Recenze: Lýdie Kárníková – Potíže se ženami

5

Pořád by něco chtěly. Chodit ven, vzdělávat se, říkat své názory nahlas, nosit kalhoty, jezdi na kole. V minulosti se mělo za to, že ani pro jedno nemají vlohy a schopnosti. Přesto se nám několik jmen žen – průkopnic zachovalo. A o nich a jejich nesnadných začátcích je kniha Potíže se ženami, kterou zvládla napsat, světe div se, žena. Kdo jiný by taky o těch ženských psal.

potize-se-zenamiJacky Fleming je britská ilustrátorka a autorka knih, pohlednic a ilustrací ve známých pohádkách. Zároveň je novodobou průkopnicí, která se rozhodla oprášit historii všech žen a napsala o nich knihu. Zapomeňte ale na fňukání, sebelítost a stížnosti. Připravte se na chytré, originální a hlavně vtipné dílo, které má potenciál zaujmout všechny bez ohledu na pohlaví.

Potíže se ženami je četba na jedno odpoledne. Stránky ve zmenšeném formátu A5 jsou převážně plné ilustrací a doplněné ručně psaným textem. Zezačátku se může text psaný v ruce zdát hůře čitelný, ale věřte mi, že si rychle zvyknete. Fakt, že autorka dokáže celé téma brát s dostatečným nadhledem, dokazují i kresby žen, které vás rozesmějí více než kresby mužů. Ti jsou zpodobněni se vší vážností, se kterou ke svým tvrzením o ženách zřejmě přistupovali. Ženy se ale v knize ocitají v bezpočtu úsměvných situacích – nudící se u vyšívání, oblečené v nepraktických plavkách, omdlévající v korzetech nebo snažící se tvořit a bádat v obrovských krinolínách. Nemusím snad připomínat, že všechny tyto „vynálezy“ přitom vymysleli muži, aby ženám „pomohli“.

Stostránkovou knihu zhltnete ani ne za hodinu, ale po prvním přečtení se do ní pustíte znovu, protože si budete chtít připomenout ta nejpřekvapivější zjištění i ty nejvtipnější pasáže. To si jako vážně slovutný Charles Darwin myslel, že ženy jsou biologicky podřadné? A Artur Schopenhauer napsal, že ženy jsou „pohlaví horší jakosti“ a byl pohoršen, když muži vůči ženám projevovali úctu a galantní chování? Zakladatel novodobých olympijských her Coubertain si pro jistotu myslel, že ženy nemají vlohy pro sport a společně s Jean Jacquesem Rousseauem sdílel názor, že jsou vhodné pouze k projevování obdivu mužům. Na tleskání jsou podle nich ženy obzvlášť šikovné.

V noci ženy nesměly chodit ven, protože špatně viděly ve tmě. Na to, aby někam chodily, byly také příliš přecitlivělé, a tak zůstávaly většinu času doma a brečely. Občas i hystericky.
Jak pravil Darwin, tím, že ženy zůstávaly doma, byly jejich činy v porovnání s činy mužů zanedbatelné, což dokazovalo, že ženy jsou biologicky podřadné. A on by to měl vědět, protože to byl génius. Pravděpodobně jste se o něm učili ve škole.

Jedinou vadu knihy vidím v tom, že je tak krátká. Chtěla bych se ještě více bavit na téma, které je bohužel aktuální i v roce 2017. Až zase jednou uslyším něco o tom, jak jsou ty ženské neschopné a co by bez těch chlapů na světě dělaly, usměju se a vzpomenu si na knihu Jacky Flemingové.

Název: Potíže se ženami
Autor: Jacky Flemingová
Překladatel: Lýdie Kárníková