Recenze: Michaela Klevisová – Štěstí je zadarmo

Tímto kázáním navazuje kniha Štěstí je zadarmo na předchozí povídkové soubory Čekání na kocoura a Kocour z Montmartru.  Michaela Klevisová uklidňuje nadějí na lepší zítřky a zcela se tak odlišuje od detektivních románů Kroky vraha a Dům na samotě, které získaly Cenu Jiřího Marka. Z nich si bere dokonalé zasazení do konkrétního prostředí a přidává smysl pro detail. Poselství díla Štěstí je zadarmo směřuje k pestré škále čtenářstva a odhaluje perspektivy postav z nejrůznějších sociálních vrstev a generací.

knihaKroky čtenářů ke knize povede grafické zpracování poutající letními barvami, rozevlátými vlasy a doplněné kočičími siluetami. Originální obálkou se pyšní nakladatelství Motto, jež se stalo kmenovým partnerem autorčiny spisovatelské dráhy. Vedle poutavě zpracované vizuální stránky jsou podle mého názoru lákavé i příběhy jednotlivých povídek, pohrávající si s myšlenkou, že je štěstí skutečně na dosah ruky a stojí pár babek. V tomto případě pár koček.

Příběhy napovídají, že důležitější než cena štěstí bude víra v tento pocit. Rozdílní hrdinové z různých koutů světa se k poznání dopracují každý po svém. Stěhují se z centra města do opuštěného majáku, jezdí do starých termálních lázní, vrací se po dvaceti letech na odlehlá místa Laponska. Štěstí však pramení z maličkostí míjejících je každý den, ze skromných věcí, které dávno mají, z obyčejných okamžiků jako je ochočení kocourka. Cesta za štěstím je ale lemována odloučením od rodiny a osamostatněním. Hrdinové nelení a vydávají se hledat krásu a štěstí do krajů, kam jezdili před dvaceti lety, aby zjistili, že je nahradilo něco jiného. Štěstí musí hledat sami v sobě.

Na hledání a cestu za štěstím je v každé povídce nahlíženo z nejrůznějších perspektiv. Michaela Klevisová se díky své empatií vcítila se do odlišných postav. V povídkách se vystřídají partneři ze Skotska, pracovníci školy v Plzni, mladé studentky a pubertální dcery s patřičnou mluvou, sarkastičtí otcové, pivu holdující ,,ježibaby“ a také kočky a kocouři svých pánů a paniček. A co může pojit tak různorodou skupinu lidí? Je to spojenectví skrze vztah ke kočkám. Jestli platí rčení, že za vším se má hledat žena, tak zde se za vším hledá kočka, ale čtyřnohá.

Mazlíčci provázejí své majitele po odlišných a navzájem vzdálených krajích. Vrní v sychravém Glasgow, nechávají se ochočit při vůni opékaných špekáčků v zaostalých termálních lázních, nacházejí nové pány v samotách Jeseníků a překvapují výdrží v zasněžených krajích Laponska. Příběhy se odehrávají v detailně vykreslených místech, nejčastěji v přírodě. Lidé a krajina jsou v nich spjatí, na což autorka mnohokrát poukazuje.

Každý si musí zjistit cenu štěstí sám a já si ji našla už po první povídce, kde si hrdinka uvědomí, co ji činí spokojenou:

…protože napadlo ji, opravdový úspěch přece nemusí nutně být to, co vás nejvíc pozvedne v očích ostatních, ale to, za co si sami sebe vážíte, co vás naplňuje. (Str. 18)

Uzavírající příběh o cestě do Laponska potvrzuje, že štěstí je opravdu zadarmo. Nastíněné charaktery hrdinů, s nimiž jsem se po pár stránkách spřátelila, jsem s následující povídkou nechtěla opouštět. Klevisové se podařilo vystřídat mnoho perspektiv a prostorů, což pokládám za výborné ozvláštnění celého souboru povídek, díky detailnímu popisu jsem si dokázala celou scenérii promítnout jako film.

Představovala jsem si, jaká je cena štěstí a jaká cesta k němu vede. Rozhodně se nevzdávat. To si myslí i tatínek dcer, hledající štěstí v zasněženém údolí tisíce kilometrů od svého domova. Štěstí nelze najít v dálkách, pokud si ho nevezeme v sobě. Štěstí musíme uvěřit. Klevisová podle mého názoru chtěla čtenářům dodat odvahu konečně vstát a jít štěstí naproti. Kdo si myslí, že ho bez trochy inspirace nenajde, může si knihu přečíst.

Štěstí je zadarmo
Autor Michaela Klevisová
Nakladatelství Motto