Recenze: Siri Pettersen – Ódinovo dítě

1 1 1 1 1 (7 hlasů)
5

Ódinovo dítě, první díl fantasy trilogie nesoucí název Havraní kruhy, je příběh vytvořený norskou spisovatelkou Siri Pettersenovou. Kniha není autorčinou prvotinou, Siri Pettersenová napsala také řadu komiksů, z nichž neznámější je Anti-Klimaks. Kniha Ódinovo dítě obdržela cenu Fabelprisen za nejlepší norskou fantasy.

Ódinovo dítěOcenění je skutečně na místě. Současná literární tvorba se v mnohém nechává inspirovat předchozími náměty a tak je často obtížné najít něco skutečně originálního, avšak tato kniha vás dovede pohltit již při prvních stránkách.

Hlavní postavou je patnáctiletá Hirka, chudá dívka, kterou pár dnů po jejím narození našel v lese muž a ujal se jí. Ve stejnou dobu ale zjistil radikální odlišnost Hirky od ostatních – neměla ocas. Ano, společnost, v níž se muž zdržoval, byli lidé s ocasy. Hirka nic takového nemá, a aby mohla důstojně žít, musí si v útlém věku způsobit zranění na zádech a vymlouvat se, že na ni zaútočil vlk a ocas jí ukousl.

Lidé v zemi se vyznačují Silou, která jim pomáhá zvládat těžší události, dokážou splynout se zemí … ale Hirka nic takového nedovede. A v patnácti letech ji čeká Obřad, velká událost, které se její vrstevníci nemohou dočkat. Jen otec Hirky plánuje místo účasti na Obřadu útěk. Tam by se totiž všechno zjistilo.

Události berou nečekaný spád, Hirčin otec umírá a ona je nucena dát se na útěk sama. Přestože tak udělá, situace, do níž se dostane, ji před Obřad stejně přivede a všechno je vyzrazeno. Hirka bezocasá o svůj ocas nepřišla při útoku vlka. Už se tak narodila. Je zeměslepá, vulgárně řečeno – je to plíseň. Do Obřadu je vnesena panika a chaos, který přetrvává po celý zbytek knihy a otevře cestu dalším událostem, jež se už netýkají bezprostředně Hirčiny osobnosti.

Zdejší obyvatelé uctívají havrany. Jsou pro ně posvátnými zvířaty. Zajímavá je jejich víra, že pokud někdo zemře, dají kousky ostatků havranům k jídlu a tak jejich duch bude mezi nimi přebývat navěky. Toto výsadní postavení mají ale jen jednotlivci z Rady, což je něco jako politická skupina, která rozhoduje o všem, co se v zemi děje. A právě Rada, její zasahování do života druhých, ostré a radikální skutky, lži a přetvářka, rozbroje ve vztazích a mnohá další nepříliš správná jednání jsou předmětem druhé velké zápletky příběhu.

Samozřejmě není na své břímě sama. Pomáhá jí několik přátel, mezi nimi i Rime, člen Rady, s nímž vytvoří zvláštní pouto. Nemusíte se ale obávat oblíbeného zamilovaného trojúhelníku, láska zde je, ale krásně splývá s dějem a nevystupuje nad něj.

Na zemi útočí Slepí, blíží se válka a věci, které byly doposud jasné a pevně dané, se dávají do pohybu.

Tak kdo je tedy Hirka, odkud přišla a kdo ji přivedl? Proč je i přes svou odlišnost tolik milována havrany a proč ji nezabíjí ti, kteří jsou tolik nemilosrdní k jiným obyvatelům země? Projde Hirka nakonec Havraními kruhy a vrátí se tam, odkud přišla?

Čtenářům nechávám otázky nezodpovězené a doporučuji, aby si knihu přečetl každý milovník fantasy. Kniha má relativně jasný závěr, a tak se lze jen domnívat, jaký další osud čeká Hirku bezocasou.

Ódinovo dítě je poměrně objemným čtivem, v němž oceňuji, že autorka nezabíhá do nijak složitých vztahů mezi jednotlivými postavami, ani nevytvořila jejich nadměrné množství. Chronologicky jdoucí události pomáhají udržovat si přehled a dělají z knihy jasně plynoucí fantasy příběh.

Jediné, co bych knize vyčetla, je, že někdy je obtížné představit si, co autorka zrovna popisuje. Proto vybízím k pečlivému čtení, protože někdy jsou popisována hodně neobvyklá místa a neobvyklé způsoby užívání Síly, čtenář bude mít problém si tyto situace či prostory představit. Věřím, že je nejeden čtenář bude považovat za nejasné, vleklé a bude je možná i přeskakovat, což zajisté může být pro mnohé odrazující.

Ódinovo dítě
Autor Siri Pettersen
Překlad Jitjka Jindřišková