Recenze: Fernando Iwasaki – Pohřební výbavička

1 1 1 1 1 (4 hlasů)
5

Pokud chce v dnešní době autor napsat horor, který by dokázal zaujmout i čtenáře, který už četl a viděl doslova všechno, potřebuje kromě schopnosti psát hlavně nápady. Málokdy se však stává, že spisovatel tak hýří fantazií, jako Fernando Iwasaki v knize Pohřební výbavička.

Pohřební výbavičkaSeznámit se s prací tohoto zajímavého španělského spisovatele peruánského původu můžeme díky nakladatelství Pavel Mervart, patřící k těm, které se nesoustředí na dobře prodejné bestsellery, ale vybírá méně známé, ale kvalitní autory.

Fernando Iwasaki zvolil velmi náročnou formu mikropovídky. Vyjádřit celý horor v několika větách vyžaduje pečlivě volená slova a výraznou pointu, nahrazující pomalé a postupné budování strašidelné atmosféry. To je jedná stránka věci. Ta druhá a možné obtížnější spočívá v tom, že pokud chce autor zaplnit mikropovídkami celou knihu, musí jich napsat hodně. Hodně povídek rovná se hodně nápadů. A Iwasaki jejich nedostatkem zcela určitě netrpí. Střízlivý odhad říká, že kniha obsahuje téměř sto povídek, zájemce o přesné číslo si je může samozřejmě spočítat sám.

Inspiraci ke svým povídám si autor vzal spíš z klasických hororů, reprezentovaných Poem či Daphne du Maurier a jejich pokračovateli. I když se zdá, že jde o zdroj poněkud zastaralý, Iwasaki dokázal, nejen zaujmout těmi, které by mohly být zasazeny do Poeovy doby, ale i pokud jsou kulisy zcela současné. Potvrzuje tak skutečnost, že podstata pocitu hrůzy nezávisí na době, v níž se příběh odehrává.

Mezi Iwasakiho témata patří smrt, posmrtný život, přechod mezi jednotlivými světy, duchové, ale také chování lidí stižených duševními chorobami. Inspiraci dokáže je najít i v běžném životě, protože největší strach máme zákonitě z toho, co se skutečně může stát, co nás může potkat. Krásně to zdůraznil mottem:

A teď otevřete pusu.

zubař    (str.15)

Toto motto můžeme brát jako velmi krátkou hororovou povídku. Najde se jen málo lidí, kterým po vyslovení takové věty nepřeběhne mráz po zádech.

Pohřební výbavička je ideální knížkou, kterou si s sebou můžeme vzít do čekárny lékaře nebo fronty na úřadě, prostě kamkoliv, kde potřebujeme něco krátkého, srozumitelného a čtivého. Navíc jsou situace, myslím, že zrovna čekárna u zubního lékaře, kde čtení hororů může alespoň trochu odvést myšlenky od událostí, které co nevidět nastanou.

Fernando Iwasaki se svou knihou povídek představil jako zajímavý autor, který dokáže mistrně napsat mikropovídku tak, aby v několika slovech vykreslil příběh způsobem, nutícím čtenáře dotvořil zbytek, který v něm není prvoplánově obsažen. Nezahlcuje slovy, provokuje fantazii, což je jeden ze znaků kvalitní literatury.

Pohřební výbavička
Autor Fernando Iwasaki
Překlad Lukáš Sirotný,Jan Střítecký