Recenze: Michael Bronec – Tři kapitáni I.: Mračna nad Arénou

Česká fantastická i vědecko-fantastická literatura už dávno nejsou jen chudí příbuzní svých zahraničních vzorů. Mnohá díla z našich luhů a hájů kvalitou potěší nejednoho milovníka dobrých, byť ne zcela v realitě zakotvených příběhů. Koncem roku přispěl se svojí literární troškou do mlýna muž, který zametal, dláždil či jinak připravoval cestu mnohým českým autorům fantastického žánru. Nakladatel Michael Bronec konečně vydal svoji vlastní knihu nazvanou Tři kapitáni I. s podtitulem Mračna nad Arénou. Co vlastně můžete od této více než deset let vznikající knihy očekávat?

Tři kapitáni I.Na první pohled je patrná péče, kterou nakladatelství Straky na Vrbě věnovalo knize svého majitele a vydavatele. Obálka Tomáše Kučerovského vypadá skvěle, vnitřní ilustrace Janiny Strnadové jakbysmet.

Tři kapitáni otevřou čtenářům dveře do světa daleké, patrně též alternativní budoucnosti, v níž Země není zdaleka jediným obydleným vesmírným tělesem. Hlavním hrdinou příběhu je koordinátor, jakýsi polodemokratický vůdce republiky planet v čele se Zemí. Ta se sice kdysi vymanila z vlády galaktického císaře, ale je na pokraji další meziplanetární války a její vyhlídky nejsou zrovna v barvě, o níž zpívá Ilona Csáková. Na začátku knihy získá Arnošt Kodex, tak se jmenuje zmíněný koordinátor, část galaktického pokladu nezměrné ceny, zároveň je konfrontován s nesnázemi v podobě úhynu zabijáckých mimozemských nestvůr, které jsou nezbytné pro dobré vztahy s rasou elitních vesmírných navigátorů. Chtě nechtě tak musí povolat do akce své dva přátele z mládí, kteří mu už nejsou zrovna příznivě nakloněni. A přestože Arnošt kombinací nadlidské fyzičky a brilantního mozku připomíná Bruce Waynea, první z jeho přátel je ještě silnější, zatímco druhý chytřejší. Honba za pokladem, odchyt nebezpečných potvor i snaha o udržení mocenské rovnováhy ve vesmíru tak může začít.

Celá kniha je psána živým jazykem. Obsahuje sice dlouhé vysvětlující pasáže formou dialogů, ale díky umu Michaela Bronce vůbec nenudí. Navíc text obsahuje dostatek barvitě popsané akce. Nezanedbatelným rysem příběhu je velké množství popkulturních odkazů, či lépe řečeno popkulturních vtípků. Nepřekvapí tak, že se Arnoštův ironický komorník jmenuje Alfréd, George Lucas je dávný dokumentarista a slavný wrestler nemůže mít jiné jméno než Hulk. Toto pomrkávání vykouzlí někomu na rtech úsměv, jiného může mírně obtěžovat, není však nikdy trapné nebo nadužívané.

Stinnou stránkou knihy může být obtížnější orientace v jedné z úvodních kapitol, kde se prolíná více časových rovin, byť jsou odděleny podobou písma. Stejně tak chvíli trvá, než čtenář pronikne do tohoto nového originálního světa. Jeho reálie jsou však podány způsobem, díky kterému nemáte ani na chvíli pocit, že čtete jen souhrn suchých faktů. Tři kapitáni nabídnou několik různě propletených dějových linek, z nichž většina nedojde svého naplnění. Je bohužel až příliš patrné, že se jedná o první díl trilogie a na další si musí čtenáři počkat.

Celým dílem silně prostupuje osobnost autora. Je patrná v originálním používání českého jazyka, do popředí se staví v předmluvě a osobitém poděkování spolupracovníkům. V žádném případě se však nemusíte bát trapného spisovatelského exhibicionismu.

Tři kapitáni je kniha s mnoha rozpory. Na jednu stranu obsahuje spoustu dialogů, ale není ani ukecanou, ani natahovanou. Najdete v ní velké množství odkazů na jiná literární či umělecká díla a přesto je velmi původní a neotřelá. Také se toho zde hodně děje a přitom málo stane, protože se jedná o první díl, takže nás zásadní zvraty a rozuzlení ještě čekají. Rozhodně je to ale kniha, která si zaslouží pozornost čtenářů science-fiction i zábavných dobrodružných příběhů. Tři kapitáni mísí humor, čtivé dialogy a svižnou akci v tom správném poměru. Nečekejte, až vyjdou další dva plánované díly a raději podpořte autora jejím nákupem už teď. Aspoň se budete mít do budoucna na co těšit.

Název knihy: Tři kapitáni I.: Mračna nad Arénou
Autor: Michael Bronec
Nakladatelství: Straky na Vrbě