Recenze: E. L. Doctorow – Homer a Langley

5

Původně jsem si myslela, že útlou knihu s názvem Homer a Langley jednoho z nejvýznamnějších amerických spisovatelů E. L. Doctorowa, přečtu během několika hodin, opak byl však pravdou. Kniha sice svojí vizáží působí jako jednohubka pro jedno nedělní odpoledne, ale obsah skrývá mnohem širší rozměr.

Homer a LangleyJsem Homer, ten slepý bratr. O zrak jsem nepřišel najednou, bylo to jako ve filmu – pomalé zatmívání. Tento začátek první kapitoly prozrazuje, že autor využil k psaní ich-formu. V našem případě se jedná o jednu z hlavních postav, muže jménem Homer, slepého hráče na klavír, který v průběhu života ztrácí také sluch. Kniha je jeho reakcí na okolní svět, kumuluje v ní prožitky a touhy a zároveň nechává dalším generacím zprávu o dobách minulých. Postupně čtenáře provede dvacátým stoletím a dotýká se všech důležitých momentů amerických dějin, které postavy z příběhu přímo i nepřímo ovlivňují. Ať již to jsou obě světové války, prohibice, nebo hospodářská krize.

Protipólem Homera je jeho bratr Langley. Studovaný vědátor a válečný vysloužilec, majíce na všechno odpověď a také velkou zálibu ve shromažďování všeho, co se bude jednou hodit. Oba žijí spolu v přepychovém sídle na Páté avenue, zděděném po rodičích. Otec, lékař, zanechal svým potomkům značné bohatství, proto není život obou mladíků zpočátku zatížen obavou, jak přežijí, i když nepracují. Samozřejmě peníze docházejí, koncem dvacátých let počíná hospodářská krize a bratrům nezbývá nic jiného, než se pokusit o finanční zabezpečení. Sídlo se mění v tančírnu a my sledujeme vzestup a pád jazzových dýchánků. Dům postupně chátrá, bratři stárnou a dříve vážená rodina upadá v zapomnění.

Autor se vyžívá v důkladném popisu situací, nevynechává všední problémy bratrů a lehce se dotýká i vztahů. Ani bratrům se nevyhne láska, která je v určitých momentech příběhu sráží na kolena. Ačkoliv se to může zdát nepravděpodobné, kniha je prostoupena humorem a některé komentáře Homera vzbuzují víc než lehký úsměv na tváři. Vedlejší postavy, tvořené černošskou hospodyní, jejím vnukem či japonským párem, jenom dotvářejí celkový americký obraz své doby. Zde se však autor nevyhnul drobným klišé, například černošský chlapec byl předurčen, aby se stal jazzovým muzikantem, a jeho babička byla vzorná služka.

Přestože se z velké části jedná o smyšlené vyprávění o dvou podivínských bratrech, zakládá se na pravdě. Na Páté avenue opravdu stálo sídlo bohaté rodiny, kde až do své smrti žili dva bratři, shromažďující knihy, hudební nástroje, nábytek a bezpočet dalších zbytečností. V dobovém tisku se nacházejí zprávy, že byli v březnu 1947 oba nalezeni mrtví a z domu bylo vyneseno 140 tun harampádí. Doctorow realitu od základu překopal, přidal notnou dávku fikce a samotným bratrům prodloužil o několik let život, aby je zasáhlo více historických událostí. Nicméně tento fakt knize nijak neubližuje a čtenářům nebude na obtíž. Knihu můžeme chápat jako odpočinkové čtení se špetkou akce a romance, ale s velkou dávkou humoru.

Název knihy: Homer a Langley

Autor: E. L. Doctorow

Překlad: Veronika Volhejnová