Recenze: Sofi Oksanen – Norma

Sofi Oksanen je finská autorka, která už má na svém kontě několik úspěšných titulů. Některé z nich může znát i český čtenář, ale mně se její kniha dostala do ruky poprvé. Podle anotace jsem očekávala napínavý thriller, nebo alespoň krimiromán. Skutečnost byla trochu jiná. Kniha Norma, která na podzim vyšla v nakladatelství Odeon, přináší spíše text ve stylu magického realismu. Román s lehce kriminální zápletkou totiž začnou ovládat kouzelné prvky, které bychom v běžném thrilleru či detektivce rozhodně nehledali.

knihaNorma je mladá osamělá žena, která víceméně komunikuje jen se svou matkou. Neustále střídá práci, nikde dlouho nevydrží, má problém navázat kontakt a zdá se, že trpí nějakou nemocí. Setkáváme se s ní poprvé na pohřbu její matky, která zcela nevysvětlitelně a nečekaně zemřela v době, kdy se jí dařilo v zaměstnání a dělala práci, která ji bavila a zcela naplňovala její život. Navíc byla náhle velmi bohatá, mohla si užívat života a cestovat. Co se tedy vlastně stalo?

Norma odmítá uvěřit, že maminka skočila pod metro, jak se její smrt jeví. Je přesvědčená, že jí někdo „pomohl“. Jenže kamery jasně ukazují, že na nástupišti poblíž její matky nikdo nestál a že se pod projíždějící vlak vrhla skutečně sama. Proč? Co se stalo, že se rozhodla jednat tak razantně?

V tuto chvíli se může zdát, že se rozvíjí klasický krimipříběh, kdy se Norma pustí do hledání toho, kdo zavinil matčinu smrt, nebo ji k tomu přinejmenším dohnal. Svým způsobem to tak skutečně bylo, ale pokud byste čekali klasické pátrání, jako já, budete překvapeni.

Autorka střídá poměrně krátké kapitoly, kdy se seznamujeme s Normou, jejím životem, ale také životem a prací její matky. Některé z kapitol vypráví Norma sama, některé jsou přepsaným vyprávěním její matky, které Norma sleduje na nahrávkách, jež jí matka zanechala a v nichž vysvětluje, co se stalo, po čem pátrala. A konečně i proč její život směřoval až k nedobrovolné smrti. V ostatních kapitolách autorka popisuje činnost a jednání Marion, matčiny spolupracovnice z kadeřnictví, a také činnost mafie, s níž se Normina matka zapletla a v níž je zaangažovaná i Marion.

Postupně začínáme chápat, že kniha nevypráví o labilní dívce, která je závislá na své matce, ale o gangu lidí, který obchoduje s přírodními vlasy. Skupují je v různých zemích, aby je následně Marion mohla prodávat svým zákaznicím v kadeřnictví. Říkáte si, co je na tom špatného? Jenže nešlo jen o vlasy. Byly vlastně jen jakousi zástěrkou. Mnohem důležitější a výnosnější byl nelegální pronájem děloh žen a kupčení s dětmi.

Aby byl příběh ještě více zamotaný, Normina matka obchodovala na vlastní pěst s jakýmisi vlasy, o nichž odmítala prozradit původ. Ani já nebudu prozrazovat, odkud vítr vane, jen připomenu, že zde hrál roli onen magický prvek a Norma nebyla jen tak obyčejná žena. Její osamělost a snaha stranit se pramenila v něčem, co odmalička její život ovládalo. Mělo to co dělat s vlasy, ale i dalšími schopnostmi, které nebyly zrovna záviděníhodné.

Přiznávám, že román byl napsán velmi čtivě a děj ubíhal svižně. Přesto jsem téměř do poloviny knihy nechápala, o co vlastně jde, a tápala v postavách i v ději. Jednotliví hrdinové mi splývali a pletli se mi, nebyla jsem schopna určit, kdo je rodinný příslušník, kdo spolupracovník a jak to všechno souvisí s Normou, popř. s její matkou. Až někde za polovinou, kdy začne Norma objevovat matčiny nahrávky, v nichž ona vysvětluje, se konečně nořím do příběhu a chápu mnoho souvislostí. Přesto mi stále neseděl kouzelný prvek, který byl v knize jakoby navíc. I když uznávám, že je pointou celého příběhu, nejsem zvyklá toto číst a rozhodně jsem měla pocit, že to knize spíše škodí.

Přes rozporuplné pocity a zmatek, který ve mně kniha vyvolávala, jsem ráda, že jsem ji mohla číst. Rozhodně je to zajímavá zkušenost. Autorka píše velmi dobře a čtivě, pokud budu mít možnost, ráda si od ní něco dalšího přečtu. I když je pravda, že knihy s magickými prvky asi vyhledávat nebudu. Alespoň ne ty od Sofi Oksanen.

Název knihy: Norma
Autor: Sofi Oksanen
Překlad: Linda Dejdarová