Recenze: Philipp Vandenberg – Zelený skarabeus

5

Mystika, nervy drásající napětí a zločin, který se stal v dobách dávných faraonů. Právě těmito slovy by se dal shrnout nejnovější román německého spisovatele Philippa Vandenberga Zelený skarabeus

Zelený skarabeusHlavní postava, německý inženýr Arthur Kaminsky, utíká před démony své minulosti, a tak se upíše k několikaletému kontraktu v poušti. Daleko od civilizace a s lahví alkoholu každou noc v místním baru hodlá zapomenout na své noční můry. Kaminsky má asistovat týmu německo-egyptských archeologů a italských řezačů kamene při rozebrání monumentálního kolosu Abú Simbel. Chrámy faraona Ramesse II., vytesané do skály před třemi tisíci lety, má pohltit Asuánská přehrada. Před vodním hrobem je má zachránit rozřezání na jednotlivé segmenty, převezení a složení chrámů na výše položeném místě.

Když se ale stane nehoda, při níž se jeden z kamenných bloků vysmekne z nákladního vozu a s ohlušující ranou dopadne na zem, Kaminskemu se v tu chvíli změní život. Mohutný úder odkryje v inženýrově domku vchod do štoly. A vypadá to, že vstup do podzemí se snažil někdo důsledně zamaskovat. Jeho předchůdce, který zmizel beze stopy…

Na dalších stranách svého historického románu rozehrává zkušený autor Vandenberg, jehož knihy se překládají do více než 30 jazyků, napínavou detektivku. Její rozuzlení sahá k samotnému faraonu Ramesse II.

Hlavní postavy románu Arthur Kaminski a Hella Hornsteinová jsou velmi reálné a plastické. Čtenář je svědkem jejich počátečního chladu, který přerůstá ve spalující vášeň. Autor dobře zvládne i přerod Helly z racionálněsmýšlející lékařky k ženě ovládané sexuálním chtíčem a temným tajemstvím minulosti.  Stejně jako Kaminskeho vnitřní zápas mezi vlastním přežitím a láskou k Helle. Na pozadí dramatického milostného příběhu Philipp Vandenberg, velký znalec starého Egypta, líčí příběh vášně a zrady faraona Ramesse II. a jeho manželky Bintanat. V románu Zelený skarabeus Vandenberg sází na své dva obvyklé triumfy, výbornou znalost historie a vypravěčský talent.

Zelený skarabeus
Autor Philipp Vandenberg
Překlad Věra Houbová