Recenze: Victoria Schwabová – Setkání stínů

V Setkání stínů, což je druhý díl trilogie Tvář magie spisovatelky V. E. Schwab, se čtenáři opět setkávají se čtyřmi paralelními Londýny. Jejich křehké propojení teď ale spočívá na bedrech jediného mladíka.

knihaKell je Antari, dokáže tedy za pomoci magie procházet mezi čtyřmi různými verzemi Londýna, které propojují čtyři vzájemně sousedící světy. Červený Londýn, Kellův domov, hýří magií a lidé s ní skvěle vycházejí. V Bílém Londýně naopak všichni touží po moci nad magií a kvůli tomu svět umírá. Z Šedého Londýna magie vymizela už dávno a jeho obyvatelé poklidně žijí i bez ní. A o Černém Londýně se nemluví.

Setkání stínů je druhý díl trilogie, kterou napsala známá americká autorka Victoria Schwab. Pod svým celým jménem vydala Young Adult fantasy dilogii Divoká píseň, tuto úspěšnou fantasy trilogii pro dospělé čtenáře zaštítila pseudonymem V. E. Schwab. Při porovnání těchto dvou sérií je jasné, že se autorka dokáže skvěle „naladit“ na své čtenáře. Zatímco v Divoké písni najdeme spíše jednoduchý jazyk a velké množství dialogů, slovní zásoba i skladba série Tvář magie je výrazně komplexnější.

Místo toho se zeptala: „Proč ses stal pirátem?“
Skoro ostýchavě se usmál. „Připadalo mi to jako ten nejlepší ze všech mých špatných nápadů.“
„Ale vymstilo se ti to.“
„Jsi geniální pozorovatel.“
„Jak jsi jim nakonec utekl?“
Safír nad jeho okem se zatřpytil. „Neříkal jsem, že jsem utekl.“(str. 216)

Stejně tak si autorka vyhrála i se světem, tedy spíše se světy, ve kterých se Kellův příběh odehrává. Ačkoli čtenáři nejdůležitější informace dostali již v první knize, tentokrát Victoria Schwab odkrývá několik dalších tajemství čtyř Londýnů a okolních království. Také se jí vskutku bravurně podařilo provázat první a druhý díl, aniž by se příliš opakovala a zároveň aniž by čtenáře zmátla. Důležité informace a dějové zvraty z Temnější tváře magie jsou tak nenápadně připomenuty, že si sami vzpomenete na předchozí děj, ale přesto si neuvědomíte, že vás na něj autorka upozornila.

Ačkoli se to u trilogií často stává, nejde o žádný vycpávkový díl mezi úvodem a velkým finále. I když se děj rozjíždí v pomalejším tempu, zápletka doslova bere dech a nutí otáčet stránky rychlostí blesku. Všechno směřuje k takzvaným Essen Tasch, živlovým hrám, kde se naši oblíbení hrdinové setkávají a zatímco si vyříkávají minulé křivdy, bojují proti sobě prostřednictvím magie v dechberoucím turnaji.

Možná nešlo ani tak o to, co nemá, nebo čím není, ale čím je. Třeba nebyla tím typem člověka, který krade, aby zůstal naživu. Možná kradla jednoduše proto, že ji to vzrušovalo. Ta představa ji děsila, protože v tom případě krást nemusela a neměla žádnou výmluvu. (str. 247)

Postavy samotné jako by snad ani neměly chybičku. V rámci nevyzrazení zápletky bohužel nemohu jmenovat, ale každý z hlavních charakterů se postupně vyvíjí. Rozhodně se nemusíte bát černobílých postav, které budou jasně stát na straně dobra nebo zla. Takové hry Victoria Schwab nehraje – její postavy občas udělají nějaké to špatné rozhodnutí, kterého ovšem někdy ani nelitují a zkrátka jdou dál. Každý tu má svou motivaci a tou se řídí, občas z toho vznikají neočekávané střety. Kromě toho postupně vyplouvá na povrch stín minulosti, který některé z hlavních charakterů propojuje a dodává tak příběhu na zajímavosti.

Ačkoli může Setkání stínů působit poněkud temně, opak je pravdou. Victoria Schwab sice nešetřila na realistických vlastnostech postav ani na intrikách a akci, přesto si ale našla místečka, kam se jí podařilo vměstnat osobitý humor. I prostřednictvím toho dává najevo, jak silně se od sebe jednotlivé postavy i jejich království a světy kulturně odlišují.

Sečteno a podtrženo, nemůžu jinak, než tuhle sérii plně doporučit. Autorce se podařilo všechno, co si vymyslela, a Setkání stínů snad kromě pomalejšího rozjezdu nelze nic vytknout – stejně jako prvnímu dílu trilogie. Po otevřeném konci, díky kterému si Victoria Schwab jednoznačně udrží svou čtenářskou základnu v pozoru, nezbývá než napjatě očekávat poslední díl této skvělé fantasy série. Musíme jen doufat, že si spisovatelka svou úroveň udrží a Kellův příběh se tak dočká více než důstojného zakončení.

„Víš, co si o mně lidi myslí? Že dělám všechno pro to, aby si mě smrt co nejrychleji našla. Jenže já nechci umřít – umřít je jednoduché. Já chci žít. Člověk ale cítí život jen tehdy, když se přiblíží smrti. Jakmile to uděláš, dojde ti, že předtím jsi vlastně vůbec nežil, jen jsi přežíval. Klidně si mysli, že jsem se zbláznila, ale podle mě žijeme nejlíp, když nám jde o všechno.“ (str. 416)

Setkání stínů
Autor Victoria Schwabová
Překlad Lukáš Houdek