je rozhodnutá zrušit Testování, změnit systém a vyměnit vůdce. Aby dosáhla tohoto cíle, bude muset hodně obětovat. Znovu se ukazuje, že důvěra se nemusí vyplatit a že pravda je mnohdy úplně jinde, než si myslíme.

Odveta je opět vyprávěna ich formou z pohledu mladé hlavní hrdinky Malencie Valeové, jak už jsme zvyklí z předchozích dílů. Cia už dříve prokázala svoji odolnost, vynalézavost a inteligenci. Ani tentokrát nemůže polevit ze své ostražitosti, ale naopak musí použít všechny své schopnosti a dovednosti, aby dosáhla svého cíle.

Velkou část vyprávění tvoří myšlenkové pochody hlavní hrdinky, která se snaží vypořádat se vzniklou situací. Celá kniha je vlastně jen o pletichaření a vymýšlení propracovaného plánu. Nejpodivnější na celé věci je, že tento tak důležitý úkol byl svěřen jedné mladé nezkušené dívce, což prostě odporuje zdravé logice. Celou dobu sledujeme, jak hrdinka dumá nad všemožnými alternativami, jak vymýšlí plány a uvažuje o následcích.

Přišlo mi, že autorce pomalu dochází dech i nápady. První díl byl ještě nabitý akcí a nečekanými zvraty, druhý díl skýtal několik napínavých momentů a překvapivých osudů postav, ovšem třetí díl byl chaotický a nezáživný. Série jako taková měla skvěle našlápnuto, byla opravdu čtivá, bohužel jednotlivé díly měly sestupnou tendenci. Autorka si ani nepohrála s mnohými postavami, které zůstaly ploché a neměly mnoho šancí vrýt se do srdcí čtenářů a už vůbec se nenamáhala rozepsat svět zničený lidským přičiněním. Joelle Charbonneau, aby vyplnila prostor v ději, často omílala jedno a to samé pořád dokola.

Pokud budete u konce knihy napjatě čekat na celkové rozuzlení a řádné vysvětlení celé pointy, tak budete bohužel poněkud zklamáni. Mně osobně přišlo, že se samotná autorka zamotala do děje a nevěděla, jak dál. Několik věcí zůstalo nevyřešených a neujasněných, což je škoda. Čekala jsem, že se autorka více rozepíše a blíže nám osvětlí určité skutečnosti.

Joelle Charbonneau je americká autorka a zároveň fanynka baseballu. Kromě psaní knih pro mládež ráda zpívá operu. S výjimkou série Univerzita výjimečných si od Charbonneau můžete přečíst v českém překladu knihu Stačí jen chtít. Nejnovějším dílem, které spatřilo světlo světa je fantasy příběh Dividing Eden, který bude snad brzy přeložen do češtiny.

Autorka Joelle Charbonneau zavítala dokonce i do České republiky v rámci Humbooku (knižního festivalu pořádaného především pro příznivce young adult), jehož druhý ročník se konal sedmého října v Praze v MeetFactory. Já měla to štěstí, že jsem autorku viděla na vlastní oči, slyšela jsem ji zpívat a zároveň si poslechla rozhovor s ní, při kterém vyšlo najevo, že ji baví zabíjet knižní hrdiny a že se rozhodně můžeme těšit na další knihy.

Ukázka:
Pokud doktor Barnes uspěje, bude to znamenat smrt těch, kteří usilují o konec Testování. A k těm patří i můj bratr. Něčemu takovému nemůžu jen tak nečinně přihlížet. Ale netuším, jak ten rozjetý vlak zastavit. Myslela jsem, že to vím. Myslela jsem, že jsem našla způsob, jak pomoct. Ale přitom jsem to celé jen zhoršila. Doktor Barnes mě teď bude sledovat ještě pečlivěji než dřív. Kéž bych jen měla čas si to všechno pořádně promyslet. (str.9)

Univerzita výjimečných - Odveta
Autor Joelle Charbonneau
Překlad Alžběta Kalinová