Recenze: LiouCch´-sin – Problém tří těles

5

S čínskými autory se ve zdejších končinách příliš často nesetkáváme, už vůbec ne ve spojení s žánrem sci - fi. Přesto se na pultech knihkupectví objevila poměrně objemná kniha s názvem Problém tří těles řazená k hard sci-fi a dosahující úrovně klasik jako Duna nebo Nadace. Jelikož LiouCch´-sin jako vůbec první Asiat získal prestižní americkou cenu Hugo za nejlepší román, jeho dílo zabývající se podstatou vědy ve spojení s otázkou existence mimozemské civilizace pravděpodobně má čtenáři co nabídnout.

problem-tri-telesV příběhu se nejprve dostáváme doprostřed Velké kulturní revoluce zuřící v Číně na konci šedesátých let minulého století. Autor se vrací zpět, barvitě líčí reálie revoluce, příčiny, důvody, průběh i dopad zejména na čínskou vědu. Na povrch postupně a velmi pomalu vyplouvají dosud utajené skutečnosti, týkající se tehdy probíhající projektu známého jako Rudé pobřeží, jehož skutečný účel se samozřejmě lišil od toho oficiálního. Tato část není pro čtenáře možná tolik záživná, neboť je hodně popisná, typické jsou pro ni relativně dlouhé odstavce, na druhou stranu se zde dozvíme mnoho informací o nedávné minulosti a významných milnících historie  Říše středu. Touto částí knihy provází fyzička Jie Wen-ťie, jejíž život autor vylíčil do nejmenších detailů.

Zároveň se děj odehrává v přítomnosti, ústřední postavou současného dění se stal vědec Wang Miao zabývající se problematikou nanotechnologií a příslušným výzkumem. V jeho okolí začnou umírat významní a vážení kolegové z branže, a to bez jakékoliv logického a viditelného důvodu. Na světě zároveň vznikají podivné sekty vyznávající ještě podivnější skutečnosti a nabádající k návratu k přírodě. Skoro se zdá, jako by se někdo snažil úmyslně zničit vědu a zabránit dalšímu technologickému pokroku lidstva. Tato dějová linie už je o něco čtivější a napínavější, obsahuje více šokující zvratů a neočekávaných odhalení. Čtenář pociťuje nejistotu společně s tím, jak tápe hlavní hrdina.

Třešničkou na dortu je pak třetí linie knihy, nová realita, byť virtuální, v podobě počítačové hry, která je mírně řečeno znepokojivá a zabývá se problematikou pohybu tří těles. To je úloha nebeské mechaniky, jež řeší, jak se budou tři tělesa pohybovat, působí - li na sebe vzájemně svými gravitačními silami. Hra je stejnou měrou fascinující, jakožto i matoucí, podtrhuje příběh a dodává knize úplně jiný nádech. Složitou politiku a současnou situaci moderní Číny tato počítačová hra skvěle osvěžuje a přináší vítané zlehčení, i přestože se zaobírá velice složitými fyzikálními otázkami.

Na Problému tří těles čtenáře nejvíce osloví originalita a nevšednost, neboť kniha se důkladně vyhýbá všem nám dobře známým klišé, zároveň však autor neskrývá určitý obdiv k západní vědě a významným učencům. Román obsahuje široké spektrum témat, kterých se Liou Cch´-sin dotýká, což ještě více zvyšuje kvalitu.

Na druhou stranu se jedná o velmi složité a komplikované dílo, jež není snadné plně obsáhnout. Doporučuji si na něj vyhradit dostatek času a nebát se ani přečíst si nějaké doplňují informace týkající se dějin Číny i současného výzkumu v oblasti fyziky a technologií. Nedělala jsem si iluze, že bych fyzikálním záležitostech byla schopná dokonale porozumět, proto můj prožitek z knihy není stoprocentní.

Na jinak perfektní knize mě pak nejvíc zklamala část týkající se mimozemské civilizace, jejich záměrů a jednání. Nejenže jsem jejich činy a postupy zhola nechápala, také jsem od tolik oceňované knihy čekala překvapivější a sofistikovanější rozuzlení. Naopak mě více bavily ideologické rozbroje uvnitř hnutí PTO, o němž se více dočtete v knize. Zjistila jsem, že novodobá podoba žánru sci - fi mě baví stále víc a kniha Problém tří těles byla tudíž kniha pro mě. Přesto jsem si po jejím přečtení oddechla, protože se skutečně jedná o náročné dílo.

Název: Problém tří těles
Autor: LiouCch´-sin
Překlad: Aleš Drobek